"La patru ani de la lansarea serviciului de portabilitate de catre ANCOM, putem spune ca cei peste 870.000 de romani care au ales sa isi schimbe furnizorul de telefonie sunt dovada clara a unei piete dinamice si competitive, o piata care ofera libertate de alegere clientilor", a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, citat de Mediafax.

De la lansarea serviciului numarul de portari a crescut constant. Astfel, in ultimele trei luni din 2008 au fost realizate 15.681 de portari, in 2009 circa 180.240 de portari, in anul 2010 s-au inregistrat alte 221.219 de numere noi portate, in crestere cu 23% fata de 2009, trend mentinut si in anul 2011, cand numarul portarilor a continuat sa urce, la 260.256.

In perioada ianuarie - octombrie a acestui an s-au realizat 195.818 de portari, estimarea ANCOM fiind ca pana la sfarsitul acestui an se va depasi numarul de portari de 2011.

Din numarul total de 873.213 de portari realizate pana la 15 octombrie 2012, 586.252 sunt numere de telefonie mobila, reprezentand 67% din total, o proportie care s-a mentinut constanta in acesti patru ani.

Datele statistice arata in continuare ca cei mai interesati de portarea numerelor de telefon sunt utilizatorii cu abonament (74%), fata de cei care porteaza o cartela preplatita.

In segmentul telefoniei mobile, Cosmote a primit 195.349 de numere, Vodafone 194.774, Orange 189.508, RCS&RDS 5.894, Telemobil 719.

In cei 4 ani de la lansarea portabilitatii numerelor, cele mai multe numere de telefonie mobila s-au portat in anul 2011 - 177.111.

In cazul telefoniei fixe, 34 de furnizori impart cele 286.961 de numere portate pana in prezent.

Citeste si:

Dintre acestea, cele mai multe au fost portate catre retelele UPC Romania - 76.737, RCS&RDS - 75.263, Orange - 57.588, Vodafone - 51.823 si Romtelecom - 12.657.

Cele mai multe cereri de portare a numarului de fix s-au inregistrat in Bucuresti (84.306 de numere), capitala fiind urmata de judetul Cluj - 21.298 de numere portate, Timis - 15.348, Prahova - 15.235 si Galati - 13.003, care insumeaza peste 50% din totalul numerelor de telefonie fixa portate.

"De-a lungul celor patru ani de la introducerea portabilitatii numerelor in Romania, s-au portat in medie 16.000 de persoane in fiecare luna, luna in care s-au inregistrat cele mai multe portari fiind decembrie", se arata in comunicat.

Incepand cu luna septembrie a acestui an, termenul de activare a unui numar portat este de maxim o zi lucratoare, asa cum prevad normele europene, iar durata maxima a procedurilor administrative aferente portarii si durata maxima potentiala de intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare s-au redus.

Astfel, daca inainte de intrarea in vigoare a noilor prevederi privind portabilitatea, durata medie de intrerupere a serviciilor pentru utilizatorii de telefonie fixa era de 86 minute si pentru utilizatorii de telefonie mobila de 27 minute, in primul semestru al anului 2012, in luna septembrie, aceasta a scazut la 64, respectiv 24 minute, valori mai mici decat cele prevazute in reglementari.

Cele mai frecvente aspecte pe care utilizatorii le-au semnalat Autoritatii de-a lungul acestor ani prin cele 685 de sesizari cu privire la portabilitate au vizat neinformarea completa si corecta de catre furnizori cu privire la procedura de portare, precum si intarzieri in realizarea portarii fata de data convenita pentru finalizarea acesteia.

Printre cele mai des intalnite motive de respingere a unei cereri de portare de catre furnizorii donori, motive care au si generat intarzieri in procesul de portare, s-au numarat necorespondenta dintre numarul SIM-ului si numarul pentru care se solicita portarea, introducerea gresita a codului de abonat sau a adresei de instalare.