Prima oara cand am atins un iPhone, in 2007, am fost placut impresionat si chiar mai mult de atat insa am ezitat sa il cumpar considerand ca, pana la urma, nu vine cu ceva cu adevarat remarcabil in plus fata de telefoanele deja existente pe piata, cu tastatura QWERTY sau numerica. Un an mai tarziu, un prieten mi-a aratat insa App Store si deja miile de aplicatii disponibile.

iPhone-ul va ramane in istorie nu pentru ecranul tactil, modulul GPS sau browser cat pentru faptul ca a reusit sa convinga zeci de mii de dezvoltatori web de pe tot Pamantul, inclusiv Romania, sa investeasca in aplicatii pe care ulterior sa le incarce pe magazinul de aplicatii al gigantului american.

1. Cate aplicatii folosesti saptamanal, de pe terminalul tau mobil?


Aplicatii ca model de business. Aplicatii ca identitate, ca distractie, ca spirit independent. Pana la urma, Apple a venit doar cu ideea si mii de programatori si web designeri au imbratisat-o aproape imediat. Si astfel, Apple si App Store au devenit scanteile care au marketat si prezentat ideea de aplicatii si un model viabil de business pentru vanzarea de software.

In urma cu cinci ani, cand Steve Jobs a prezentat si lansat primul iPhone, terminalul avea aplicatii preinstalate dar si “loc lipsa” pentru ceea ce avea sa fie completat ulterior, la alegere, cu aplicatiile alese de clienti. Nu exista insa App Store si Apple nici nu il anuntase.

Cu toate ca unii concurenti Apple aveau deja in picioare magazine de aplicatii (BlackBerry dar si Palm, de exemplu), erau cel mai adesea gazduite pe portaluri care nu erau user friendly si nu aratau extraordinar.

Apple a reusit sa faca aplicatiile sa devina amuzante, relevante, usor de folosit si de instalat. Apple a marketat, poate, cel mai eficient acest sistem de business, urmat si de giganti ca Google sau Microsoft, ulterior.

Citeste si:

Desi compania americana condusa pana anul trecut de Steve Jobs a fost criticata de unii pentru faptul ca “inchisteaza” programatorii si ca este necesara o perioada de timp pentru publicarea aplicatiilor, ecosistemul companiei s-a dovedit, pana in prezent, a fi unul sigur si, in general, corect. Mai mult, daca in trecut au existat mai multe cazuri de atacuri informatice reusite asupra magazinului de aplicatii Google, sunt mult mai rare (spre inexistente) infectarile App Store.

“Cele mai bune facilitati ale iPhone-ului si iPadului sunt demonstrate prin aplicatii. Apple a realizat acest lucru si aplicatiile au tinut Apple deasupra concurentei acerbe de pe piata, deoarece niciun alt concurent nu a reusit sa atraga atatia programatori de partea lor”, considera Scott Stein, editorialist al Cnet.

Ce rezerva viitorul? In mod clar aplicatii pe TV, jocuri video pe acelasi suport, aplicatii in si pe frigider. Aplicatii tridimensionale. Vom asista la “appficarea” mediului inconjurator, vom incepe sa percepem in mod diferit valoarea lucrurilor, felul in care mergem pe strada si comunicam. Vom asista la oameni ce se imbogatesc “peste noapte” asa cum au facut-o cei de la Rovio dupa lansarea jocului Angry Birds, la nasterea si prabusirea de imperii (virtuale).

Multe dintre aplicatii vor fi integrate pe mai multe suporturi si astfel vor reimprospata continuu industria.

Poate ca in 15-20 de ani de acum “revolutia aplicatiilor” va fi trecut. Poate vom incepe sa folosim terminalele mobile in alte feluri. Insa este putin probabil ca in cinci ani aplicatiile sa piarda din importanta si vizibilitate. Tehnologia vine sub multe forme, dar aplicatiile, cel putin acum, este puntea ce le uneste.