Bogdan Chiritoiu, manager de proiecte media la RCS&RDS, are 42 de ani, a terminat ANEFS jucand rugby profesionist timp de 8 ani. A fost o vreme comentator de sport la ProTV – fotbal american si rugby. Marturiseste, zambind, ca nu ii plac lucrurile rotunde pentru ca “nu ai de unde sa le tii, e complicat!”. Din ’93 el are background TV – stiri, productie sport.

Chiritoiu impreuna cu sotia sa detin compania Media Entertainment Ind. incepand din 1993. De-a lungul timpului au lansat, implementat si condus o perioada de timp mai multe posturi TV, pentru diverse trusturi. Printre canale se numara Acasa, Antena 2, Cine Star, cele 10 canale proprii de la Boom si canalele de sport ce s-au transformat in Dolce Sport si Boom Sport 1-3. “Nastem produse media si in special in zona de televiziune”.

Pentru RCS&RDS, Bogdan Chiritoiu a preluat Digi Film de peste 16 luni si a lansat si implementat cele trei canale documentare, pe care le si conduc, de fapt – Digi World, Digi Life, Digi Animal World.

Canalele Digi de care se ocupa Bogdan Chiritoiu au intrat in grila RCS&RDS incepand cu octombrie 2012 (Digi World si Digi Life) si 17 decembrie Digi Animal World.

Interviul pe scurt:


- In degringolada pietei de advertising, sumele din publicitate vor scadea, lucru care va afecta puternic televiziunile comerciale. Suntem “o tara minune” din multe puncte de vedere – au murit trusturi, dar mai putin televiziuni!

- Zona de productie proprie, o prioritate. “Romania are nevoie de modele, de oameni de succes care sa isi spuna povestea”.

- Daca nu te adaptezi, mori. Si nu vorbim de moarte clinica ci de moarte subita, totala. Nu se sta pe perfuzii, te inchizi si te ocupi de altceva.

- Tineretul tinde sa consume foarte mult televiziune si continut media on demand. Acesta va fi viitorul insa nu stiu cat de rapid in Romania. Piata inca nu cere asa ceva.

- Nu prea vad ratiunile de business pentru a lansa un Hulu/Netflix in Romania. Nu e pregatita piata pentru asa ceva, romanii nu platesc, desi tehnologia migreaza spre tablete.

- Toate trusturile mari producatoare de documentare si-au asumat foarte mult zona de entertainment pur, in detrimentul transmisiei de informatie, de documentar pur.

- Nu se mai consuma seriale la TV in Romania. Se pirateaza mult prea mult. Romanii, cu timp din ce in ce mai limitat, au devenit mai pretentiosi si mai selectivi, nu se mai uita la ce li se da ci aleg. Nu mai vor mizerii.

- Anul acesta vom lansa cel putin o aplicatie pentru tablete/smartphone-uri.

Wall-Street.ro: Deci, in prezent, conduceti patru canale proprii la RCS&RDS. Mai aveti in plan lansarea altora pana la finalul lui 2013?
Bogdan Chiritoiu: In principiu, ne vom axa pe cele trei canale documentare. Deocamdata nu avem in plan un al patrulea canal documentar. De altfel, zic eu, cele trei acopera integral piata de documentar.

W-S.ro: Ok, deci niciun canal nou, dar in cadrul acestora, pe ce nise veti mai intra?
BC: Desi in prezent nu ne intereseaza emisiuni de cooking, show-uri, pentru ca e prea targetat, probabil vom vira dupa jumatatea anului si spre zona asta daca simtim ca piata doreste, dar deocamdata credem ca nu. O nisa foarte importanta in care vom intra anul acesta va fi zona de meserii si ocupatii specifice secolului acesta. Este foarte important intrucat traim intr-o degringolada a modului de viata si intr-o vesnica cautare. Oamenii au nevoie de modele, repere, exemple de oameni pasionati de ceea ce fac. O sa intram deci mai puternic in zona de productie proprie, formate pe care le construim deja de multa vreme si ne-am si apucat de lucru. Vom aduce oameni exemplu, modele.

