Lucreaza in domeniul internetului de aproape 20 de ani, iar prima companie a infiintat-o in 1995, cand avea 19 ani si vindea modemuri si conturi de e-mail.

„Asa functiona piata atunci, pentru a-ti face un cont de e-mail trebuia sa platesti. Ulterior, am studiat ingineria la Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm si, in acelasi timp, ma ocupam de programare si dezvoltarea businessului la cel mai mare portal din Suedia din acel moment. Acest lucru se intampla in perioada in care motorul de cautare altavista.com domina cautarile pe internet si Google nu se nascuse inca. Dupa cativa ani ca si manager de proiect la acest portal, e-commerce manager la Telia, cea mai mare companie de telecomunicatii din Suedia, m-am alaturat blocket.se (n.red. varianta suedeza a tocmai.ro.) si am inceput sa lucrez in marketing si vanzari”

La acel moment, blocket.se era un site de anunturi cu 80.000 de vizitatori unici pe luna si avea 4-5 angajati. Platforma a crescut rapid, iar in 2003 a fost cumparat de grupul media Schibsted. Ulterior, Schibsted a inceput sa lanseze site-uri dupa modelul blocket.se in toata Europa, iar astazi detine astfel de business-uri in 44 de tari.

„In 2008 am pregatit terenul pentru lansarea Tocmai.ro in Romania, iar in vara lui 2009 am lansat prin forte proprii site-ul de anunturi. Schibsted nu a intrat ca actionar in acel moment, deoarece criza economica lovise puternic toata industria media. In ultimii doi ani, Schibsted a cumparat majoritatea actiunilor, iar in acest moment detin 95% dintre participatii”, mai spune Stefan Tocca.

Tocca: Acum multi ani am cochetat cu idea de a importa vinuri din Romania

El adauga ca si-a dorit intotdeauna sa lanseze o afacere in Romania, inca din 1995 cand infiintase businessul de vanzare de modemuri si conturi de e-mail in Suedia.

“Acum multi ani am cochetat cu idea de a importa vinuri din Romania, insa experienta pe care am dobandit-o in online m-a condus pe un cu totul alt drum. Si ma bucur ca s-a intamplat asa, deoarece business-urile care se deruleaza pe internet vor creste foarte rapid in Romania si sunt sigur ca voi investi si in alte afaceri. A fost de asemenea important pentru mine ca familia mea, pe care mi-am intemeiat-o in Suedia, a invatat mai multe despre Romania decat lucrurile pe care le-au citit din ziare sau le-au vazut la TV. Copiii mei vorbesc si limba romana si iubesc mancarea romaneasca si traditiile de aici, iar asta ma face foarte mandru. Cred ca este important pentru ei sa isi cunoasca si sa fie mandri de radacinile lor. In Suedia se spune ca oamenii care nu-si cunosc istoria, originile si cultura sunt precum copacii fara radacini. Sunt doborati la pamant foarte usor cand vine o furtuna. Iar eu cred cu tarie acest lucru”.

Tocmai.ro este un site de anunturi, mai exact o platforma prin care utilizatorii pot publica gratuit anunturi si pot gasi un vanzator sau un cumparator pentru produsele si serviciile lor. Pe site nu se pot efectua direct tranzactii.

Pana acum in siteul Tocmai.ro au fost investite cateva milioane de euro, mare parte din suma fiind directionata catre activitatile de marketing. Seful site-ului nu a precizat valoarea exacta a investitiei. Pe de alta parte, el a adaugat ca grupul suedez va continua sa investeasca „sume importante” in construirea si promovarea Tocmai.ro.

„Pentru 2013 ne-am propus sa depasim 10 milioane de vizite pe luna, insa ne-am atins targetul dupa prima luna a acestui an, cand am ajuns la 9,9 milioane de vizite. Rezultatele din ianuarie au fost peste asteptari, din moment ce nu am avut nicio activitate de marketing majora, deci avem o crestere organica foarte puternica. Transpus in cifre, din ianuarie 2012 pana in ianuarie 2013 am inregistrat o crestere a vizitelor lunare cu peste 100%”, mai spune Tocca.

