Schimbarile tehnologice rapide din ultimii ani, precum si evenimentele climatice extreme cu care se confrunta organizatiile din intreaga lume, au reiterat importanta procesului de management al continuitatii afacerii.

Daca in urma cu numai cativa ani dezvoltarea si implementarea unor planuri de continuitate a afacerii erau vazute de catre multi drept un rau necesar, o obligatie de cele mai multe ori legala si care nu producea decat costuri suplimentare, in prezent organizatiile incep sa recunoasca din ce in ce mai mult rolul proactiv si importanta programului de management al continuitatii.

Rezultatele studiului au aratat ca procesele de continuitate a afacerii nu numai ca au ramas pe agenda managementului, dar, mai mult, au crescut in insemnatate si s-au aliniat la noile provocari din piata, fie ca acestea sunt legate de tehnologii noi sau o schimbare in modul de a face afaceri (precum Cloud Computing sau retelele de socializare).

“60% din organizatiile care au participat la studiu au un program bine pus la punct de management al continuitatii afacerii. Rezultatul nu este unul satisfacator in lumina evenimentelor din ultimii ani: cutremure devastatoare in Japonia, Noua Zeelanda sau Italia, eruptii vulcanice in Europa sau evenimente meteo extreme in Statele Unite. Cred ca cifra ar trebui sa se situeze mult mai sus, respectiv un numar mult mai mare de organizatii ar trebui sa fie pregatite sa raspunda cat mai eficient in cazul unui incident major care le-ar afecta operatiunile”, afirma Gheorghe Vlad, manager responsabil cu serviciile de continuitatea afacerii in cadrul KPMG in Romania.

Un punct cheie in definirea si implementarea proceselor de continuitatea afacerii este identificarea acelor motive sau ratiuni de business care pot duce la indisponibilitatea operationala a oricarei organizatii. Din aceasta perspectiva, studiul a aratat ca organizatiile sunt mult mai atente la impactul reputational decat in urma cu cativa ani.

Mai exact, daca in urma cu 4 ani doar 14% din participantii la studiu notau ca reputatia este unul din motivele pentru care au decis implementarea unui program de continuitate a afacerii, in prezent aproape 40% din acestia au mentionat aspectul reputational ca fiind un element cheie in implementarea programului.

In continuare, in linie cu rezultatele din anii anteriori, asigurarea continuitatii operationale, cerintele legale sau recomandarile primite in urma unor audituri raman principalele considerente pentru care organizatiile isi dezvolta si implementeaza programe de continuitatea afacerii. “Aceasta crestere nu este deloc intamplatoare” afirma Gheorghe Vlad.

Retelele sociale vor continua sa aiba un impact major in afaceri

Dezvoltarea exponentiala a retelelor de socializare are si va avea in continuare un impact semnificativ in modul in care organizatiile fac afaceri.
„Din ce in ce mai multe companii devin vizibile pe aceste retele si in consecinta si noutatile despre aceste organizatii circula mult mai rapid. Probabil un incident care ar putea sa afecteze capacitatea unei companii sa faca afaceri va fi facut public mult mai repede decat s-ar fi intamplat in urma cu cativa ani si, in consecinta, reputatia unei organizatii va avea mult mai repede si mai mult de suferit”, mai spune Gheorghe Vlad.

Citeste si:

Un alt aspect important este modul in care organizatiile iau in considerare noile provocari de pe piata, mai exact aplicatiile mobile si retelele de socializare. „Cu un numar din ce in ce mai mare de utilizatori de aplicatii mobile si/ sau retele de socializare, organizatiile sunt nevoite sa-si schimbe modul in care gandesc si fac afaceri, iar acest lucru se reflecta la randul lui in pregatirile pe care le fac pentru situatii neprevazute.
Studiul a aratat ca peste 40% din participanti au afirmat ca folosesc si au un plan de recuperare pentru aplicatiile mobile”, declara Mihai Rada, director tehnologie, media si telecomunicatii in cadrul KPMG Romania.

Un rezultat surprinzator al studiului arata ca nu mai putin de 40% din cei intervievati nu stiu cat de mult din datele companiilor pe care le reprezinta sunt stocate in sisteme Cloud, desi un numar din ce in ce mai mare de organizatii folosesc sau intentioneaza sa isi mute o parte din sistemele informatice in Cloud.

Desi mutarea sistemelor informatice in Cloud are beneficiile sale (atat din punct de vedere operational, cat si din punct de vedere al diminuarii riscurilor de indisponibilitate a sistemelor informatice), organizatiile se confrunta cu o problema aditionala cand vine vorba de procesul de asigurare a continuitatii afacerii: integrarea planurilor proprii de continuitate cu cele ale furnizorului de solutii Cloud.

“Per ansamblu, studiul a demonstrat ca procesul de continuitate a afacerii evolueaza continuu si devine din ce in ce mai mult o disciplina care se adapteaza din mers atat la schimbarile in evolutia pietei, cat si la noile provocari generate de progresul tehnologic. Programul de continuitate a afacerii trebuie sa ramana permanent in atentia oricarei organizatii, testat si actualizat periodic, astfel incat obiectivele sale (precum asigurarea continuitatii afacerii) sa poata fi atinse in continuare cu succes”, a concluzionat Rada.

Obiectivul studiului l-a constituit determinarea maturitatii proceselor implementate de catre organizatiile din intreaga lume (inclusiv Romania) in scopul asigurarii continuitatii operatiunilor in caz de necesitate.

KPMG este una din cele mai importante retele globale de firme de servicii de audit, consultanta fiscala si asistenta in domeniul afacerilor, desfasurandu-si activitatea in 152 de tari cu peste 145.000 de angajati in firmele membre din intreaga lume.