In Romania se pune foarte mult accentul pe domenii precum productie ori constructii si mi-ar placea ca industria noastra sa fie mai vizibila, a declarat pentru wall-street.ro, Alexander Weigl, directorul general al Global eBusiness Operations Center (Geboc), centrul de servicii de externalizare al HP.
“Cred ca industria noastra este foarte interesanta, este o industrie care creste mult, si de aceea unul dintre obiectivele mele anul acesta este sa oferim mai multa vizibilitate pentru ceea ce facem, sa aratam ca si noi suntem o industrie interesanta”, spune Weigl.

Managerul de origine germana lucreaza in cadrul HP din 2003, iar din august 2010 conduce centrul Geboc din Romania. Acesta are in prezent circa 3200 de angajati care ofera servicii in 25 de limbi straine pentru tarile din Europa, Orientul Mijlociu si Africa.

Centrul de servicii al HP a fost deschis in 2005 si a angajat puternic in ultimii ani, atat in 2010 cat si in 2011 compania anuntand circa 600 de posture noi disponibile. Pentru acest an planurile de recrutare nu sunt inca finalizate, acestea urmand sa fie anuntate in saptamanile urmatoare, dupa ce HP va prezenta rezultatele pe primul semestru fiscal. In cadrul HP, anul fiscal incepe in noiembrie.

Weigl: Dezvoltarea complexitatii activitatilor este mai importanta decat cresterea numarului angajatilor

“Ceea ce pot spune este ca mereu crestem complexitatea activitatilor pe care le avem aici si acest lucru este o parte de dezvoltare si mai importanta pentru mine. Nu ma gandesc doar la o crestere a numarului de angajati, ci si a ceea ce facem”, afirma germanul de la sefia Geboc.

Astfel, daca in 2005 centrul a inceput cu activitati simple, in care angajatii preluau comenzile si le introduceau in baza de date, in prezent acestia preiau comenzi, se ocupa de facturi, colectarea banilor, fac analiza de business.

“Vedem ce vindem intr-o anumita industrie sau cum putem sa ne ajutam oamenii de vanzari din alte tari eurpopene sa vanda mai mult unui client. Este o schimbare in ceea ce facem si care creeaza noi pozitii in companie”, explica Weigl.

Printre noile slujbe care apar in cadrul Geboc se numara cele pentru analisti de business sau pentru specialist in optimizarea proceselor de business (asa numitii “black belts”).

Au 100 de angajati straini si readuc in tara romani plecati in strainatate

Dintre cei 3.200 de angajati ai Geboc in jur de 100 sunt straini, insa managerul centrului si-ar dori ca numarul lor sa fie mai mare pentru ca angajatii de alta nationalitate aduc diversitate, experienta unui alte culturi. Pe de alta parte, in echipa de conducere sunt si romani care au lucrat multi ani in strainatate si care s-au reintors in Romania.

“As vrea sa vad mai multi straini in companie pentru ca aduc o perpectiva diferita, deschid orizontul. Avem oameni din Germania, Polonia…pentru fiecare tara importanta avem cativa reprezentanti. Incercam sa mergem la targuri de joburi din strainatate pentru a avea aceasta diversitate. Cred ca sunt o mare oportunitate pentru a atrage romani care sa lucreze pentru noi, romani care au parasit tara. Daca ma uit in echipa mea de mamagement am atras oameni care au petrecut ani in Franta, Canada si ei aduc o perspectiva diferita. Am avea multe beneficii daca am readuce oamenii inapoi. Asa cum multi romani se duc in afara pentru experienta cred ca este o oportunitate pentru noi sa ii aducem inapoi”, explica Alexander Weigl. Compania trimite periodic angajati romani la traininguri din strainatate.

Media de varsta: 27 de ani. Unul din trei angajati este promovat anual

Media de varsta in Geboc este de 27 de ani, iar in fiecare din ultimii trei ani in jur de 23-30% dintre angajati au fost promovati.

Datorita mediei de varsta scazute si a faptului ca limbile straine sunt foarte importante in cadrul companiei, in ultimii doi ani Geboc a organizat doua programe cofinantate cu fonduri europene, unul fiind pentru imbunatatirea cunostintelor de limbi straine a 320 de angajati si unul prin care salariatii au fost invatati despre cum sa isi echilibreze viata profesionala cu cea personala, despre nutritie, despre cum sa isi aleaga un credit.

Centrul de servicii a investit circa 0,5 milioane de euro in aceste doua programe, iar, in prezent, compania incearca sa obtina cofinantare pentru un al treilea proiect. Weigl nu a spus care este specificul acestuia.

Legat de bugetul de training pentru acest an seful Geboc nu a oferit date exacte, dar a spus ca cel mai probabil acesta a ramas la in jur de 3-5% din cifra de afaceri a centrului, asa cum era in 2011. Anul trecut, Geboc a avut un business in crestere cu circa 30% fata de 2010, cand a raportat afaceri de 55,7 milioane de euro. Practic, afacerile Geboc au fost anul trecut de circa 72,4 milioane de euro.

“Este o investitie mare in training pentru ca este foarte important pentru noi. Focusul nostru este pe training. Am creat o librarie 20.000 de cursuri online pe care angajatii o pot utiliza oricand”.

Cei mai greu de gasit sunt vorbitorii de suedeza, daneza si norvegiana

Legat de recrutarea angajatilor, managerul spune ca in privinta limbilor straine, cel mai greu de gasit sunt vorbitorii de suedeza, daneza si norvegiana. El adauga ca daca pentru angajatori ar fi “paradisul” daca in fiecare an facultatile de limbi straine ar livra sute de vorbitori de limbi rare, realitatea este ca firmele sunt mereu in competitie pentru limbile mai putin comune.

“Incercam sa fim proactivi, sa lucram cu universitatile, sa facem vizibile joburile pe care le avem, sa prezentam ce fel de limbi straine cautam”, mai spune Weigl.

Pentru acesti angajati se lupta atat companiile care au centre de externalizare (Geboc, Genpact, Wipro Technologies, Ericsson, Oracle, IBM, Competence Call Center sau Stefanini), dar si companiile de traduceri sau cei care au nevoie de translatori pentru evenimente.

Pe de alta parte, pentru a recruta mai usor o parte din angajatii companiei sunt implicati intr-un proiect social in care merg in licee si le vorbesc tinerilor despre cariera, despre asteptarilor angajatorilor, si, inclusiv, despre oferta Geboc.

Nu depindem de piata locala. Romania este o piesa de puzzle

In legatura cu evolutia companiei in acest an, managerul Geboc este optimist si spune ca centrul va continua sa creasca, dupa ce anul trecut si-a majorat afacerile cu 30% si numarul de angajati cu in jur de 600 .

“Noi suntem in EMEA, nu vad o mare dependenta fata de piata locala. Daca ma uit la Europa sunt cateva tari care se lupta cu economia, precum Grecia, Spania, dar se compenseaza cu ajutorul altor tari. Vedem cresteri importante in zona Europei de Est, sunt cateva economii in boom in Polonia, Turcia si cred ca ne putem continua drumul chiar daca sunt cateva economii care se lupta. Romania, este una dintre tarile din EMEA, este una dintre piesele unui puzzle. Pentru mine este mai importanta pentru ca aici avem centrul si vreau sa avem un mediu foarte bun pentru angajati. Si vedem progrese foarte bune pentru Romania”, mai spune Alexander Weigl.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri