Pare fortat, dar e inevitabil. De cate ori vine vorba de targul international de tehnologia informatiei si comunicatii CERF, desfasurat in fiecare primavara la Bucuresti, iti trece prin minte comparatia cu CeBIT, cea mai mare manifestare europeana de profil. Se respecta tendintele?

Raspunsul e si da, si nu. Anul acesta a fost ceva mai dificil sa descoperi punctele cheie la CERF. Constantele in mesajul expozantilor, care sa iti ofere reperele pe care le vor urma jucatorii de pe piata autohtona. Anul acesta, cuvantul de ordine pare sa fi fost: “broadband” – internetul de banda larga. Accesul la internet de mare viteza, aplicatiile si dispozitivele care ne vor face sa comunicam electronic mai repede si din cat mai multe locuri.

Ca si la CeBIT, Vodafone a facut demonstratia tehnologiei HSDPA, o evolutie a retelei 3G, care permite viteze de transmitere a datelor de pana la 1,8 megabiti pe secunda, de aproape cinci ori mai mare decat ceea ce ofera operatorul in prezent. Este un produs care ofera acces in banda larga, wireless. HSDPA va fi lansat de Vodafone Romania in urmatoarele luni”, spune Liliana Solomon, directorul general al operatorului. “Pana in 2010, se va ajunge la 100 megabiti pe secunda si totul prin legaturi fara fire. Este ca si cum ai avea o autostrada cu 20 de benzi”. Operatorul mizeaza si pe introducerea, pana in vara, a serviciilor din portalul Vodafone Live!, care ofera distractie si informare mobila. Dar astea sunt deja “old news”.

O surpriza la CERF a venit din partea Orange Romania. Cu toate ca multi din industria de profil asteptau macar o lansare “soft” a serviciilor 3G, operatorul a decis sa lanseze acest tip de servicii catre sfarsitul celui de-al doilea trimestru. “Orange Romania va lansa in anul 2007 tehnologia HSDPA, care va permite furnizarea de servicii de telecomunicatii la viteze superioare, de tip 3,5 G”, afirma Thierry Millet, directorul comercial al companiei.

Liderul pietei autohtone de telecomunicatii mobile se va concentra in schimb pe oferta multimedia. Dincolo de cele treisprezece posturi de televiziune si patru posturi de radio pe care le ofera pe telefonul mobil, Orange Romania se va axa pe extinderea actualei retele EDGE, un pas intermediar catre retelele de generatia a treia, dar care ofera viteze de transfer a datelor de trei ori mai mari decat reteaua GSM obisnuita. “Anul acesta, investim aproape 20 de procente din venituri pentru dezvoltarea acoperirii”, mai spune Millet, explicand filosofia 100% orientata catre consumator a companiei. Intr-adevar, clientii urmaresc serviciile care li se potrivesc si le pasa mai putin de tehnologie, dar competitia pe serviciile multimedia se anunta ascutita dupa lansarea Vodafone Live!

Cu toate ca nu si-a propus, Cosmote a reusit sa faca senzatie in cea de a treia zi a targului. Operatorul elen a anuntat ca dupa “negocieri exclusive cu Panos Germanos, principalul actionar si fondator al companiei Germanos, acestea s-au incheiat cu un acord pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni al companiei”. Astfel, Cosmote nu numai ca va deveni un actor principal pe piata locala de retail de produse si servicii GSM, dar, neobisnuit pentru un operator, ar putea prelua si activitatile de distributie angro ale Germanos.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23747&shift=1