Intensificarea consumului de date si trecerea la tehnologiile mobile (cum ar fi telefoanele inteligente) si la serviciile mobile (internet 3G, streaming de muzica si webmail) sunt cele mai importante tendinte in sectorul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor (TIC), care asigura in prezent 8 milioane de locuri de munca si reprezinta 6% din PIB-ul UE.

„Europenii sunt foarte deschisi catre tehnologiile digitale si dornici sa aiba la dispozitie cat mai multe optiuni, insa guvernele si companiile din domeniu nu reusesc sa tina pasul cu ei. Economia europeana este afectata de atasamentul fata de modelele economice si modul de gandire politica din secolul XX, iar acest lucru este cat se poate de regretabil. Investind mai putin decat este necesar ne facem noua insine un mare deserviciu. Daca nu vom lua masuri, Europa va ramane in urma concurentei la nivel international”, a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes.

Apasa pe imagine pentru a vedea care sunt obiectivele Comisiei Europene in domeniul IT&C pana in 2020.

Piata de IT&C in Europa in 2011, conform concluziilor Comisiei Europene:

• Conexiunile de banda larga sunt aproape omniprezente in Europa. 95% dintre europeni au acces la o conexiune fixa de banda larga.
• Consumatorii si intreprinderile se indreapta rapid catre serviciile mobile. Internetul mobil a inregistrat o crestere de 62%, atingand cifra de 217 milioane de abonamente la servicii mobile de banda larga.
• 15 milioane de europeni conectati pentru prima data in 2011, 68% dintre europeni prezenti cu regularitate online si 170 de milioane abonati la retelele de socializare. Pentru prima data, s-a inregistrat o majoritate a europenilor dezavantajati din punct de vedere economic care au utilizat internetul, insa unul din patru europeni inca nu s-a folosit pana acum de internet.
• Grecia, Portugalia si Irlanda au adoptat serviciile eGuvernare pentru a putea oferi in continuare servicii publice de calitate. In afara de Republica Ceha, cele mai mari cresteri la nivelul furnizarii si utilizarii serviciilor eGuvernare s-au inregistrat in cadrul economiilor cu probleme financiare, confirmand astfel rolul important al serviciilor e-Guvernare in contextul unei reforme structurale de succes.
• Jumatate din forta de munca din Europa nu dispune de aptitudini suficiente in domeniul TIC pentru a-si putea gasi sau schimba locul de munca. In timp ce 43% din populatia UE are aptitudini medii sau superioare in domeniul internetului si poate, de exemplu, sa utilizeze internetul pentru a efectua un apel telefonic sau pentru a crea o pagina web, aproape jumatate din forta de munca nu considera ca aptitudinile detinute in domeniul calculatoarelor si al internetului sunt suficiente pentru a le asigura un loc pe piata muncii. Aproape 25% nu au deloc aptitudini in domeniul TIC. Aceasta fiind situatia, ocuparea posturilor TIC a devenit o problema, numarul acestora fiind estimat la 700 000 pana in 2015.
• Cumparaturile online reprezinta in continuare o activitate limitata la nivel national. In timp ce 58% dintre utilizatorii de internet fac cumparaturi online, doar unul din zece a utilizat un site de comert electronic dintr-un alt stat membru. Principalele probleme in acest sens sunt reprezentate de barierele lingvistice si de complicatiile birocratice (cum ar fi refuzul livrarii si problemele legate de drepturile de autor).
• IMM-urile nu mai utilizeaza comertul electronic. Majoritatea IMM-urilor nu mai vand, nici nu mai cumpara online, limitandu-si astfel exporturile si posibilitatile de a realiza venituri.
• Investitiile in cercetare sunt in continuare mai mici decat cele ale concurentei. Cu toate ca cercetarea publica a fost ferita de masurile de austeritate, cheltuielile se situeaza cu mult sub nivelul cresterii anuale de 6% necesar pentru dublarea investitiilor publice pana in 2020. Investitiile in cercetarea comerciala sunt in scadere. Sectorul TIC din UE are in prezent mai putin de jumatate din intensitatea cercetarii si dezvoltarii sectorului TIC din SUA.
• Companiile de telecomunicarii continua sa le impuna consumatorilor tarife foarte mari pentru roamingul de date. In perioada 2011-2012, mai multe companii si-au schimbat abordarea, oferind pachete tarifare sau tarife de roaming comparabile cu cele nationale. Totusi, consumatorii platesc in continuare, in medie, pentru apelurile in roaming tarife de trei ori si jumatate mai mari decat pentru apelurile nationale.

Comisia Europeana a aprobat in urma cu doi ani Agenda Digitala 2020, o strategie prin care doreste sa mareasca accesul la servicii IT&C si astfel sa contribuie la economia UE. Unul dintre obiectivele pentru 2020 este de a pune la dispozitia tuturor cetatenilor europeni internet la viteze de minimum 30 Mbps, cu 50% din familiile europene abonate la conexiuni de minimum 100 Mbps. In urma cu doi ani, doar 1% din europeni dispuneau de o conexiune internet de mare viteza prin fibra optica.