Din totalul traficului de voce, de 17,6 miliarde de minute, realizat in cursul anului trecut, mai mult de jumatate au fost initiate in retelele de telefonie fara fir
Din totalul traficului de voce, de 17.6 miliarde de minute realizat in cursul anului trecut, jumatate au fost initiate in retelele mobile de telefonie. Mai mult, 64% dintre utilizatorii de servicii de telefonie mobila utilizeaza cartele preplatite, desi durata medie a unui apel a crescut cu 6% potrivit unui studiu realizat de ANRC.

In plus, 4,9 la suta din totalul traficului de voce a fost generat in retelele furnizorilor alternativi de servicii de telefonie fixa, iar 42 de procente reprezinta trafic de voce din reteaua fostului operator monopolist, Romtelecom, se arata in "Raportul privind sectorul de comunicatii electronice din Romania in anul 2005", dat publicitatii, ieri, de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC).

Vorbim mai mult, in medie cu 6%

Numarul si durata convorbirilor efectuate de utilizatorii de servicii de telefonie mobila cresc sustinut, fenomen ce se traduce, pentru principalii operatori, in afaceri cu multe zerouri in coada. De altfel, durata medie a unui apel a fost, in anul 2005, de 1,45 minute, in crestere cu aproape 6% fata de media inregistrata in anul anterior. Astfel, cei peste 13,3 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila au generat un trafic de peste 9,3 milioane de minute, cu aproximativ 44% mai mult decat in 2004.

In acelasi timp, in raportul ANRC se arata ca 64% dintre utilizatorii de servicii de telefonie mobila utilizeaza cartele preplatite, in timp ce restul sunt posesori ai unui abonament. Pe acest segment de piata, principala sursa a traficului o constituie convorbirile efectuate in cadrul aceleiasi retele de telefonie mobila, care detin o pondere de peste 76% din traficul total.

In plus, volumul de trafic voce realizat in roaming, originat si terminat de catre utilizatorii proprii ai furnizorilor de servicii de telefonie fixa din Romania, a crescut cu 46,7% in perioada 2004-2005, atingand la sfarsitul anului 2005 valoarea de 54 de milioane de minute. De altfel, cresterea va fi in continuare stimulata de decizia Comisiei Europene de a face presiuni asupra operatorilor de telefonie moblia pentru a reduce costurile apelurilor intre tarile membre UE. Ca urmare, operatorul Vodafone Group PLC a anuntat, recent, ca va reduce tarifele pentru roaming in Europa cu pana la 40%, cu incepere din 2007.

De asemenea, romanii au dovedit in anul trecut o putenica inclinatie catre serviciul de mesaje scrise. Astfel, traficul total de mesaje scrise a crescut cu 77% in ultimul an, inregistrand peste 1,6 miliarde de mesaje trimise (inclusiv in roaming), in timp ce traficul de mesaje multimedia a crescut de peste 5 ori ajungand la 17 milioane de MMS-uri.

Firul pierde teren

Potrivit raportului, ANRC inregistra, la finele anului 2005, un numar total de 4,3 milioane de abonati la servicii de telefonie fixa. In acelasi timp, cota de piata a celor 74 de furnizori alternativi de telefonie cu fir a ajuns la aproximativ 10%, totalizand peste 460 mii de abonati, atat prin retele proprii, cat si prin retelele de acces ale altor persoane.

Unul dintre acesti furnizori alternativi, EUfonika, a anuntat recent atingerea cifrei de 10.000 de clienti, la doar doua luni de la lansare. Cifra, spunea Levente Csenteri, directorul general al furnizorului de servicii EUfonika in Romania, este "satisfacatoare, insa de profit nu se poate vorbi decat la o cifra de 100.000 de clienti".

Un alt element interesant al studiului se refera la ponderea de 86% a abonatilor persoane fizice pentru furnizorii alternativi, aceasta categorie inregistrand, de fapt, cel mai mare indice de crestere in ultimii doi ani, de 9,1 ori. De fapt, chiar aceste calcule i-au determinat si pe reprezentantii companiei Combridge, care furnizeaza serviciul EUfonika, sa se axeze pe abonatii persoane fizice in detrimentul corporatiilor, desi au lansat recent si un pachet destinat acestei categorii.

Astfel, desi, per total, traficul de voce originat in retelele fixe de telefonie a inregistrat o scadere usoara, de 8,2 milioane minute fata de 8,8 milioane cu un an in urma, traficul realizat prin retelele furnizorilor alternativi a crescut semnificativ - cu aproximativ 237%. Abonatii furnizorilor alternativi folosesc telefonul fix pentru a suna in principal in alte retele fixe decat cea la care sunt abonati - 53% din traficul total al furnizorilor alternativi fiind trafic catre alte retele fixe.

Banda larga ia 75%

O dinamica interesanta a inregistrat-o, in anul trecut, si piata serviciilor de acces la Internet, care a cunoscut una dintre cele mai substantiale cresteri din sectorul telecomunicatiilor. Acest tip de servicii gazduia, la finele anului trecut, peste 980 de furnizori operationali, dintre care 600 furnizau acces la Internet in banda larga, potrivit studiului realizat de ANRC. La aceeasi data, numarul total de conexiuni de acces depasise 1,8 milioane - aproape dublu fata de sfarsitul anului anterior.

Pe de alta parte, 41% dintre aceste conexiuni asigurau accesul la Internet in banda larga, acest segment al pietei serviciilor de Internet inregistrand o crestere de 96% in numai un an, se mai arata in studiul ANRC. Din ce in ce mai multi utilizatori prefera accesul dedicat la Internet, numarul conexiunilor de acces crescand de 3,3 ori in ultimul an, devansand, astfel, ritmul de crestere a conexiunilor de tip dial-up. Din totalul de aproximativ 500.000 de conexiuni de acces dedicat, 75% sunt conexiuni in banda larga.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri