Specialistii din segmentul publicitatii online apreciaza ca valoarea pietei de publicitate prin intermediul Internetului se va cifra anul acesta la 6 milioane de dolari, dublu fata de 2005. Cel putin jumatate din aceasta suma se estimeaza ca se va indrepta catre site-urile de informare.

Amploarea pe care o ia acest gen de reclama se explica printr-o rata mai mare de utilizare a Internetului in Romania. Astfel, cu o medie de utilizare activa de 4,7 milioane de persoane lunar, piata virtuala autohtona a devenit o adevarata mina de aur pentru cei care vor sa isi creasca afacerile. In aceste conditii, Internetul devine, ca si televiziunea, canal de "mass-market", ceea ce face ca aproape toate categoriile de produse sa isi gaseasca publicul tinta pe Internet. In particular, specialistii spun ca cel putin jumatate din sumele destinate publicitatii prin Internet merg catre site-urile de informare, caracterizate de un tip de public foarte bine definit.

Oferta si tehnologie la nivel occidental

Cu toate acestea, sumele sunt inca modice, in principal din cauza unei rate scazute de utilizare a Internetului. Ionut Oprea, PR Manager la netBridge, furnizor de servicii online si care detine agentia boom.ro, vorbeste despre o rata a penetrarii Internetului ce "atinge lunar 25% din populatie in tara noastra, in timp ce in Statele Unite e deja peste 60%".

Pe de alta parte, Polonia are o piata de publicitate online de 15 milioane de euro, preconizandu-se o crestere la 30 de milioane de euro. Pentru Cehia sumele sunt chiar mai interesante: 30 de milioane pentru anul trecut si 50 de milioane de euro estimati pentru 2006. Cu toate acestea, Calin Fusu, director general Neogen, spune ca "similaritati exista intre piata din tara noastra si cele central-europene, daca nu din punctul de vedere al volumului pietei, atunci cu siguranta din perspectiva structurii ofertei si a tehnologiilor folosite".

Tinta: site-uri cu public bine definit

Tinta advertiser-ilor sunt site-urile cu un numar mare de vizitatori, dar si cu un public bine definit. Astfel, reclamele serviciilor de interes general sunt afisate pe site-urile cu un numar mare de vizitatori, telefonie mobila, turism, motoare de cautare, entertainment, in timp ce reclamele serviciilor specializate sunt afisate mai mult pe site-urile specializate, de afaceri, arta, femei, imobiliare. "In general, vorbim despre site-urile cu un continut interesant si actualizat frecvent", mai spune directorul Neogen. Parerea este impartasita de Stelian Gorgan, Partnership Manager la Vodanet Media, agentie de media si publicitate online, care spune ca un potential foarte mare il au "site-urile de nisa, cu un target foarte bine definit" sau cele cu "numar mare de vizitatori", potrivit Marketing Manager la iMedia, Val Voicu.

Presa online, afacere de succes

Majoritatea campaniilor publicitare includ site-uri informationale, fie ca sunt editiile online ale publicatiilor tiparite sau publicatiile exclusiv online, cu informatii originale si actualizate des, care au inceput sa ia amploare. "Audienta presei online, fie exclusiv online, fie ca versiune complementara a celei tiparite, este in continua crestere, pe masura ce audienta presei tiparite se muta pe Internet", mai spune PR managerul netBridge.

Potrivit serviciului de monitorizare a audientelor online, trafic.ro, site-urile informationale sunt cele cu numarul cel mai mare de vizitatori din sectoarele cautate de advertiseri, cu o medie de 20.000 de vizualizari zilnic. De exemplu, InternetCorp, companie de publishing online, care detine portalurile de stiri wall-street.ro si 9am.ro, obtine venituri exclusiv din publicitatea online, spune Mihai Seceleanu, Managing Partner la InternetCorp. Pentru aceste doua portaluri, aflate in topul vizualizarilor pe segmentul presei exclusiv online, cele mai promovate produse si servicii apartin industriei bancare, auto si telecom, adresate unui public educat, cu studii superioare si venituri peste medie. Astfel, 46% dintre utilizatorii portalului wall-street.ro, cel mai citit cotidian online de business din Romania, se situeaza pe un nivel de cariera de middle sau executive management, adauga Seceleanu.

Citeste si:

Investitorii din telecom

Sectoarele care investesc cel mai mult in publicitatea online fac parte din telecom, auto, banking si turism, in timp ce produsele cele mai promovate sunt cele conexe acestor sectoare, spune Val Voicu, Marketing Manager la iMedia.

Pe de alta parte, intr-un top al celor mai mari 100 de investitori in publicitate in anul trecut, clasament realizat de revista Campaign, se arata ca pe primul loc se afla compania Procter & Gamble, care a inregistrat investitii in publicitate de 148 milioane de euro, urmata de Danone si Unilever, cu 100 milioane de euro, pe urmatoarele pozitii situandu-se Coca-Cola, Kraft, L'Oréal, Henkel si Nestlé.

Diferenta intre companiile care investesc in online si cele care prefera promovarea traditionala se refera la un anumit tip de public, relationarea intre site-urile de nisa si companii putand fi usor de identificat.

Piata are cinci mari jucatori

Cei mai importanti cinci jucatori din segmentul de publicitate online sunt: netBridge, Neogen, Vodanet Media, iMedia si ARBOmedia, fara ca enumerarea sa exprime o pozitie anume intr-un clasament. Agentia boom.ro este parte a companiei netBridge, care este principalul furnizor de servicii prin Internet din Romania. Neogen este unul dintre cele mai mari portaluri din Romania, cu o cifra de afaceri de 1 milion de dolari si 1 milion de utilizatori in 2005, reprezentantii companiei asteptand o dublare in 2006. Vodanet Media, agentie de media si publicitate online, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 500 mii de euro, un milion de euro fiind estimati pentru 2005. iMedia a facut afaceri de 450 mii de euro in 2005 si se asteapta la o explozie a afacerilor sale, care se vor cifra in 2006 la 1,3 milioane de euro.

Internet versus televiziune

Principalul competitor al Internetului, televiziunea, absoarbe, in acest moment, cea mai mare parte din publicitate. Cu toate acestea, un studiu realizat anul trecut de MSN in Marea Britanie si care analiza impactul campaniilor simultane de pe TV si Internet demonstreaza eficienta Internetului care, folosit in paralel cu TV-ul, duce la cresterea notorietatii brandului si la cresterea vanzarilor. Pe de alta parte, un studiu al revistei Campaign arata ca televiziunea are incasari de 144, 2 milioane dolari, urmata de presa scrisa cu 87,5 milioane dolari, de publicitatea outdoor cu 19,05 milioane dolari si de radio cu 17,2 milioane dolari.

Ce inseamna un banner de succes?

Un banner de succes inseamna un banner care isi atinge scopurile, fie pe deplin, fie intr-o proportie cat mai apropiata de ideal. Succesul nu se masoara neaparat in click-uri, ci in conversii, pentru fiecare din pasii urmati de utilizatori in mecanismul unei campanii. Un vizitator al unei pagini de Internet caruia un banner i-a atras atentia este un potential client. Daca bannerul il convinge sa interactioneze cu el (nu neaparat sa dea click, unele bannere se deschid la trecerea cursorului peste ele) s-a mai efectuat o conversie, si asa mai departe, pana la rezultatele finale ale campaniei, spune Ionut Oprea, PR Manager la netBridge.