“Vanzarile noastre in online sunt extrem de reduse, dar ele se coreleaza cu magazinul. Showroomul reprezinta motorul afacerii. Nu neglijam online-ul, ne dam seama de importanta lui, de comiditatea in a compara preturile. Sunt multe avantaje ale online-ului, dar se pierde aspectul consultantei. Cand stii ce vrei foarte clar, cand nu ai nevoie de consultant este OK, in principiu de 80% te poti duce lejer pe online, dar si acolo ramane un procent de 20% care este foarte important”, explica Alecsiu.

Detin cel mai mare magazin foto-video din Sud-Estul Europei

Compania F64 Studio detine in apropiere de Piata Unirii din Capitala un showroom de 1.300 de metri patrati, acesta fiind cel mai mare magazin foto-video din Sud-Estul Europei. Unitatea a fost deschisa in octombrie anul trecut, aici fiind expuse in jur de 9.000 de produse, investitia in stoc ridicandu-se la circa un milion de euro. De asemenea, compania mai detine magazinul online f64.ro si un studio in care sunt sustinute cursuri foto.

Managerul adauga ca isi doreste ca in 2013 compania sa se extinda cu inca sase magazine, acestea urmand sa fie in orasele mari din provincie.

Alecsiu, F64 Studio: Vrem sa deschidem 6 magazine noi in 2013

Alecsiu, F64 Studio: Vrem sa deschidem 6 magazine noi in 2013

“Consultanta este mai importanta decat vanzarea. Iar romanii sunt chinestezici. Si la nivel creativ, pentru ca toti ne simtim creativi si artisti cand luam un aparat de fotografiat in mana ne place sa ni se hraneasca acest orgoliu. Asta e diferenta. Cand apasam pe buton, ne place. Incercam sa invatam de la cei care au facut pana acum genul acesta de magazine”

O investie foarte calculata

Investitia intr-un magazin ar urma sa fie in jurul a 200.000 de euro (100.000 de euro fiind doar stocul), deci suma necesara pentru deschiderea a sase unitati ar fi de cel putin 1,2 milioane de euro. Banii ar urma sa fie alocati din resursele retailerului, managementul nedorind sa apeleze la banci pentru a-si finanta cresterea.

“Nu este vorba de o investitie foarte mare. Este o miscare extrem de calculata. De exemplu, in Germania unde exista piata foto de 100 de ani si magazine specializate de 85 de ani, comertul traditional a suferit enorm cand online-ul a luat o amploare atat de mare. Dar de un an, doi piata s-a resuscitat. Pentru ca oamenii considera foarte important ca in afara de pret sa si testeze produsul, sa primeasca consultanta, sa discute cu cineva”, afirma Alecsiu.

Recruteaza intre 30-50 de oameni in provincie

In prezent, F64 Studio are in jur de 100 de angajati, dublu fata de jumatatea anului trecut, cresterea de personal fiind determinata de deschiderea magazinului de la Unirii unde lucreaza aproape 50 de oameni. De altfel, compania a inceput sa angajeze deja pentru cele sase magazine care vor lansate anul viitor, conducerea avand in plan sa recruteze intre 30 si 50 de persoane. Inainte de a-si incepe activitatea la magazin, fiecare consultant de vanzari trece printr-un training de trei luni.

“Cel mai dificil este sa gasesti oamenii potriviti. Cred ca am putea obtine credit de la banca si maine daca ne-am duce, am putea produce mobilier intr-o saptamana, doua. Dar ca sa gasim oameni, asa cum orice angajator si-ar dori, dureaza. Pentru ca la noi nu a existat o traditie, nu exista meseria de consultant de vanzari de echipamente foto. In Germania exista asa ceva. Esti obligat sa faci un curs de cateva saptamani pentru a fi consultant de vanzari de echipamente foto. Si normal ca acolo este mult mai simplu de rezolvat astfel de lucruri”, mai spune cofondatorul F64 Studio.

In primul semestru al anului, vanzarile companiei au crescut cu 41% fata de aceeasi perioada din 2011, insa Alecsiu nu a precizat valoarea acestora. Majorarea a fost determinata de deschiderea magazinului din centrul Bucurestiului.

Pentru intregul an, managementul mizeaza pe o crestere a cifrei de afaceri de circa 36% pana la aproximativ 19,7 milioane de euro, comparativ cu 14,5 milioane de euro anul trecut. In 2011, compania a avut un profit net de aproximativ un milion de euro, conform Ministerului de Finante.

Ce camere foto-video isi cumpara romanii

In primul semestru din an vanzarile de camere foto au fost de circa 21 de milioane de euro, mai mult cu 10% fata de S1 2011. Pe de alta parte, intre aprilie si iunie romanii au cumparat camere foto in valoare de aproximativ 12 milioane de euro, mai mult cu 20% fata de al doilea trimestru al anului trecut, conform companiei de cercetare GFK Romania.

Citeste si:

Cele mai de succes modele in trimestrul al doilea au fost camerele cu lentile interschimbabile care au inregistrat vanzari de cinci milioane de euro. Pe de alta parte, conform datelor GFK, romanii sunt interesati in special de modele ieftine de D-SLR (acestea costa in jur de 500-600 de euro) precum si de camerele mirrorless, acestea dublandu-si vanzarile in valoare fata de anul trecut, desi volumele sunt inca foarte mici.

Atunci cand vor sa isi aleaga camere cu specificatii mai bune, romanii indreapta catre D-SLR-uri si compacte premium.

Nu avem cultura imaginii. Daca te uiti in ziarele romanesti, vei vedea la ce nivel ne invartim

“In primul semestru a fost o stagnare a vanzarilor pe zona de compacte, dar valoarea s-a depreciat din cauza telefoanelor. Performantele camerelor incorporate in telefoane au crescut si nici nu s-a investit in Romania in cultura imaginii. Nu am vazut la televizor emisiuni despre care este avantajul unei imagini realizate cu un aparat foto fata de un telefon. Noi acum formam cultura imaginii si se simte. Du-te in Italia, Franta, Rusia. Au acest lucru si li se pare perfect normal. Noi, daca te uiti in ziarele romanesti, vei vedea la ce nivel ne invartim”, mai spune Alecsiu.

F64 Studio se concentreaza pe comercializarea de echipamente avansate, in jur de 80% dintre produsele aflate la vanzare fiind D-SLR, iar restul camere compacte.

Managerul retailerului afirma ca este mai usor sa vanda produse pentru clientii de camere D-SLR decat celor de compacte, pentru ca cei care isi cumpara echipamente mai scumpe stiu exact ce isi doresc.

“Ei au diferite viziuni despre ce ar putea face cu fiecare aparat. Cei care au avut deja un D-SLR sunt educati in privinta echipamentelor si este mai usor sa ne dam seama ceea ce isi doresc”, explica directorul general al F64 Studio.

F64 Studio este o companie fondata in 2001 care este detinuta in proportii egale de catre Daniela Dorina Becheru si Marian Dan Alecsiu, conform datelor de la Registrul Comertului.

Retailerul specializat in echipamente foto-video este cel mai mare jucator pe o piata foto estimata sa ajunga anul acesta la circa 300.000 de unitati, comparativ cu in jur de 250.000 de exemplare in 2011. In general, 10% din vanzarile in volum sunt reprezentate de camerele foto DSLR, iar restul de aparate compacte, adica produse care costa mai putin de 100-150 de euro.