Marii furnizori de servicii de comunicatii se lupta sa aduca in casele oamenilor televiziunea digitala prin diverse tehnologii: satelit, fibra optica, cablu TV sau chiar prin unde radio
Formatul digital poate sa fie transmis si receptionat si prin sateliti si prin aer, dar si prin Internet aproape prin orice tip de conexiune. Pana si pe telefoanele mobile sunt zeci de mii de romani care urmaresc programe TV in format digital. Zeci de furnizori se lupta pentru fiecare client, iar faptul ca televizoarele cu ecran plat nu receptioneaza bine imaginea pe CATV da sanse acestei noi industrii. Campionatul Mondial de Fotbal din Germania, precum si programele TV exclusive vor aduce si mai multi clienti catre serviciile digitale.

Pasul catre formatul digital va fi urmat de trecerea spre tehnologia de inalta definitie (HD), care conform planurilor Uniunii Europene trebuie sa fie implementata pana in 2009, odata cu abandonarea serviciilor analogice.

Cablistii iau avans

Grupul RCS & RDS a anuntat recent ca serviciul sau Digi TV, care permite receptionarea semnalului digital prin satelit, a depasit 200.000 de clienti. Ultimele studii indicau faptul ca operatorul are o cota de piata de 70% pe acest segment, chiar daca exista trei concurenti mai vechi si inca vreo trei mai noi implicati in proiecte similare.

UPC Romania a preluat in 2006 pachetul integral al operatorului de televiziune prin satelit (DTH) Focus Sat, unde avea deja 50% din actiunile companiei. Se spune ca Focus Sat avea 12.000 de abonati. Potrivit unor surse apropiate tranzactiei, valoarea tranzactiei a fost de pana in 4 milioane de euro. UPC a preluat, de asemenea, de la Astral si fostul serviciu de TV Digital.

Jucatorii noi au sperante

Consortiul Digital Cable System (DCS) a lansat anul trecut un serviciu de televiziune digitala prin satelit de tip DTH (direct-to-home), denumit MaxTV. Oferta cuprinde pentru inceput un pachet de 30 de programe TV, iar serviciul va acoperi initial aproximativ 80% din suprafata tarii. Pachetul de programe este format din 27 de canale romanesti si straine si trei canale de tip pay-tv (pentru care utilizatorul plateste suplimentar).
Anul acesta, pe piata a venit si DTH Television Group, care a investit 15 milioane de dolari pentru a lansa comercial noul serviciu de televiziune digitala prin satelit, Boom TV. In primul an, firma isi propune sa atraga 120-130 de mii de clienti.

Semnal si pe alte suporturi

Deocamdata doar bucurestenii pot avea acces la primul serviciu autohton de televiziune digitala pe Internet, oferit de iNES in reteaua proprie de fibra optica. Tehnologia ofera servicii suplimentare precum pay-per-view sau video-on-demand (utilizatorul alege evenimentul, emisiunea sau filmul pe care vrea sa il vada).

Anuntat in urma cu doi ani, serviciul IPTV al iNES Group este disponibil ntr-un pachet care integreaza Internet, telefonie online si televiziune, cu adevarat triple play.

In acelasi timp, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de Internet din Romania, Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), care se pregateste de privatizare, are in plan servicii de televiziune prin tehnologie wireless. Compania cauta un imprumut de 70 de milioane dolari necesari modernizarii echipamentelor.

Telefonie si televiziune

Incepand din 2004, operatorii au devenit interesati de servicii de TV pe telefonul mobil, iar mai nou Romtelecom s-a declarat interesat sa furnizeze clientilor nu doar telefonie si Internet, ci si continut video.
n februarie 2006, serviciile video de pe portalul Orange World au fost accesate de 280.000 de ori, dublul lunii anterioare, de catre 46.000 de utilizatori unici, spun oficialii Orange. Meciurile de fotbal, stirile si clipurile sunt cele mai cautate servicii.

Principalul rival, Vodafone, pregateste lansarea serviciului Vodafone Live! care promite cel mai spectaculos continut multimedia de pe piata.
In acelasi timp, Romtelecom a prezentat la CERF 2006 primii pasi spre lansarea serviciilor TV. Operatorul a semnat un contract cu Music Television (MTV) pentru a oferi clientilor ClickNet posibilitatea de a descarca de pe Internet videoclipuri.

Preturi nici prea prea, nici foarte foarte

Digi TV al RCS & RDS castiga si prin cele mai mici costuri comparat cu echipamentele necesare. Taxa de activare si instalare e zero, kit-urile de decodare costa maximum 4 milioane, iar abonamentele incep de la 17,8 lei pe luna.

Ultimele informatii despre Focus Sat indica un cost de 3 milioane pentru kit-ul de satelit. Antena si instalarea mai costa aproape alte 2 milioane, iar pachetul de baza este 15,97 lei pe luna.

Max TV vine cu o taxa de instalare de un milion de lei, dar antena si decodorul costa alte cinci milioane. Cel mai ieftin pachet TV ajunge la circa 22 de lei. Boom TV vine cu instalarea la 630 de lei, plus TVA, dar pachetele incep de la 2 euro pe luna.

In cazul televiziunii prin Internet, iNES ofera 200 de canale, plus Internet de mare viteza si telefonie, intr-un pachet de minimum 80 de euro pe luna. Instalarea ar costa circa 500 de euro, dar emisiunile, filmele si meciurile sunt vizionate la o calitate apropiata de cea oferita de DVD.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri