“Daca un antreprenor nu se uita la costuri, probabil ca in maximum doi ani businessul lui nu va mai fi, din pacate. Si noi am avut proiecte pe care le-am facut pentru imagine si, din pacate, nu ne-au adus ezultate. Acum, mereu cand facem o investitie, ne uitam la costul unitar. De exemplu, ca sa pot plati 2.500 de euro pe an pentru solutii cloud, am nevoie de 7 studenti in plus. Dar, daca ne facem noi o camara pentru server si angajam un om care sa administreze totul, investitia initiala era in jurul a 10.000 de euro, iar apoi ne mai costa in jur 3.000 de euro pe an mentenanta si sa avem un care sa se ocupe part-time de IT. Acum nu are sens investitia intr-un om care sa se ocupe de IT”, explica Kochesch.

Cloud Computing reprezinta o solutie prin care aplicatiile, tehnologiile si datele sunt disponibile online si astfel se elimina investitiile pentru achizitia si mentenanta hardware. Pe de alta parte, plata se face pe baza de abonament, in functie de gradul de utilizare a programelor cumparate. Practic, prin cloud computing antreprenorii pot utiliza serviciile si produsele IT pe care si le doresc, dar la costuri mult mai mici. Ajung astfel sa utilizeze produse si servicii pe care pana acum doar companiile mari, cu bugete IT de sute de mii si milioane de euro si le puteau permite.

E-mailurile nu ajungeanu la parteneri

Compania are 25 de angajati permanenti in birourile din Bucuresti, Timisoara, Cluj si Iasi si cateva zeci de colaboratori. Educativa organizeaza din 2005 targul international de universitati din Romania (RIUF), iar in 2007 a lansat serviciul gratuit de consiliere pentru studii in strainatate (EDMUNDO). Astfel, compania colaboreaza cu aproximativ 60 universitati din Europa si din SUA si cateva sute de licee din Romania in care sunt promovate produsele si serviciile companiei. Practic, pentru angajatii Educativa, e-mailul este principala metoda de comunicare cu elevii, dar si cu universitatile si liceele partenere.

In toamna anului trecut, conducerea Educativa a ales pachetul de cloud Office 365 pentru companii mici de la Microsoft, angajatii folosind in prezent solutiile de e-mail si partajare de documente. Per total, pentru 35 de utilizatori, costurile sunt in jurul a 200 de euro pe luna, deci aproximativ 2.500 de euro pe an.

E-mailurile companiei sunt trimise catre aproximativ 60.000 de elevi si studenti, iar in fiecare an sunt adaugate circa 20.000 de contacte noi in baza de date a companiei.

Investitie de 8-9% din cifra de afaceri in IT&C

“Inainte, e-mailurile nu ajungeau la oameni si pierdeam foarte mult business. Incercam sa comunicam cu 10.000 de oameni si raspundeau cateva sute. Fiind o companie mica, nu aveam nici resursele financiare, nici de timp ca sa avem un om care sa se ocupa de IT, servere. Iar foarte multe lucruri isi gasesc rezolvarea in tehnologie. In curand vom avea si o platforma de CRM (n.red. managementul relatiei cu clientii) in cloud”, mai spune managerul Educativa.

Citeste si:

Investitia in platforma de CRM va fi in jurul a 7.000-8.000 de euro.

In general, Educativa investeste in jur de 5.000 de euro pe an in solutii de comunicare, fie ca este vorba de IT sau telecomunicatii. Suma nu include insa investitiile in site-urile web ale companiei.

“In jur de 8-9% din cifra noastra de afaceri o investim in IT. Procentul a fost asemanator de la inceput, insa pe masura ce cifra de afaceri a crescut si investitia a fost mai mare", explica Bogdan Kochesch. El nu a oferit detalii despre cifra de afaceri a companiei pe 2012.

Pentru implementarea Office 365, cei de la Educativa au lucrat cu Pras Consulting, o companie de solutii si servicii IT fondata in 2002, care de-a lungul anilor a lucrat pentru clienti precum Vodafone, GDF Suez, OTP Bank, Peli Filip, Colliers International, Rompetrol sau Primaria Sectorului 2.