Site-ul este structurat pe categorii, respectiv: imobiliare, autoturisme, mobilier, haine, electronice si electrocasnice, cosmetice, produse agricole.

Citeste si:

Cele mai vizitate sectiuni ale site-ului sunt auto, electronice si imobiliare. De exemplu, in februarie anul acesta cele mai cautate subiecte pe tocmai.ro au fost: BMW, tractor, Audi, Mercedes si iPhone.

Site-urile de anunturi vor atrage o parte importanta din investitiile in marketing

„O paralela oarecum amuzanta este ca BMW-ul si tractorul au fost in topul cautarilor si in Suedia, unde brandurile de top vad site-ul nostru de anunturi ca pe un canal de advertising pentru toate industriile. Site-ul similar tocmai.ro din Suedia este un canal de comunicare uzual pentru orice dealer, in special in momentul in care se lanseaza noi modele auto, dar si pentru advertiserii din alte domenii precum banci sau companii de asigurari. Explicatia este simpla: cand cumpara o masina sau un apartament, oamenii au nevoie de un imprumut sau de o asigurare. Pe pietele mature, unde activam, site-urile noastre au atras un procent important din investitiile de marketing. Estimez ca acest trend se va face simtit si in Romania, insa este nevoie de timp si rabdare”, spune Tocca.

Printre principalii concurenti ai Tocmai.ro se numara Mercador.ro, Okazii.ro si Publi24.ro.

Pentru Tocmai.ro lucreaza 7 persoane in sediul companiei din Sibiu, insa site-ul are si colaboratori, in total fiind implicate in jur de 30 de persoane in dezvoltarea platformei de anunturi.

Tocca nu a oferite date despre cifra de afaceri ori profitabilitatea Tocmai.ro in 2012 si nici nu a facut estimari despre datele financiare care ar putea fi inregistrate anul acesta.

„Suntem inca in perioada de investitii in tocmai.ro, iar momentan veniturile si profitul nu sunt obiectivul nostru principal. Focusul este cresterea traficului”, a mai spus managerul.

Cea mai mare crestere vine din provincie

Platforma inregistreaza de obicei cea mai mare crestere in regiunile mai mici, din provincie, iar in etapa de dezvoltare atinge aceeasi crestere si in Capitala. La fel s-a intamplat si in Romania, unde cei mai multi vizitatori ai tocmai.ro provin din judetele Brasov, Iasi si Bistrita Nasaud, desi cei mai multi utilizatori de internet sunt in Bucuresti.

„In regiunile mici, competitia offline este redusa, deci este natural sa inregistram mai intai crestere in aceste zone. Insa, din moment ce site-ul atrage o parte tot mai mare a populatiei, efectul de word-of-mouth se raspandeste si in capitala”.

Tocmai.ro este singurul site pe care Schibsted il detine in Romania.

Nu excludem lansarea sau achizitionarea unor noi companii

"Focusul nostru sunt site-urile de anunturi, ne-am propus sa ramanem cel mai puternic jucator de pe piata locala pe aceasta nisa. Nu excludem lansarea sau achizitionarea unor noi companii, insa pe termen scurt nu avem acest obiectiv in plan. Focusul ramane Tocmai.ro", mai spune managerul.

Legat de diferentele dintre piata de online din Romania si cea suedeza spune ca principala deosebire consta in gradul de maturitate a celor doua piete.

„Daca ne uitam la numarul de locuitori, Romania este o piata uriasa, insa nici utilizatorii, nici companiile nu sunt obisnuiti sa cheltuiasca banii in mediul online. Pot spune ca piata locala este cu 5-6 ani in urma pietei din Suedia, tara care este aproape de maturitate, alaturi de Marea Britanie sau Statele Unite. Spre exemplu, in Suedia internetul este cel mai mare canal de marketing, care atrage 24% din totalul cheltuielilor cu publicitatea, devansand atat TV-ul, cat si presa scrisa. In 2012, cheltuielile totale cu publicitatea in Suedia s-au cifrat la circa 1 miliard de euro”