Aceste productii proprii vor personaliza si colora cele trei canale documentare, alaturi de productiile importate.

Trenduri in TV

W-S.ro: In doar cateva fraze spune-mi te rog principalele trenduri pe piata de televiziune mondiala.
BC: Este o discutie de o ora, dar voi incerca sa ma rezum la doar cateva minute. Piata de televiziune si forma la care s-a ajuns in prezent este diferita fata de cea de acum doi ani. Dar nici pe departe asa cum va arata PESTE doi ani. Piata se transforma foarte repede, tehnologia dicteaza, la fel si modul de viata. Demograficul influenteaza fabulos. Luand acestea in calcul, daca nu te adaptezi, mori. Si nu vorbim de moarte clinica ci de moarte subita, totala. Nu se sta pe perfuzii, te inchizi si te ocupi de altceva.

W-S.ro: Si ce inseamna asta, practic?
BC: Inseamna ca trebuie sa raspunzi pietei care foloseste tehnologie, o piata deschisa catre zone noi. Inseamna mobile, Internet, streaming si foarte mult nisarea si distilarea conceptelor de programe si a continutului. Omul nu mai e capabil in prezent sa asimileze toate informatia pe care o are si vrea sa si-o aduca pe canale proprii, foarte inguste, pe nisa lui de interes.

W-S.ro: Bun, vorbim de nisare, informatie mai bine targetata. Intrebarea mea, de consumator, este daca mai conteaza atat de mult CANTITATEA de canale. Acum ceva ani operatorii se bateau care ofera mai multe canale – cu zecile, se atingeau si o suta! Si nu stiu cati se uita, efectiv, la toate. Nici nu stii ca le ai, de fapt, te uiti doar la 4-5.
BC: Intr-adevar, nici nu stii cate ai, uiti. Tineretul, targetul sub 35 de ani, tinde sa consume foarte mult televiziune si continut media on demand. Acesta va fi viitorul insa nu stiu cat de rapid in Romania. Tehnologic, RCS este pregatit sa faca pasul oricand. Problema este feedbackul pietei.

W-S.ro: Sa inteleg ca piata nu este pregatita pentru televiziune on demand.
BC: Nu este pregatita. Nu este pregatita nici sa preia o emisiune 3D, sunt foarte putine receptoare, nu merita sa faci o investitie uriasa pentru doar cateva.

W-S.ro: La on demand nu este nevoie de 3D.
BC: Aici este o alta problema. Cred ca on demand-ul este in stransa corelare cu modalitatea de plata, consum si securizare a informatiei. Deocamdata piata romaneasca si in general europeana nu sunt inca pregatite totalmente sa preia atat de rapid. Preturile, de asemenea, s-ar modifica. E greu insa de spus daca un om demand ar fi mai scump sau egal cu pachetele pre-realizate.

W-S.ro: Consider ca tinerii ar fi insa dispusi sa plateasca pentru on demand. Oricum, inca ceva ce si-ar dori poate multi ar fi posibilitatea de a alege ce canele isi doreste fiecare si sa plateasca exclusiv pentru acelea. De exemplu eu vreau cateva canale documentare, unul de film si doua-trei de stiri. Ma duc la operatorul X, intreb cat este pachetul si imi sunt servite.
BC: Nu este viabil pentru ca nu exista o omogenitate usor de cuantificat la nivelul consumului si atunci ar trebui sa faci ‘n-spe mii” de pachete care vor fi foarte complicat de marketat, de ofertat, de pus pe piata. Atunci e mult mai simplu sa pui un ciur mare, cu de toate, si-si alege fiecare la ce se uita – asta apropo de 100 de canale si se uita la 3-5 dintre ele. Deocamdata piata asta poate. Intr-un fel sau altul e vechea zicala cu oul si gaina – ii dai pentru ca cere, cere pentru ca ii dai. Pana una-alta, cred ca televiziunile sunt cele care educa publicul, in zona de consum – nu-mi permit sa zic ca si in zona de cultura si morala, desi asta ar trebui.

W-S.ro: Si RCS&RDS ce “vinde” prin cele patru canale pe care le conduci tu?
BC: Incercam sa “vindem” si valori morale, culturale, atat prin cele trei canale documentare cat si, de ce nu, prin cel de film. Aceste valori stau la baza unor constructii sociale puternice si stabile.

W-S.ro: Apropo de valori, mai exista o posibilitate de a reintra Discovery in grila RCS&RDS?
BC: Este o discutie de business, strict de business, mult vehiculata anul trecut de media. Nu sunt imputernicit sa vorbesc pe subiectul acesta si sincer nu cred ca intrarea Discovery sau iesirea sa imi influenteaza mie, ca manager de proiecte, treaba pe care o fac eu. Scopul este sa tin oricum standardul ridicat, asumat de mine. Intr-o piata in care exista Discovery si toata competitia directa pe orice nisa eu nu-mi permit sa vin cu un produs inferior, venit cu un produs nou. Din toate punctele de vedere, principalele fiind marketingul si economia de piata. Ma bucur ca exista Discovery intrucat mi-au ridicat niste standarde.

Studiind piata si avand experienta media de peste 17 ani, inteleg ca nu neaparat au facut greseli ci au lasat niste nise, subcategorii neacoperite. Vorbim pe concurenta pe segmentul documentar. Toate trusturile mari, si nu vreau sa le mentionez, (ma refer la cele straine, de documentare) si-au asumat foarte mult zona de entertainment pur in detrimentul transmisiei de informatie, de documentar pur.

W-S.ro: Imi permit sa fac eu o comparatie – un fel de MTV al anilor ’90 vs MTV-ul cu emisiuni cel putin indoielnice de acum.
BC: S-a mers in zona de reality show, intr-o zona pe care eu o numesc un pic “ascunderea informatiei si relevarea distractiei ieftine, gratuite”. Asta se intampla in piata, in general.

W-S.ro: Majoritatea romanilor, ne place sau nu, vrea circ. Paine si circ. Nu mergi cumva contra curentului, daca e adevarat ce spui?
BC: Toti vor. Cred insa ca emisiunile celor patru canale pe care le conduc se adreseza si celor care au EQ ridicat si celor cu EQ mai scazut. Este un produs de larg consum, nu unul “nisist” ca targetare. Este insa unul nisat din punct de vedere al abordarii. Cunoasterea in sine si liniile morale pe care ni le-am asumat (si nu declar lucruri daca nu le simt total!) sunt disponibile pentru toti. RCS nu a mers ca o “remorca”, o copie trista a unui produs media care merge ci a(m) cautat originalitate.

W-S.ro: Ok, deci ce difera, concret, la produsele documentare ale RCS&RDS de National Geographic, Travel, Discovery si altele, cunoscute pe plan international?
BC: In primul rand canalele Digi de documentare au fost selectate dupa valorile de productie declarate si recunoscute. In principal, am abordat in zona de achizitie peste 30 de distribuitori si producatori mari care au vechi state in zona de productie si au declarat si arata un produs de buna calitate – tehnic (dar nu principalul motiv), din punct de vedere conceptual si al filozofiei. Ma refer la BBC, la Warner, la producatori francezi si germani care au istorie in productie si care vin cu formate de documentare foarte concentrate si gandite pentru a transpune o stare si de a comunica informatii.

Schimbari in media urmatorilor ani

W-S.ro: Bun, ce se va schimba esential in urmatorii doi ani la piata TV/media romaneasca?
BC: In primul rand, in degringolada pietei de advertising, sumele din publicitate vor scadea, lucru care va afecta puternic televiziunile comerciale. Suntem o tara minune din multe puncte de vedere – au murit trusturi dar mai putin televiziuni! Parerea mea este ca economia nu are cum sa sutina atatea posturi TV comerciale, piata de advertising va fi jos si vor fi schimbari la nivel de televiziuni comerciale. Nu stiu daca vor disparea, intrucat in spate sunt oameni cu vointa…

W-S.ro:…si cu bani…
BC: …care zic “de ce sa mor primul eu!? Mai stau, mai rezist un pic!” Le vor transforma in sub-canale nisate. Intr-un fel sau altul, piata se va diviza si fragmenta.

