„Vrem sa ne dezvoltam in zona de competente noi care ne vor ajuta sa deservim activitati complexe si sa ne imbunatatim procesele pentru serviciile pe care le oferim deja. Este al optulea an de cand suntem in Romania si am ajuns in a doua faza, in care trebuie sa gandim pe termen lung. In primii sapte ani am asimilat foarte multe activitati transferate din celelalte tari, iar cresterea numarului de oameni a fost semnificativa. In aceasta a doua faza, cresterea va fi moderata si ne vom concentra pe optimizarea si imbunatatirea proceselor pe care le-am transferat din celelalte locatii la Bucuresti. Nu vom pune accentul pe numarul de oameni, pe cat de mult vom creste, adica pe zona de cantitate, ci pe calitate. Facem asta, pentru ca, in general, la nivelul Hewlett-Packard, exista o concentrare pe a optimiza procesele interne”, a explicat managerul GeBOC.

Andrei Romanescu (34 de ani) este directorul general al centrului de servicii partajate al HP din noiembrie anul trecut, el fiind primul roman care conduce centrul de la lansarea acestuia in 2005. Managerul l-a inlocuit pe germanul Alexander Weigl, cel care a condus centrul din august 2010 si care intre timp s-a intors in Germania, in functia de senior director business process re-engineering in cadrul HP.

Ce inseamna servicii complexe si imbunatatire/optimizare de procese

Managerul vrea ca in perioada urmatoare GeBOC sa adauge competente noi, astfel incat sa poata oferi servicii complexe fata de cele furnizate pana acum sau prin care sa imbunatateasca procesele.

„Vorbim despre oameni pe care vrem sa ii certificam Green Belt si Black Belt, acestea fiind tipuri de certificare pentru oamenii care lucreaza in domeniul imbunatirii de procese. Am inceput cu specializarea a cateva zeci de oameni din interior, dar ne uitam si la ce exista in piata”, afirma Romanescu.

In privinta serviciilor, GeBOC si-a inceput activitatea in Romania cu emiterea de facturi sau de oferte de pret, intre timp angajatii companiei implicandu-se in activitati de analiza financiara, interpretare de rapoarte fiscale, analiza a competitivitatii a ofertelor de pret ori de reinnoire a portofoliului de servicii.

„In cazul imbunatatirii proceselor, de exemplu, daca trebuie sa emitem o oferta de pret, am vrea sa reducem timpul in care raspundem colegilor de la vanzari”, explica seful GeBOC.

Seful GeBOC nu a oferit detalii despre evolutia businessului in primul trimestru al acestui an sau in 2012, insa a precizat ca centrul de servicii a terminat anul trecut „cu rezultate foarte bune”. GeBOC a inregistrat afaceri de 64,7 milioane de euro si un profit net de 6,5 milioane de euro in 2011, potrivit celor mai recente date de la Ministerul de Finante.

Centrul de servicii al HP a fost deschis in 2005 si lucreaza preponderent pentru alti angajati ai HP, dar si pentru clienti ai companiei din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Cei in jur de 3.100-3.200 de angajati ai acestuia deruleaza activitati de suport al proceselor de afaceri, printre care se numara asigurarea de servicii administrative si logistice, de suport creditare, colectare a debitelor si de suport al vanzarilor.

Cand alti angajati ai GeBOC vin in Romania, sunt impresionati de cunostintele de limbi straine ale romanilor

„Am mutat accentul de la crestere (n.red. a numarului de oameni) la complexitate si optimizare. Cifra de 3.100-3.200 de angajati din acest este constanta fata de anul trecut”, a declarat Andrei Romanescu intrebat daca planul HP, una dintre cele mai mari companii de IT la nivel mondial, de a concedia 29.000 de angajati la nivel mondial pana in toamna anului viitor va afecta si centrul de servicii din Romania.

HP va concedia 29.000 de angajati in urmatorii 2 ani. Vezi de ce

HP va concedia 29.000 de angajati in urmatorii 2 ani. Vezi de ce

In prezent, HP are in jur de 3.600 de angajati in Romania, dintre care aproape 3.200 lucreaza pentru centrul de servicii GeBOC. De asemenea, compania mai are circa 300 de angajati pentru zona de vanzari, marketing si administrativ si peste 100 de angajati in centrul de cercetare din Cluj-Napoca.

