“Companiile din Vest lucreaza cu agentiile de recrutare, isi dau seama ca este un avantaj pentru ele. Insa, in Romania este o mentalitate inchisa, noua ne ia foarte mult timp sa primim un raspuns de la oamenii de resurse umane din companii. In loc sa vada ca este ceva constructiv, de eficientizare a muncii, ca este vorba de costuri mai mici…pentru ca o agentie nisata poate gasi oamenii mai repede decat un junior din echipa interna, iar astfel oamenii intra in productie mai rapid. Dar nu exista deschidere din partea oamenilor de HR. Eu cand eram HR intern, nu m-am gandit niciodata ca cineva imi va lua jobul, ma gandeam ca vom incheia mai repede un proiect mare”, explica sefa Temps.

Din aceasta cauza, adesea agentiile de recrutare “sar” peste managerul de resurse umane si discuta direct cu seful companiei ori cu managerul de dezvoltare pentru un anumit proiect.

“Eu nu am aceasta problema de a putea vorbi cu oamenii de HR, dar am colege in agentii care se confrunta cu ea si cred ca oamenilor interni de HR le este foarte teama sa nu isi piarda jobul“, spune Gabriela Dan.

Estimeaza afaceri de 4 milioane de euro anul acesta

Temps este o companie parte a grupului Rinf Outsourcing Solutions, care a fost fondata in 2011 si care este specializata in recrutarea de specialisti IT si agenti de munca temporara in domeniul IT. Printre concurentii Temps se numara jucatori precum Adecco, Manpower, Lugera & Makler sau Trenkwalder.

Compania are 200 de angajati, dintre care 12 sunt angajatii proprii (pentru recrutare, administrare si operational), iar restul sunt specialisti recrutati pentru clientii Temps. Practic, acesti aproape 190 de angajati sunt specialisti de middle si chiar top management, dar care sunt angajati pe perioade determinate de timp si care sunt pe statele de plata ale Temps.

“Exista si varianta in care dupa incheierea perioadei sunt luati pe statele de plata ale clientului”.

Angajatii de munca temporara ai Temps sunt recrutati doar pentru companii din IT si sunt dezvoltatori, oameni de suport, de resurse umane sau specialisti in vanzari.

Temps a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa doua milioane de euro, iar pentru anul acesta Gabriela Dan mizeaza pe o dublare a businessului. Insa managerul isi doreste ca cifra de afaceri sa creasca cu circa 15% fata de cele patru milioane de euro estimate pentru 2013. Agentia lucreaza cu in jur de zece clienti din IT, insa Dan nu a precizat numele acestora din cauza contractelor de confidentialitate.

“Noi vrem sa fim ca un butic de recrutare, nu vrem sa facem volum. Ne vom axa pe segmentul de white collar, adica pe pozitii de birou, in special de middle si top management”, mai spune sefa Temps.

A lucrat pentru Google, IBM, Oracle si Adobe

Gabriela Dan (34 de an) are o experienta de 14 ani in recrutare, iar de-a lungul anilor a lucrat in institutii precum Biroul Primariei din Viena, dar si in companii precum Vodafone, Rehau, Oracle, Azadea Group (fostul distribuitor in Romania al Inditex, grupul spaniol care detine Zara, Stradivarius, Pull&Bear, Bershka), Accenture, Williams & Partner (Cehia), IBM, Google (pozitie la nivelul Europa, Orientul Mijlociu si Africa) si Adobe.