Pe de alta parte, vom asista la schimbari tehnologice si cerinte diferite ale publicului. Clar se va migra spre mobile in urmatorii cinci ani.

W-S.ro: Macar in cinci ani am avea sansa sa avem in tara un Amazon, iTunes, Hulu, Netflix? Ceva la nivel cu adevarat superior?
BC: Eu unul sunt suparat si pe iTunes! Sunt un mare consumator de film, vad zilnic cate doua, asta mi-e meseria, daca nu le vad, nu exist. Problema e ca nu am UNDE sa le vad. Daca nu as avea relatiile pe care le am la studiouri, mi-ar fi extrem de greu sa fac rost de cele mai noi productii. Eu mi-am facut cont iTunes printr-un prieten din Londra, pe card strain. Din pacate, nici iTunes nu ofera cele mai bune filme.

Nu prea vad ratiunile de business pentru a lansa un Hulu in Romania. Nu e pregatita piata pentru asa ceva, romanii nu platesc, desi tehnologia migreaza spre tablete. Se va merge spre zona de proiectie de pe mobile, ecrane virtuale. Nu o sa mai fii dependent de un ecran de televizor – iti va trebui doar o incapere cu luminozitate mai redusa, filmul pe mobil si proiectat pe un perete.



W-S.ro:
Eu unul cred ca ESTE o piata, printre tineri, care deja nu mai consuma TV decat online. Eu unul nici nu am televizor acasa, intru doar pe Internet. As plati pentru Hulu sau Amazon.
BC: Atunci cand o mai mare parte din oameni vor fi dispusi si vor urmari online emisiuni, vom cumpara licente si pentru online, nu e problema. Insa trebuie sa fim realisti – noi doi nu suntem in target! Oricum, de acord, generatia sub 35 de ani va schimba lucrurile, cerinta va fi mare si va trebui sa ne adaptam. In prezent insa, trebuie sa fim realisti, multi romani inca se uita la televizoare cu lampi si tub, piata spune ca nu este inca momentul.

Citeste si:

Ce nu are Romania si nu a reusit sa construiasca este clasa de mijloc (middle class – in original). Noi nu avem o clasa de mijloc formata, puternica, ce ar sustine o economie puternica, vestica. Si middle class-ul acesta parerea mea este ca e si generatorul de audienta principal, el genereaza tendintele si pondereaza continutul de televiziune. Noi avem doua extreme – venituri mici, si invariabil acest lucru inseamna produs low si partea de varf, super bogatii, cei peste medie.

Cei de mijloc sunt prea putini. As face o paralela si as spune ca televiziunea este ca medicina. Tratam efectul, nu cauza. La fel si in televiziune, trebuie gandit tot arealul, tot Universul.

Cat de rapid trebuie “sa se aseze” pe piata un canal nou lansat

W-S.ro: Ce audienta medie au canalele Digi?
BC: Acestea sunt captive intr-un mediu, ele nu pot fi vizionate decat in cadrul retelei RCS. Este o chestiune interna pe care nu pot sa o dezvalui dar pot spune ca audienta este comparativa cu a competitiei directe – posturile internationale pe care le avem in grila in prezent. Feedback-ul cel mai interesant ni-l da Facebook-ul – zona de social media sugerata de mine si ma bucura faptul ca RCS&RDS a adoptat-o si imbratisat-o. Social media vine ca un angrenaj ce completeaza bine zona de media clasica pe care-o facem - TV-ul. In prezent Digi World are peste 20.000 de fani. Pe Digi Animal inca nu am inceput puternic partea de comunicare fiind inca in constructia strategiei de asezare pe piata.

W-S.ro: Cat de greu/usor “se aseaza” un canal in piata, in prezent?
BC: Daca ne-am fi vazut acum 10 ani si am fi avut acest dialog, as fi zis ca un canal trebuie sa se aseze in trei ani din punct de vedere al audientei, asezarii pe piata. Acum daca se aseaza intr-un an este unul deja batranicios. Ii trebuie intre 6 si 8 luni sa isi gaseasca cursul si viteza de croaziera pe care si-a asumat-o.

W-S.ro: Si daca nu isi gaseste acest curs?
BC: Trebuie rearanjat. Frumusetea produselor de media este ca sunt ajustabile. Romanul, in general, marcheaza imediat cu telecomanda canalele de care Este interesat.

Putem atinge alt subiect interesant – de ce nu merg serialele in Romania. Poate doar alea coreene de la TVR ce mai merg.

W-S.ro: ..si cele din SUA pe care noi nu le dam.
BC: Da. Dar le vad romanii. Sunt piratate foarte multe, poti sa vezi a doua zi episodul abia lansat in SUA pe unul dintre site-urile ilegale ce ruleaza in tara. Nu stiu cum se numesc, eu nu practic asta dintr-o morala de business.

W-S.ro: Ce se va intampla/ce s-ar intampla daca vor disparea toate site-urile ce difuzeaza filme/seriale ilegal?
BC: Se va consuma TV si va creste numarul de abonati. De asemenea, daca acum suntem intr-o zona mlastinoasa, se vor pune baze solide pentru filme/seriale on demand, site-uri legale de video streaming.

Diferente intre consumatorul american si cel roman

W-S.ro: De ce nu aduc operatorii canale din SUA pe piata locala?
BC: Alte obisnuinte de consum. Producatorul american gandeste pentru piata lor, de acolo. Nu toate canalele ar avea succes in Romania. Zona aceasta ar putea avea succes dar, la fel, pe o nisa ingusta. Televiziunea inseamna, cel putin in momentul acesta, ceva mai larg – adevarat, nu ca inainte unde pe o televiziune generaista vedeai tot publicul si le dam marfa la anumite ore, marketarea clasica.

Sarind peste problema financiara, ajungand la un echilibru cerere-oferta viabil, tot ne impiedicam de faptul ca produsul din SUA nu se aplica, integral, la piata locala. Ar trebui folosite doar anumite segmente din el.

W-S.ro: Care sunt diferentele esentiale intre consumatorul american si cel roman?
BC: Daca mergi la Los Angeles la ora 2, in centru, nu vei gasi pe nimeni. La noi e centrul tot timpul plin. Romanul nu are obisnuinta educata de a consuma constant. Ma refer la audienta generala, nu la nise de oameni care isi fac abonamente la opera/teatru/sala si chiar merg, se tin de treaba. Romanul isi face abonament la sala si de multe ori nu se duce. Spun asta din proprie experienta, avand si pregatire sportiva. Din ’97-’98, Romania nu mai difuzeaza serial la nivelul la care a facut-o pana atunci. Tocmai fiindca publicul nu era acolo, nu asigura o masa critica, constanta, de consum, care sa sustina financiar un serial.

Se consuma sporadic si in zona de Internet. Si ca tot suntem la acest subiect, in Romania a ramas o acceptie generala cum ca tot ce e online ar trebui sa fie “la liber”. Si nu este asa! Daca te uiti la cati abonati are Voyo de exemplu, nu poti face un business cu asa ceva!

W-S.ro: Eu unul, si mai stiu o multime de oameni, as fi dispus sa platesc pentru calitate! Dar nu am de unde alege, 100% legal. De ce nu fac operatorii ceva de calitate, seriale “la zi”, pentru un abonament lunar, fie si de 30 euro? Nu am pretentia sa fie 10 euro ca Amazon, dar…
BC: E greu sa crezi intr-un produs care nu a functionat niciodata in Romania, sa investesti, sa dovedesti ca functioneaza. Nu am cercetat in amanunt de ce nu se investeste (pentru ca pana la urma asta este problema, sa bagi multi bani in content, in partea tehnica) dar cred ca piata este subreda in zona asta. Da, sunt cei care ar plati, dar nu multi din pacate.

Pe zona de seriale, ca aici ramasesem, Pay per View, o forma primara a Video on Demand (de o complexitate mai putin cunsocuta romanilor, ca este Near Video on Demand, sub anumite forme de plati, cu diverse capturi, e o piata in miscare dar functioneaza in pietele mari), nu a functionat niciodata! Si aici pot sa dau exemplu Boom-ului care a venit cu mai multe canale de Pay per View si care nu cred ca a adunat 5.000 de view-eri in 2-3 ani, canalele pe care le-am incercat si noi la RCS, desi au continut foarte bun, nu au “prins” de asemenea cum ne-am fi dorit.