Peste jumatate din angajatii GeBOC lucreaza in zona de suport de vanzari si procese financiare. Media de varsta in cadrul GeBOC este de 27 de ani, iar angajatii ofera servicii in 25 de limbi straine.

„De fiecare data cand colegii nostri din alte tari vin in vizita, sunt impresionati de abilitatile romanilor de a asimila atat de multe limbi straine”, spune Romanescu.

Citeste si:

Odata cu schimbarea strategiei, de la recrutare constanta de oameni noi la oferirea de servicii complexe si optimizarea proceselor, conducerea companiei a creat un plan pe trei ani in care se va concentra pe cinci segmente. Acestea se refera la: inovatie si imbunatatirea proceselor, mentinerea intre preferintele celor care vor sa se angajeze in domeniu, modul in care cei aproape 3.200 de angajati coopereaza, satisfactia clientilor si atractivitatea&competitivitatea centrului din punct de vedere financiar.

„Atunci cand vorbim de zona financiara, primul lucru care ar trebui sa ne vina in minte este felul in care cum cheltuim banii, apoi cum optimizam si abia la final cum sa taiem costurile. De obicei, cand se vorbeste in diferite companii despre zona financiara, cei care lucreaza acolo se gandesc la taieri de costuri. Ce incercam noi sa facem este nu neaparat sa taiam aceste costurile, ci sa optimizam ceea ce avem”, a mai spus Romanescu. Pentru realizarea acestui plan au lucrat 31 de oameni.

Cum arata piata romaneasca de outsourcing

Industria locala de servicii de externalizare este evaluata la circa 20-30.000 de oameni, iar numarul de angajati urmeaza sa creasca in urmatorii ani cu10-20% anual, potrivit unor estimari oferite in toamna anului trecut de catre Alexander Weigl, fostul sef al GeBOC. Weigl, desi relocat intre timp in Germania, tara natala, este in continuare presedintele Asociatiei Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri (ABSL), organizatie care reuneste cei mai mari jucatori de pe piata locala de outsourcing

Jucatorii din outsourcing, o piata cu 20-30.000 de angajati, si-au facut asociatie: Vrem sustinerea autoritatilor

Jucatorii din outsourcing, o piata cu 20-30.000 de angajati, si-au...

De asemenea, Romania se afla pe locul 9 la nivel global in randul locatiilor preferate in vederea externalizarii serviciilor pentru afaceri, cu 40 de noi proiecte pentru centre de centre de servicii partajate (SSC), externalizarea proceselor de business (BPO), cercetare si dezvoltare (R&D) si peste 11.000 locuri de munca nou create pe piata in perioada 2008-2012, potrivit unui clasament realizat de compania de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

In regiune, Romania concureaza cu Bulgaria in ceea ce priveste costurile scazute cu forta de munca, insa detine un avantaj datorita competentelor profesionale si cunoasterii mai multor limbi straine, conform unui studiu KPMG.

Acelasi studiu mai arata ca marile companii din industrie au deschis cel putin un centru pe piata locala, insa exista companii care au deschis doua sau mai multe sedii in tara pentru a atrage resursele disponibile la nivel local. In Romania, principalele destinatii pentru companiile din domeniu sunt marile orase, respectiv Bucuresti, Cluj Napoca, Timisoara, Iasi, Sibiu si Brasov.

Printre cei mai mari jucatori in domeniu se numara Genpact, HP, Microsoft, Office Depot, Oracle, Wipro, Accenture, WNS sau Computer Generated Solutions.

Cine este Andrei Romanescu:

Managerul are 34 de ani si este directorul general al GeBOC (Global e-Business Operations Centre), centrul de servicii al HP din noiembrie anul trecut.

Anterior, Romanescu a fost functional manager pentru regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) in cadrul GBS (Centrul Global de Servicii al HP), coordonand echipe din Romania, Bulgaria si Slovacia.

El lucreaza pentru HP din iulie 2011, anterior fiind vicepresedinte de operatiuni in cadrul diviziei locale a WNS Global Services.
Andrei Romanescu are 15 ani de experienta in industria de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) si telecomunicatii. Seful GeBOC a absolvit Academia de Studii Economice Bucuresti si este certificat in consultanta de management, avand abilitati patru zone de competenta: operatiuni, administrarea resurselor umane, relatii cu clientii, conducerea afacerilor.

Sursa foto: HP Global e-Business Operations Centre