Operatorul telecom RCS&RDS, lider de piata pe segmentul Internetului fix, este acuzat dur de jucatori din piata printre care se numara si fondatorul retelei Evolva Telecom ce facea milioane de euro la mijlocul deceniului trecut. Furnizori de Internet “striga” faptul ca RCS a mintit publicul si ca, de fapt, operatorul ar fi “pus filtru” clientilor pentru a nu mai putea accesa site-ul video.

Raspuns ANCOM

Saptamana aceasta, un anunt pe site-ul Vplay.ro sublinia ca operatorul de cablu RCS&RDS ar fi blocat accesul catre site-ul cu continut video ce transmite (ilegal conform jucatorilor din piata) seriale si videoclipuri.

Operatorul telecom a negat acuzatiile, spunand ca “ar putea fi vorba de o problema la accesul acestui site in Internetul global”.

Reactiile din piata au fost vehemente si consistente, atat pe wall-street.ro cat si pe forumuri sau pe paginile de Facebook ale RCS&RDS si Vplay. Majoritatea comentariilor gaseau vinovata compania RCS&RDS de incident, in ciuda faptului ca reprezentantii operatorului au negat vreo legatura cu Vplay.

La cateva zile dupa ce wall-street.ro a scris materialul mentionat anterior, Vplay.ro a retras mesajul de pe site.

Pozitia ANCOM si cadrul legal

In Romania cadrul legal din domeniul comunicatiilor electronice prevede in prezent in sarcina furnizorilor obligatia de a introduce in contractele incheiate cu consumatorii clauze privind serviciile furnizate si conditiile care limiteaza accesul sau utilizarea anumitor servicii si aplicatii, conform oficialilor autoritatii in telecomunicatii carora wall-street.ro le-a cerut un punct de vedere privind "ce risca un furnizor de Internet daca blocheaza/limiteaza accesul la un site, fara mandat.

Mai jos puteti citi mesajul integral primit de la autoritatea in domeniul telecom.

Potrivit art. 51 alin. (2) lit. b) si lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, furnizorii de servicii de comunicatii electronice trebuie sa includa in contractele incheiate cu consumatorii „informatii privind orice alte conditii care limiteaza accesul sau utilizarea anumitor servicii si aplicatii”, precum si „informatii privind procedurile de masurare si gestionare a traficului in scopul de a evita congestionarea segmentelor de retea sau utilizarea acestora la capacitate maxima, precum si privind impactul acestor proceduri asupra calitatii serviciului”.

Nerespectarea acestor prevederi legale constituie contraventia prevazuta de dispozitiile art. 142 pct. 18 din acest act normativ, care, potriv0t art. 143 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 60.000 lei, iar, in cazul unor incalcari repetate, cu amenda in cuantum de pana la 100.000 lei, in timp ce, pentru persoanele cu o cifra de afaceri de peste 3.000.000 lei, amenda poate fi de pana la 2% din cifra de afaceri sau de pana la 5% in cazul unor incalcari repetate.

Astfel, furnizorii de servicii de comunicatii electronice (transmisiuni de date /acces la internet) pot bloca traficul inspre/dinspre anumite adrese IP in vederea inlaturarii/prevenirii utilizarii abuzive a serviciilor/retelelor de comunicatii electronice, dar acest lucru trebuie mentionat in contractele incheiate cu utilizatorii.

In ceea ce priveste situatia concreta la care faceti referire, si anume problemele intampinate de abonatii RCS&RDS la accesarea site-ului www.vplay.ro, ANCOM va solicita informatii suplimentare furnizorului pentru a stabili daca acesta respecta prevederile legale in vigoare.

Acuzatii “la si de nivel inalt”


Gabriel Mateescu, fondatorul furnizorului de servicii de Internet Evolva Telecom, activa si cu acoperire majora a principalelor orase din Romania in prima parte si la jumatatea deceniului trecut, “dezgroapa” mai multe informatii pe care el le considera anormale si, pe alocuri, la limita legii.

“Problema cu vplay este foarte simpla. RDS le-a cerut bani pentru peering (o legatura intre doua retele – n.r.), ei au refuzat sa plateasca. In concluzie RDS a pus un filtru pe portul 80, portul www, (o limitare) care nu permite sa treaca trafic foarte mare dinspre i.vplay.ro care este serverul ce hosteaza fisierele spre Romania”, considera Mateescu.

In replica, operatorul RCS&RDS, contactat de wall-street.ro, subliniaza ca "RCS & RDS nu blocheaza si nu restrictioneza in niciun fel accesul utilizatorilor catre niciun site web, indiferent de locatia acestuia pe glob. De asemenea, compania nu a limitat in vreun fel portul 80. Responsabilitatea pentru accesarea in bune conditii a unui site revine administratorilor site-ului in cauza", spun oficialii RCS&RDS. Reprezentantii companiei nu au oferit detalii tehnice (mai) amanuntite privind posibilele probleme care ar putea avea loc in legatura cu Vplay.ro si nu a comentat privind acuzatiile conform carora operatorul ar fi cerut bani pentru peering.

Fostul sef al companiei cedate catre Cobalt IT (care detine brandul iLink) in 2006 nu se opreste insa aici si acuza RCS&RDS ca a abuzat si in trecut de mai micii jucatori din piata.

