Odata cu evolutia mediului de afaceri, directorii de IT pot si trebuie sa revizuiasca perspectivele depasite ale celorlalti directori in privinta rolului lor in succesul afacerii, arata noul raport - DNA of the CIO, lansat astazi de Ernst & Young.

Raportul are la baza un sondaj efectuat in randul a peste 300 de executivi si profesionisti seniori IT la nivel global, 25 de interviuri individuale cu directori de IT si raspunsuri de la 40 de reprezentanti din top management si concentreaza opiniile de business despre rolul directorului de IT in structura actuala a companiilor.

Rolul major pe care tehnologia l-a jucat in fiecare industrie si sector de business in ultimele doua decenii subliniaza ce oportunitati imense au ratat deja directorii de IT. Nevoia de "co-manageri" care sa poata imbina expertiza tehnologica cu abilitatile de business este deja clar definita in randul directorilor executivi. Cu toate acestea, prea putini directori de IT sunt recunoscuti ca membri adevarati ai echipelor de management. Desi ei sunt cei care au expertiza tehnologica, nu sunt perceputi ca avand nivelul necesar de cunostinte in business, fapt care limiteaza potentialul de schimbare a situatiei.

Asigurarea unei pozitii in managementul executiv

Directorii de IT vor fi nevoiti sa lupte pentru a-si asigura o pozitie stabila la masa decizionala din top management. Mai putin de jumatate dintre directorii executivi (48%) considera ca statutul CIO s-a imbunatatit in ultimii ani, pe segmente precum inovarea sau imbunatatirea agilitatii operationale a companiei. In timp ce 60% dintre directorii de IT considera ca au un aport valoros si concret in stabilirea strategiei de business a companiei, doar 35% dintre directorii executivi sunt de acord cu ei. Mai putin de 43% dintre directorii de IT sunt direct implicati in procesul decizional al organizatiei.

Citeste si:

Acest nivel scazut de implicare este reflectat in rezultatele sondajului. 4 din 10 respondenti (38%) considera ca lipsa de sprijin din partea echipei de management executiv este o problema majora, in special in cadrul companiilor mari, cu venituri de peste 1 miliard de dolari (46%).
Majoritatea liderilor din top management au ca obiectiv mentinerea discutiilor cu CIO in zona bugetelor de IT, ignorand sansa de a se angaja intr-o abordare mai larga, despre valorificarea superioara a tehnologiei informatiei. Directorii de IT recunosc ca va fi dificil de schimbat aceasta limitare a perceptiei rolului lor la o functie de control a costurilor. Acest lucru devine, insa, un pas necesar pentru reformarea rolului IT managerului si a tehnologiei informatiei in cadrul mai larg de business in viitor.

Mai mult decat bugete de IT

Istoric vorbind, directorii de IT nu s-au implicat suficient de puternic in trecut in strategia de ansamblu a companiei si nu au dezvoltat relatii de lunga durata cu top managerii, astfel incat sa poata acum sa le atraga sprijinul in procesul de schimbare a perceptiei rolului lor. Atata vreme cat pozitia lor s-a limitat, de-a lungul timpului, la functia de control al costurilor, directorii de IT au interactionat cel mai des cu directorii financiari (CFO). In prezent, directorii de IT recunosc necesitatea extinderii relatiilor cu ceilalti directori executivi si lideri din companie, ceea ce le-ar permite sa abordeze si teme legate de valoarea adaugata pe care o aduce functia de IT in dezvoltarea business-ului, in loc sa se margineasca la stabilirea de bugete.

Pe viitor, directorii de IT vor trebui sa demonstreze, in mod proactiv, faptul ca tehnologia informatiei poate fi folosita ca o sursa de inovare, depasind stadiul de functie de suport. In acelasi timp, isi vor pastra functia de suport tehnic in implementarea anumitor proiecte majore, caz in care pot genera impact pe restul proceselor operationale din companie.

Odata ce liderii din top management vor incepe sa recunoasca potentialul liderilor IT in schimbarea modului de operare a business-ului, si perceptiile lor vor incepe sa se schimbe rapid. Iar acest lucru va fi si mai clar in momentul in care schimbarile din modelul operational vor incepe sa genereze rezultate care se vad si in cresterea veniturilor companiei.