Operatorul a ramas la un numar constant de circa 2700-2900 de angajati in ultimii ani, chiar daca face recrutari importante anual.

Cei mai multi angajati ai Orange lucreaza in departamentele de customer service si vanzari (in jur de 1500), in departamentul tehnic si IT (500 de persoane). Ceilalti aproximativ 800 de salariati lucreaza in departamente de suport precum financiar, marketing, administrativ, resurse umane, comunicare sau in proiecte speciale ale grupului.

Printre proiectele speciale ale France Telecom, grupul din care face parte Orange Romania, se numara anumite activitati de suport tehnic si IT, pentru care lucreaza in jur de 300 de persoane. Practic, desi acesti angajati se afla in Romania, ei lucreaza direct pentru grup. Numarul angajatilor din aceste departamente s-a dublat in ultimii trei ani si va creste in continuare avand in vedere ca managementul operatorului isi doreste sa recruteze oameni specializati pe IT si telecom.

Pe langa IT&C, o alta zona pentru care Orange face recrutari este cea de frontline, adica vanzari si customer service (servicii pentru clienti).

De-a lungul anilor, compania a lansat mai multe programe prin care sa atraga tineri, acestea constand in dezvoltarea de parteneriate cu Universitatea Politehnica, Academia de Studii Economice din Bucuresti, ori in stagii de practica.

Printre acestea se numara Orange Education Program, un proiect lansat in anul 2000, prin care compania pregateste anual in jur de 30 de studenti de la specializarea de Telecomunicatii din Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei (Universitatea Politehnica din Bucuresti). In general, jumatate dintre acesti studenti ajung sa lucreze pentru operator. Proiectul lansat in anul 2000 a fost intrerupt intre 2002 si 2007.

Cum isi formeaza si recruteaza Orange viitorii angajati inca din timpul facultatii

Cum isi formeaza si recruteaza Orange viitorii angajati inca din...

Pe de alta parte, din acest an Orange a semnat un parteneriat cu ASE, urmand ca din octombrie in jur de 20 de manageri ai operatorului sa prezinte notiuni practice studentilor. Temele care vor fi prezentate se bazeaza pe curricula universitara, iar sesiunile vor fi deschise, la acestea avand posibilitatea sa participe studenti de la oricare facultate din cadrul ASE. Compania vrea sa creeze un site care sa puna la dispozitia studentilor aproximativ 10.000 de cursuri la care acestia vor avea acces pe baza de nume de utilizator si parola.

Studentii din cadrul ASE de care operatorul este interesat cel mai mult sunt cei de la Facultatea de Cibernetica (datorita profilului mixt: IT si economie), Marketing, Management si Finante-Banci.

Pe de alta parte, compania a lansat anul trecut programul de stagii de practica Orange First Step. Prima sesiune a acestui program a avut loc in 2011 in perioada Pastelui cand au fost disponibile 30 de locuri. Pentru cele trei sesiuni din acest an (Paste, perioada verii si Craciun) sunt disponbile in jur de 200-300 de locuri. Majoritatea stagiarilor fac practica in magazinele companiei, insa sunt posturi disponibile si in departamentele de achizitii, marketing sau financiar.

“Ma intereseaza sa invete ceva, iar daca sunt buni, sa ii putem recruta. Si as vrea sa vada cum este sa lucreze pentru noi. Pentru ca daca iau o decizie, sa stie cum este. Stagiarii au facut practica in primul rand in magazinele noastre, in momente aglomerate precum sunt perioada Pastelui, a Craciunului. Folosim aceste momente pentru ca atunci au ce sa faca, pot sa vorbeasca cu clientii, sa ne ajute pe partea de administrare. Si ne dam seama daca sunt mai mult persoane tehnice, daca se pricep mai bine la partea de telefoane sau se pricep pe administrativ”, explica Ioana Marcu.

La prima sesiune a Orange First Step, pentru cele 30 de locuri de practica disponibile, compania a primit aproximativ 5.000 de CV-uri.

La ce intrebari trebuie sa raspunzi daca vrei sa te angajezi la Orange

In cazul unei pozitii de junior, pe segmentul de vanzari ori servicii pentru clienti, procesul de recrutare dureaza in jur de o luna, doua.

Printre intrebarile la care trebuie sa raspunda cei care isi doresc sa se angajeze in cadrul operatorului se numara: De ce vrei sa te angajezi la Orange? Ce stii despre companie? Ai citit informatiile de pe site? Ai cumparat vreun produs? L-ai testat? Ce ti-ai dori sa faci la Orange? De ce ti-ai dori aceasta functie?

Ioana Marcu afirma ca cea mai dificila intrebare i se pare cea legata despre ce va face un anumit candidat peste cinci ani.

Citeste si:

“Eu nu stiu sa spun ce o sa fac atunci, pentru ca stilul meu este sa incerc lucruri, sa imi asum esecuri. Nu sunt genul de om care planifica astfel. Dar stiu ce mi-ar placea sa fac. Insa intrebarea aceasta nu merge catre un raspuns exact, ci te ajuta vezi care este viziunea omului”, explica directorul de resurse umane al operatorului cu afaceri de 937 milioane de euro anul trecut.

Ea adauga ca participa destul de rar la interviuri de angajare. Insa atunci cand intalneste un candidat, discutia pe care o are cu acesta este despre valori, etica, cultura organizationala.