Materialul este vizionat pe retelele de piratare si nu exista obisnuinta de consum. Repet, romanul s-a obisnuit sa pirateze, sa vada episodul a doua zi dupa ce a fost lansat in SUA. De ce sa astepti atunci saptamani/luni ca sa il vezi legal?

W-S.ro: Ramanand inca putin in zona de seriale. Spui ca nu se mai consuma in Romania, cu toate acestea am ridicat din spranceana ca sunt vreo trei canale Acasa – Acasa, Acasa 2, Acasa HD. Cate “gospodine” se pot uita la ele?
BC: Iti spun ce se intampla cu acesti “sateliti” ai postului principal, mai putin la sport. In primul rand, uneori HD-urile au continut diferit. Spre exemplu UTV si UTV HD – au continut comun dar si diferit!

In spate pot fi ratiuni contabile. De exemplu, cand faci achizitie pentru un canal, sa zicem ProTV, cumperi pachete de programe in care vei gasi si produse pe care nu le poti difuza pe canalul principal. Cumperi filmul cu Van Damme si automat producatorul iti da si un film de dragoste care nu se potriveste insa tiparului ProTV, nu este premium, iti bulversezi audienta. Ce faci deci cu acela? Pai vine contabilul si zice mai facem un canal pe care difuzezi aceste “bonusuri”, canal care mai absoarbe putina publicitate, putina audienta. Nu pot spune ca este un “garbage channel” ci un “second channel”.

W-S.ro: Cat costa, aproximativ, aducerea unui documentar nou, premium, in tara?
BC: Este o paleta foarte larga, in functie de producator, volumele luate de la el, intelegeri anterioare pot cumpara documentarul cu preturi cuprinse intre 250 euro si 15.000 euro. Este un documentar recent acum despre Obama, as putea de exemplu sa-l iau de la BBC pentru o perioada limitata de timp, non-exclusiv, cu cateva mii de euro. Trebuie sa vorbesc cu ei, sa-mi faca o oferta pe care o accept sau nu.

Pe langa banii acestia trebuie si marketat, deci mai bagi mana in buzunar.

Mobile = viitor si in televiziune

W-S.ro: Virand putin discutia. Mobile-ul reprezinta, de asemenea, viitorul. Ce face RCS&RDS pentru a se alinia tendintelor?
BC: Pregatim o platforma TV pentru migrarea in zona de mobile. Vorbim de sport, film, stiri, documentare. Oricum, si acum se pot urmari unele canale pe tableta si online.

Sunt doua discutii pe acest segment. Prima este ideea de a replica continutul si a-l redistribui in zona new media. Merita facut sau nu?
SAU, ne vom baza, si asta este planul nostru, ca produsele noastre proprii, continutul exclusiv, sa fie prima pe care o punem pe trambulina mobila. Produs de stire Digi24, produs de sport, productie proprie pentru canalele de documentare.

W-S.ro:
Deci sa ne asteptam la aplicatii in iTunes respectiv Google Play?
BC: Da, anul acesta vom lansa cel putin o aplicatie. Inca nu pot spune amanuntele de business insa.

W-S.ro:
Daca ar fi sa schimbi ceva acum la cele patru canale, ce ai schimba, instant?
BC: (dupa un moment de gandire) Sincer, nu as schimba nimic in prezent pentru ca sunt produse foarte tinere, atat de fragede incat as face o greseala pana nu m-as dumiri total ca sunt pe drumul bun sau rau. Feelingul si cercetarile interne arata ca suntem pe drumul bun si consumul, cum spuneam, creste.

Pe de alta parte, la nivel general, daca as fi “Bogdan all mighty”, as eradica canalele ce transmit ilegal filme si seriale.

