"Utilizatorii romani platesc astazi unul dintre cele mai mici tarife din Uniunea Europeana la telefonia mobila, respectiv 2,2 eurocenti pe minut, de 7 ori mai putin decat in 2003. Acest lucru arata care este efectul reglementarii adecvate asupra dezvoltarii unei piete si a unei societati, in general. De-a lungul acestor 10 ani, reglementarea a redus tarifele de terminare a apelurilor la puncte mobile cu aproape 70%, de la 9,72 eurocenti in 2003 la 3,07 eurocenti in 2012, consumul mediu crescand exponential, cu 269%, in acesti 10 ani. Acest lucru a stimulat concurenta, a stimulat investitiile operatorilor in retele si a functionat in beneficiul utilizatorilor", a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu.

ANCOM a prezentat marti, intr-o conferinta, principalele efecte ale activitatii de reglementare asupra dezvoltarii pietei de comunicatii din Romania la 10 ani de la prima decizie de reglementare emisa de institutie, scrie Mediafax.

Autoritatea arata ca piata comunicatiilor din Romania este in prezent una dintre cele mai competitive piete de profil la nivelul Uniunii Europene, utilizatorii romani beneficiind de tarife scazute, servicii de calitate si rate de penetrare in crestere.

Astfel, telefonia mobila a avut cresteri spectaculoase, atat in ceea ce priveste numarul de utilizatori, care a inregistrat o crestere cu 257% din 2003 pana in 2011, de la 6,5 milioane la 23.42 milioane, cat si in ceea ce priveste traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator, care a crescut de la 56 minute in 2003 la 205 minute in 2011.

Desi numarul de linii de telefonie fixa a crescut cu 7% intre 2003-2011, la 4,68 milioane, traficul total de voce a scazut cu 32%, urmare a reducerii traficului catre retele fixe, ceea ce a condus la diminuarea traficului de voce realizat in medie lunar de la o linie de telefonie fixa la 106 minute in 2011, comparativ cu 170 minute efectuate in medie lunar in 2003.

Valoarea pietei de telefonie fixa a scazut cu 30% fata de 2003, la 530 milioane de euro in 2011.

Implementarea portabilitatii numerelor, in 2008, a contribuit la cresterea libertatii de alegere a utilizatorilor finali, pana in prezent fiind portate peste 580.000 de numere de telefonie mobila si mai mult de 280.000 de numere de telefonie fixa.

Serviciile de acces la internet au cunoscut o crestere continua in acesti 10 ani, numarul conexiunilor (fixe sau mobile) ajungand la 10,8 milioane la sfarsitul lui 2011, de la 0,2 milioane in 2003.

Defalcat, numarul de conexiuni fixe la Internet a crescut de la 0,014 milioane la 3,28 milioane, in timp ce Internetul mobil numara 7,48 milioane de conexiuni, de la 0 in 2003.

In ceea ce priveste Internetul fix, Romania ocupa la inceputul anului 2012 primul loc in Europa in ceea ce priveste ponderea conexiunilor foarte rapide, de cel putin 30 Mbps, aceasta fiind de aproximativ 45% din totalul conexiunilor fixe (3,3 milioane).

Citeste si:

Introducerea noilor tehnologii a modificat structura conexiunilor active de acces mobil la internet, in 2011 peste 3 milioane conexiuni fiind realizate prin 3G, 3G+, EV-DO. In prezent, cea mai ridicata viteza disponibila pentru accesul mobil la internet este de 43,2 Mbps, in timp ce in anul 2003 cea mai avansata tehnologie mobila era CDMA, avand o viteza maxima de 153 kbps.

Pe total, piata serviciilor de acces la Internet a crescut cu 496%, la 550 milioane de euro, de la 9 milioane de euro in 2003.

Numarul total de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale s-a dublat in aceasta perioada, de la 2,7 milioane abonati in 2003 la 5,7 milioane abonati la sfarsitul lui 2011, in special pe fondul aparitiei tehnologiei DTH (care a atras 2,1 milioane abonati pana la 31 decembrie 2011, cu preponderenta din mediul rural, unde dezvoltarea retelelor de cablu este mai costisitoare).

Valoarea acestui segment de piata a crescut cu 287%, la 370 milioane de euro.

Datele ANCOM arata ca investitiile operatorilor in dezvoltarea infrastructurii au cumulat sase miliarde de euro in intervalul 2003-2011. In aceeasi perioada, numarul operatorilor a crescut de peste trei ori, la mai mult de 1.600.

Tot marti, autoritatea a lansat o aplicatie care permite utilizatorului sa introduca date despre actualul nivel al consumului sau de servicii de telefonie mobila si sa vizualizeze costurile la care ar fi achizitionat aceleasi servicii in urma cu 10 ani.

Prezent la eveniment, ministrul Comunicatiilor, Dani Nica, a afirmat ca a unul dintre sustinatorii infiintarii unei autoritati de reglementare in comunicatii putenice si independente.

"In urma cu 10 ani, multi ma intrebau de ce trebuie sa infiintam o autoritate de reglementare independenta si le-am raspuns ca un meci de fotbal Dinamo-Steaua nu se poate desfasura fara arbitru", a spus Nica.

El a adaugat ca activitatea de reglementare trebuie sa previna excesele si distorsiunile care pot aparea la nivelul pietei si care pot afecta interesele clientilor pe termen mediu si lung.