Intrebata daca se intampla des ca asteptarile celor care isi doresc sa angajeze sa fie departe de ceea ce ofera compania din punct de vedere salarial, Marcu afirma ca se intampla mai frecvent ca asteptarile sa fie mari in privinta lucrurilor pe care candidatii cred ca le pot face si ceea ce pot realiza de fapt.

Parerea de sine a candidatilor care vin la interviuri este putin supraevaluata

“Economia din Romania a crescut fulminant in ultimii 20 de ani, foarte multi oameni au crescut intr-un timp foarte scurt si nu au apucat sa isi sedimenteze cunostintele. Parerea de sine este putin supraevaluata. Desi este un lucru bun sa ai o parere buna despre tine, de fapt, ei nu masoara ce au facut si ce au lasat dupa ei. Faptul ca au lucrat pentru niste firme mari si lucrurile au mers i-a facut sa creada ca au facut o treaba extraordinara, dar nu cred ca s-au uitat in oglinda sa se intrebe «Doamne, dar eu ce am facut in treaba aceea? Eu singur». Iar noi avem nevoie de oameni care sa fie capabili sa faca. Normal ca vrem sa fie manageri foarte buni, sa poata sa vorbeasca foarte bine, sa fie inspirationali, dar...daca nu fac, nu merge treaba”, explica Marcu.

Ea adauga ca printre oamenii dificil de recrutat sunt cei din zona de controlling (departament care coordoneaza activitatile companiei pentru a indeplini obiectivele strategice), marketing si vanzari directe.

“Avem nevoie de oameni specializati. Primim si absolventi, in special din zona de IT/tehnologii, pe care ii invatam, dar, pe de alta parte, avem si pozitii specializate. Desi piata noastra pare mare din unele puncte de vedere, este mica din altele. Sunt 3-4 firme mari si noi nu ne dorim sa luam oameni de la concurenta, in principiu. Deci este destul de greu sa gasesti unii specialisti. Zona de controlling (n.red.: coordoneaza activitatile companiei pentru a indeplini obiectivelor strategice) este destul de greu de acoperit, cea de marketing, zona de vanzari directe. Se intampla asa, sau pentru ca felul in care am crescut oameni este cel putin la nivelul pietei sau...nu neg faptul ca suntem foarte atenti si la costuri si nu putem lua oameni la orice pret. Mai ales ca suntem o multinationala, cu principii, alinieri, proceduri”, declara oficialul Orange.

Marcu: Este foarte dificil sa gasesti oameni care sa fie si lideri si specialisti foarte buni

In ceea ce priveste recrutarea managerilor, Marcu afirma ca este foarte dificil sa gasesti oameni care sa fie si lideri si specialisti foarte buni. Ea ofera ca exemplu faptul ca istoric a fost creat un profil prin care oamenii de vanzari trebuie sa fie agresivi.

“Acesti oameni nu au nimic in comun cu ceilalti, ba, mai mult, nici nu le plac oamenii. Dar sunt sefi pentru putere si bani si de aici se vad si rezultatele. Dar noi nu vrem rezultate oricum. Vrem rezultate pe termen lung. In management este greu sa gasesti un om care sa stie si lucrurile functionale, eventual sa cunoasca domeniul telecom, sa nu fie nici de la concurenta si sa fie si un lider foarte bun. Si gasesti foarte greu oameni de vanzari. In IT si telecom se gasesc foarte greu aceste profile, pentru ca fie gasesti experti foarte buni, fie manageri foarte buni, dar nu pe amandoua. Aceasta este complexitatea managementului”, explica directorul de HR al operatorului.

Buget de training de un milion de euro

Dintre cei 2800 de angajati ai Orange, in jur de 350 lucreaza pe functii de senior management. Echipa de top management este formata din 13 persoane.

Jumatate dintre cei care sunt manageri seniori au o vechime intre 5-10 ani in companie.

Pe de alta parte, media de varsta in cadrul Orange este de 30 de ani, iar in jur de 48% dintre angajati sunt femei.

Operatorul are un buget de training anual de circa un milion de euro anual, o mare parte din suma fiind alocata pentru pregatirea oamenilor care lucreaza in frontline (vanzari si servicii pentru clienti). Anul trecut in jur de 1800 de angajati au participat la trainingurile companiei.

“Bugetul a fost influentat de criza, dar acum este important sa folosim acei bani cat mai bine. Adica sa adresam niste nevoi de business care sa aduca valoare si sa servim un numar mai mare de oameni. Si ne uitam mai atent la partea administrativa a costurilor de training. Imi doresc ca 80% din bugetul de training sa fie training pur, nu costuri de calatorii, administratie”, mai spune directorul de HR al Orange.

Cine este Ioana Marcu

Directorul de resurse umane al Orange Romania ocupa aceasta functie din octombrie 2010, pana atunci fiind european capability development lead in cadrul companiei de business processing outsourcing Accenture.

Managerul a inceput sa lucreze pentru Orange Romania in 1997, cand a facut parte din departamentul de customer care. Din 1999 a trecut in echipa de servicii pentru clientii de business, unde a inceput ca si corporate & major accounts manager si a devenit regional corporate sales manager.

Din 2007 s-a angajat la Accenture Romania, unde s-a ocupat de managementul operatiunilor de outsourcing in resurse umane din Romania, apoi din Europa. Timp de un an, ea s-a implicat si in actiuni de dezvoltare organizationala pentru Europa de Est.

Ioana Marcu a absolvit Academia de Studii Economice (specializarea servicii si turism) in anul 1996 si, totodata, a urmat cursuri comerciale la Ecole Supérieure de Commerce din Bordeaux, Franta.