Comparativ cu pietele din Europa sau chiar din Statele Unite, la noi accesul la Internet ramine destul de limitat, dar, potrivit Ilenei Tomescu, managing director la compania de media Brand Connection, „in citiva ani avem toate sansele sa recuperam. Estimam o evolutie rapida a acestui canal de comunicare din ce in ce mai cautat si in Romania“.

Daca in UE media online detine 36% din totalul pietei, la noi s-a depasit anul trecut abia pragul psihologic de 1%.

Aflata intr-o dezvoltare foarte puternica, piata publicitatii online se dubleaza de la an la an. Ca orice piata care ia o amploare considerabila intr-un timp relativ scurt, online-ul a crescut relativ haotic. Comparativ cu pietele din Europa sau chiar din Statele Unite, la noi accesul la Internet ramine destul de limitat, dar, potrivit Ilenei Tomescu, managing director la compania de media Brand Connection, „in citiva ani avem toate sansele sa recuperam. Estimam o evolutie rapida a acestui canal de comunicare din ce in ce mai cautat si in Romania“. „Pina in 2007, oamenii vor privi acest mediu ca pe ceva firesc, o data cu reglementarea care urmeaza sa se faca si pentru acest domeniu“, precizeaza si Calin Rotarus, Online Sales Director la Arbomedia. Daca in UE media online detine 36% din totalul pietei, la noi s-a depasit anul trecut abia pragul psihologic de 1%. „Predictia mea este ca se va stabiliza mai sus chiar decit Europa de Vest, la 6-7%“, adauga Rotarus.

Piata de patru milioane de dolari

Un studiu realizat de catre Initiative Media a estimat cresterea pietei de publicitate online in 2005, cu 75% fata de 2004, depasindu-se cu mult trendul la nivel mondial. De asemenea, in 2005 valoarea pietei de publicitate online a fost, potrivit specialistilor, de trei-patru milioane de dolari, iar investitiile realizate la inceputul lui 2006 determina o estimare de crestere dubla pentru acest an. „Desi cifrele arata o evolutie neta, se simte nevoia unor campanii mai ample de informare, la nivelul advertiserilor si al responsabililor de marketing, cu privire la specificul si potentialul mediului online“, spune Eveline Fabritius, head manager la Magnetique Marketing. Dar, desi bugetele investite au crescut foarte mult fata de anii trecuti, se poate observa, in ciuda specificului interactiv si deosebit de creativ al acestui mediu, dorinta advertiserilor de a pastra formatele standard, apelind in general la campaniile de bannere.

Problema pietei online

Faptul ca mediul online nu este recunoscut ca fiind o componenta necesara in campaniile de advertising este o problema care se va aseza imediat dupa reglementarile obligatorii din 2007. Problema adevarata a acestei piete o reprezinta insa tipurile de strategii pe care le abordeaza cei citiva jucatori principali: netBridge, Imedia, Arbomedia, Neogen si Vodanet.

Citeste si:

„In Romania exista doua mari agentii de media online, agentia dedicata publicitatii online, boom.ro, parte a companiei netBridge, si divizia de Internet a agentiei Arbomedia. Pe linga acestea, care, prin portofoliile de site-uri pe care le reprezinta, acopera cea mai mare parte a site-urilor importante din Romania, mai exista si citiva publisheri independenti, precum Vodanet, Imedia, Internet Corp si Neogen, care incearca sa se reprezinte singuri in fata clientilor de publicitate“, spune Orlando Nicoara, directorul netBridge.

Prin urmare, daca strategia netBridge cuprinde activitati de brokeraj, intermediind vinzarea de publicitate pe site-uri, compania isi dezvolta in acelasi timp si site-urile proprii. De asemenea, netBridge detine si trafic.ro, unicul sistem de masurare a traficului folosit de toata piata online. Sistemul este unanim acceptat, insa cu mici controverse, fiindca apartine unuia dintre jucatorii care activeaza pe piata.

Arbomedia se constituie ca regie de publicitate online, avind dreptul de vinzare pentru mai multe publicatii online, in regim de exclusivitate. Iar compania Imedia isi dezvolta si-te-urile proprii, dar si alte site-uri. Neogen a fost pina nu de mult o retea neconventionala, care vindea publicitate la click si care se adresa business-urilor mai mici sau persoanelor particulare, prin oferta de pachete publicitare standardizate si automatizate. Reprezentantii firmei declara ca ulterior s-au orientat catre marii advertiseri.

Care este de fapt problema pietei online? „Din punct de vedere regional, Romania este singura piata in care principalii publisheri online nu au inceput inca sa-si vinda direct spatiile publicitare, cedind aceasta activitate brokerilor de publicitate, iar formatele de publicitate cu plata pe rezultat (pay-per-click) au o pondere redusa (5% fata de 40% in SUA si 30% in UE)“, spune Calin Fusu, director la Neogen. Se constata astfel un asa-zis monopol detinut de catre principalii doi-trei mari jucatori de pe piata.

Site-urile de companie nu au sanse fara retea

Exista insa companii care au decis sa isi dezvolte site-uri proprii, fara a apela la vreunul dintre marii jucatori. Site-urile de companie reprezinta un caz aparte. Acestea nu se pot sustine singure, insa isi pot face la rindul lor publicitate pe site-urile de profil, care apartin agentiilor de publicitate online. Cu alte cuvinte, publisherii mici se duc sa investeasca tot la cei mari, pentru ca acestia din urma fac legea pe online.

Printre cele mai cautate site-uri se numara editiile online ale publicatiilor tiparite, site-urile de business, cele de turism, site-urile din domeniul auto si cele din IT. Asadar, daca ai un site deja construit si doresti sa ai publicitate pe el, mergi la unul dintre publisherii online. Compania respectiva va evalua conceptia de design al site-ului, structura, provenienta, continutul site-ului, categoria din care face parte, va analiza traficul, targetul si va negocia pentru ce fel de formate online se potrivesc.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=78&cHash=f97b17ef9b