Citeste si:

Dintre toate locurile de munca pe care le-a avut pana acum, spune ca cel mai mult i-au placut cele apropiate de antreprenoriat. Un astfel de job a fost cel pe care l-a avut intre mai 2009 si ianuarie 2011, cand a lucrat pentru Clarity Systems, o companie canadiana care in 2010 a fost cumparata de catre gigantul de servicii informatice IBM.In cadrul acestei companii s-a ocupat de dezvoltarea centrului de cercetare si dezvoltare din Romania, un centru care in 2009 avea cinci angajati, iar anul trecut ajunsese la in jur de 140 de oameni. IBM are 12 astfel de laboratoare la nivel global. Dintre acestea, patru sunt in Europa, in Romania, Marea Britanie, Suedia si Germania. Angajatii din acest centru de cercetare si dezvoltare au fost alesi “pe spranceana” pentru a lucra pentru clienti precum British Airways, Delta Airlines, Merrill Lynch, Axa, Credit Suisse si BNP Paribas, spunea in toamna anului trecut, Anton Nicolescu, directorul laboratorului de software al IBM de la Bucuresti.

Dan a devenit CEO al Temps in ianuarie anul acesta.

Un om care nu are legaturi sau care nu stie sa isi faca, nu are ce cauta in recrutare

“Nu mai voiam sa intru intr-o corporatie, un om creativ este limitat intr-o corporatie, este limitat in a-si aplica planul”, afirma managerul. Ea adauga ca deocamdata nu este actionar in companie, dar ca acest lucru se va intampla intr-un an.

Specialistul in resurse umane afirma ca pentru a fi un recruiter bun pentru zona de IT, trebuie sa te nisezi.

“Sunt recruiteri care spun ca ei pot livra orice, dar este ca si cum 20 de ani ai recrutat croitori, iar apoi vrei sa angajezi oameni de IT. Un om care nu are legaturi sau nu stie sa isi faca, nu are ce cauta in recrutare. Trebuie sa stii de unde iei oamenii respectivi. Partea tehnica o inveti doar la suprafata, dar inveti ce inseamna un server, un limbaj, ce fac tehnologiile Microsoft, Java. Un om care recruteaza IT, poate recruta altceva, dar invers este mult mai greu”,afirma Gabriela Dan.

Ea adauga ca in prezent pe piata de recrutare sunt foarte multi recruiteri juniori care nu reusesc sa gaseasca oamenii potriviti pentru diferite proiecte.

“Ei nu au specificatiile corecte de la clienti. Trebuie sa iti faci un obicei in a pune intrebarile corecte: <<De ce ai nevoie de un programator C++? Ce vrei sa programezi cu el?>>. Pentru ca atunci cand vorbesti cu un candidat, oricum iti va pune intrebarile acestea si nu stii ce sa-i raspunzi. Mai ales ca oamenii de IT nu au incredere in specialistii in recrutare, pentru ei sunt doar o functie de suport. In al doilea rand, IT-istii nu prea stau pe eJobs si BestJobs, chiar daca e vorba de oamenii foarte buni ori de juniori. De exemplu, juniorii sunt recrutati inca din facultate. Site-urile de recrutare sunt mai mult pentru zona bancara, pentru vorbitorii de limbi straine. De asemenea, in cazul targurilor de joburi, costurile ajung si la 15.000 de euro. Eu in sapte editii la care am fost la astfel de targuri am recrutat trei oameni. Dar este foarte important sa fii acolo, ca, altfel, se considera ca nu existi sau iti merge prost”, spune Dan.

Companiile au pozitii deschise pe BestJobs si eJobs doar pentru vizibilitate

In prezent, sunt foarte cautati specialistii Java, cei in tehnologii Microsoft, digital, web, graficienii de interfata, dezvoltatorii C++.

Un manager senior in IT (cu patru-cinci ani de experienta) are un salariu in jurul a 2.000-3.000 de euro, potrivit Gabrielei Dan.

“Un specialist Java cu un an, doi ani de experienta ajunge la un salariu de 1.000-1.500 de euro. Vad o dezghetare puternica in piata fata de anul trecut. Companiile anuntau locuri de munca pe site-urile de recrutare, dar, de fapt, nu prea erau, joburile nu erau continue. Companiile au pozitii deschise pe BestJobs si eJobs doar ca sa aiba o vizibilitate continua”, mai spune Gabriela Dan.