RDS a practicat aceste abuzuri de prin 2003-2004 de cand a inceput sa se dezvolte fenomenul retelelor de cartier, respectiv de cand eu am infiintat Evolva Telecom si de cand au inceput sa apara si alte firme pe piata: Fibernet, Hertza Computers, etc. Ei percepeau fenomenul retelelor de cartier ca pe o diminuare a business-ului lor, pierdeau monopolul pe care il aveau in multe zone de blocuri din Bucuresti. In Ploiesti RDS a santajat atat de mult retelele de cartier incat au ajuns toate isi vanda clientii pe nimic tot RDS-ului din Ploiesti”, spune Mateescu.

El subliniaza ca niciodata compania nu va recunoaste ca nu vrea sa dea acces distribuitorilor in reteaua lor.

“Legatura dintre reteaua RDS si o retea X se face printr-un protocol care se cheama BGP, ei refuza aceste tipuri de sesiuni pe acest protocol, chiar daca ANCOM (autoritatea telecom – n.r.) i-a nominalizat ca furnizori cu putere semnificativa pe piata. ANCOM niciodata nu a facut dreptate cand a fost vorba de peering IP, ANCOM a intervenit doar cand a fost vorba de interconectarile (peeringurile) de telefonie, care sunt mai putin importante ca peeringurile IP din punctul meu de vedere”, considera fostul sef al Evolva Telecom.

Mateescu subliniaza ca a trimis catre autoritatea telecom o sesizare privind neregulile pe care le-ar face RCS&RDS dar el spune ca ANCOM “nu se implica intr-un razboi cu RDS iar o procedura care sa se desfasoare pe cale legala dureaza probabil ani”.

El a oferit wall-street.ro raspunsul oficial al autoritatii telecom (vezi atasament) care, printre altele, subliniaza ca “ANCOM poate impune unui furnizor obligatia de a incheia acorduri de interconectare numai in conditiile in care a fost desemnat ca operator cu putere semnificativa pe o piata relevanta specifica de gros dintre cele identificate de ANCOM”.

Mateescu acuza RCS&RDS, de asemenea, ca operatorul telecom ar fi "filtrat" toate IP-urile Evolva Telecom care ajungeau in reteaua RDS, in anul 2005.

“In 2005, pe cand detineam Evolva Telecom foloseam ca upstream (provider) Euroweb Romania - cumparam de la ei si revindeam. Euroweb ne vindeau si accesul la internetul international si accesul la metropolitana din Romania. Aveam acces prin Euroweb in reteaua RDS. Cand o parte din clientii RDS au preferat sa incheie contracte cu Evolva Telecom, RDS pur si simplu au filtrat toate ipurile Evolva Telecom care ajungeau in reteaua RDS. Acest santaj ne-a cauzat mari probleme financiare intr-un final, multi clienti refuzand sa ne mai plateasca facturile pe motiv ca nu au acces in metropolitana RDS. La sfarsitului lui 2006 deja exista un debit total de 600.000 lei pe care il aveam de recuperat de la clientii nostrii”, povesteste fostul sef Evolva Telecom, unul dintre episoadele “pierdute” si nedovedite ale acelor ani.

Strict in legatura cu situatia ce a starnit aceste reactii, presupusa “limitare” a accesului clientilor RCS&RDS, mai multi comentatori, unii dintre ei spunand ca reprezinta furnizori de servicii de Internet din piata, subliniaza ca au dovezi care sa arate ca operatorul ar fi limitat considerabil viteza de acces la Vplay.

Astfel, Stan Marian, care reprezinta furnizorul de Internet WTS Telecom din Bucuresti, comenteaza pe site-ul wall-street.ro si spune ca “E o gatuire la routerul din Oradea, intre Bucuresti si Oradea pingul a sarit la 42 ms. RDS este conectat la AMS-IX (Amsterdam Internet exchange) din Olanda, avand o conexiune de 10G. La fel are si in De-CIX, din Germania, IX ce are peering cu AMS-IX pe 2 x 10 Gb. Este practic imposibil ca acea defectiune tehnica de care vorbesc reprezentantii RDS sa existe, din moment ce putem accesa site-uri asemanatoare din Olanda”, considera el.

Aproape o suta de persoane au comentat pe pagina de Facebook a RCS&RDS in dreptului anuntului companiei privind incidentul ce are in prim plan site-ul Vplay, majoritatea argumentand ca operatorul telecom “a mintit”.

Pe de alta parte, "vinovatia" RCS&RDS sau/si a Vplay.ro este o problema ce se poate rezolva exclusiv in justitie sau cu sprijinul autoritatilor in domeniu - ANCOM sau ANPC.

Consideri ca RCS&RDS ar fi avut ceva de castigat daca ar fi limitat, intr-adevar, traficul pe Vplay.ro sau daca in trecut ar fi "pus piedica" retelelor "de cartier"? Pe de alta parte, consideri ca Vplay.ro ar fi avut ceva de castigat in urma anuntului publicat pe site? wall-street.ro te incurajeaza sa iti spui opinia, in limbaj civilizat.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri