"Afacerile companiei au cunoscut un trend negativ in ultimii ani, Posta Romana inregistrand pierderi de circa 420 de milioane de lei. Aceasta tendinta se va mentine si in 2013 din cauza ca Posta va pierde, de la finalul acestui an, dreptul rezervat pentru prestarea de servicii postale constand in trimiteri de corespondenta cu greutatea cuprinsa intre 0 si 50 de grame", a declarat in cadrul unui eveniment Ion Smeeianu, directorul general al Postei Romane.

El a precizat ca managementul companiei si-a propus, prin elaborarea unei strategii, sa reduca pierderile de venituri prin intrarea Postei pe piata brokerajului de asigurari si zona serviciilor financiar-bancare.

"Avem o strategie care vizeaza minimizarea pierderilor si reechilibrarea veniturilor prin lansarea unor noi servicii precum cel de broker in asigurari sau financiar-bancar. Vrem sa imbunatatim portofoliul de servicii si ne vom indrepta spre zona asigurarilor obligatorii de locuinte. Posta va deveni in scurt timp broker de asigurari si va intermedia, prin capilaritatea retelei, vanzarea acestor polite in zona mic urbana si rurala", a spus Smeeianu.

El a aratat ca Posta intentioneaza sa lanseze servicii financiar-bancare in 2013, in parteneriat cu o banca sau prin intermediul unei banci proprii.

"Totodata, vrem sa introducem o platforma informatica foarte puternica in fiecare oficiu postal, cu capabilitati de servicii de asigurari, servicii bancare si servicii de statistica postala, precum si alte servicii pe care potentialii clienti le-ar putea solicita", a spus seful operatorului national postal.

Posta extinde operatiunile si in zona telecom

Smeeianu, care la inceputul anilor 2000 a fost seful autoritatii de reglementare in telecom, a afirmat ca Posta Romana vrea sa activeze si in zona serviciilor de telefonie mobila.

"Compania a lansat o cerere de oferta privind implementarea unui operator virtual de telecomunicatii mobile (MVNO), in varianta cea mai facila, respectiv revanzator de servicii de telefonie mobila. Acest demers a avut la baza capilaritatea retelei de oficii si prezenta postasului la poarta clientului neinstruit in domeniul comunicatiilor mobile", a spus Smeeianu, care a adaugat ca operatorul a primit doua oferte si ca in jurul datei de 10 decembrie va fi anuntat castigatorul licitatiei.

Un MVNO (Mobile Virtual Network Operator) este un operator care furnizeaza servicii de voce si date mobile fara a-si construi propria retea de antene si fibra optica, ci inchiriind infrastructura de la operatori existenti.

Citeste si:

Smeeianu a spus ca Posta va avea in portofoliu doua servicii de telefonie mobila, unul de baza, popular, care va permite comunicatii gratuite in interiorul unei localitati, si altul care se va situa sub cea mai ieftina oferta de servicii preplatite de pe piata.

"Vom ajunge astfel la cea mai paupera zona a populatiei, care va putea accesa servicii de telefonie mobila. Ma astept sa lansam aceste servicii undeva la inceputul anului 2013 si ma astept ca, intr-o prima faza, sa avem 20-30.000 de cartele vandute. De asemenea, vom dezvolta parteneriatul cu Radiocom pe segmentul serviciilor de acces in banda larga la Internet prin tehnologia WiMAX", a spus seful operatorului postal.

Ce se va intampla din 2013?

La inceputul anului viitor, ANCOM - Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii - va monitoriza piata de servicii postale in vederea asigurarii unui climat competitional corect, dominat in prezent de Posta Romana.

Compania de stat a raportat in ianuarie 2012 un profit brut de 1,4 milioane de euro, cu 16,6% mai mare decat cel inregistrat in luna decembrie a anului precedent. Posta are o datorie de peste 30,624 milioane lei la bugetul de stat, in primul trimestru al acestui an, potrivit datelor publicate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), ceea ce inseamna datorii de peste peste 7 milioane de euro.

„S-ar putea ca Posta Romana sa piarda 50% din piata pana la finalul acestui an”, este de parere Mihai Balaj, actionar in cadrul companiei Post Master, unul dintre principalii concurenti ai Postei Romane.

CNPR este cel mai mare operator de profil si dispune de o retea teritoriala de aproximativ 7.100 de oficii postale.

Actionarii operatorului sunt Ministerul Comunicatiilor, cu o participatie de 75%, si Fondul Proprietatea, care detine 25% din capital.

In 2011, cifra de afaceri a CNPR a scazut cu 8,7%, la 1,26 miliarde de lei, in timp ce pierderile au urcat cu 50%, la 182,9 milioane de lei, conform datelor Ministerului Finantelor Publice.

La finele anului trecut, compania avea datorii totale de 556,9 milioane de lei, iar numarul mediu de salariati a scazut cu peste 2.500, la 32.124 de persoane.