W-S.ro: Si nu poti sa imi spui chiar nimic din cercetarile acestea, interne? Au venit abonati special pentru canalele Digi sau incidental, “la pachet”?
BC: DigiFilm este destul de solicitat. Sunt carlige de marketing si produsele proprii ale RCS fac categoric o diferenta de grila si de continut. Acum poate te intrebi de ce altii nu fac?

W-S.ro: Pai nu fac? Nu exista Dolce, canale proprii?
BC: Da, dar eu as compara Digi Sport 1,2 si 3 cu Sky Sports http://www.skysports.com/ si ESPN, in State. http://espn.go.com/ Adica nu exista termen de comparatie la nivel de calitate si content, probabil nici nu acelea. Cred ca nici Sky Sports-ul nu are paletarul de continut pe care il are Digi Sport. Digi Sport are cele mai importante competitii. Continutul Digi Sport este, parerea mea, o torpila cu trei focoase pe care le-ar putea folosi RCS-ul oricand, cu oricine, in discutii. DigiFilm e de asemenea greu de egalat.

W-S.ro: Adica mai bun decat HBO. Nu prea cred – parerea mea.
BC: Bine, modific putin – din audientele proprii pot spune ca suntem undeva peste 50-60% peste programele HBO cu programul nostru, in cadrul retelei RCS, ca audienta. Suntem in poll position-ul audientei. Daca iei 100 de zile, in 50 de zile suntem peste ei, in top. Ba chiar putem depasi canalele generaliste.

W-S.ro: Si e profitabil canalul?
BC: Pot sa spun un lucru care va multumi – toate canalele pe care le avem in prezent sunt profitabile. Cifrele, efective, nu le stiu. RCS-ul, dupa cum stii, nu a comunicat in ultimii ani informatii financiare foarte exacte si cred ca nici nu o va face. Aceasta este politica interna.

W-S.ro: Cand veti face publice audientele pentru canalele Digi?
BC: Eu vreau sa te intreb ceva pe tine – cat de relevante sunt pentru piata de consum audientele?

W-S.ro: Poate ca pe majoritatea clientilor nu intereseaza, dar pe publicitari, da.
BC: Nu vrem sa vindem publicitate deocamdata, se si vede pe canalele proprii ca nu este.

W-S.ro: Nu vreti sau nu ati reusit sa vindeti?
BC: Nu vrem, ne-am asumat confortul publicului, audientei, de a vedea neintrerupt un canal. Parerea mea este ca e un plus valoare. Deci ne intretinem exclusiv din abonament.

W-S.ro: Si aveti in plan sa introduceti publicitate?
BC: La PayTV Premium nu ai voie sa introduci publicitate. Parerea mea este ca HBO este la limita acceptabila a distribuitorului de a pune intre programe publicitate de genul “Compania X v-a prezentat filmul”. Nisa PayTV Premium in care suntem si noi si HBO-ul nu permite la standard sa pui publicitate. Omul plateste separat un abonament pentru produsul respectiv, nu altceva. Pe documentare nu bagam noi, pe Sport, oricine ar vrea sa fie acolo, dar nu dorim sa intrerupem meciurile. (razand) Orice ciment ar vrea sa apara acolo!

Orele de varf, greu de stabilit

W-S.ro: Ce consuma cel mai mult romanii?
BC: Parerea mea personala este ca in primul rand film, apoi sport si pe locul trei, stiri. Film se consuma constant, sport sporadic.

W-S.ro: Orele de varf s-au schimbat de-a lungul anilor? Ce tendinte vezi in acest sens?
BC: E destul de complicat sa stabilesti prime time-uri. Ramane cel de la ora 7, fortat oarecum de stiri si obisnuinta din anii ’90. Cercetarile de piata globale arata o scadere a numarului de minute petrecute la TV. Timpul disponibil s-a diminuat, multi si-au luat al doilea job, pe fondul crizei. Oamenii sunt mai solicitati, in mod real.

Ca urmare, romanii au devenit mai pretentiosi si mai selectivi, nu se mai uita la ce li se da, aleg. Nu mai vor mizerii (garbage – in original).

Care este viitorul TV-ului in Romania, in opinia ta? Ce ti-ar placea sa vezi mai des la televizor? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.