Industria e pe val, automobilistii instaleaza din greu astfel de solutii pentru a ajunge mai rapid la destinatie, pasionatii de drumetii iau GPS-ul in rucsac pentru a nu se rataci la drum, iar cei care pleaca peste hotare nu se mai descurca fara un astfel de ghid digital care sa le arate ce merita vizitat prin metropolele lumii.

Armata a pus la punct sistemul

Sistemul de localizare a fost dezvoltat in anii ’70 de armata SUA si a fost rapid adoptat comercial, intai de transportatorii navali, apoi de aviatie, iar ulterior a devenit o tehnologie „consumer”. Nu costa nimic „conectarea” la satelit, singurele cheltuieli presupuse de un astfel de sistem fiind aparatul in sine, unele mai simple, altele adevarate computere portabile, precum si harta in format digital a zonei respective.

Tehnologia permite localizarea utilizatorilor prin trimiterea si receptia de semnale de la satelitii aflati pe orbita. Global Positioning System (GPS) permite localizarea cu o precizie de 10-30 metri, in functie de cladirile din jur, starea vremii si numarul de sateliti disponibili deasupra regiunii. In SUA, localizarea cu 5 sateliti s-a dovedit cea mai exacta.
Plecand de aici sistemul poate avea utilitati practic nelimitate. Cu ajutorul hartii digitale se pot stabili locul pe harta unde se afla utilizatorul, calea cea mai scurta spre destinatie, se pot semnala obiective aflate pe drum.

Aparatele ofera informatii despre starea vremii, iar in viitorul apropiat vor sti sa semnaleze blocajele din trafic si sa anunte rute ocolitoare pe care automobilistii pot circula fara probleme.

In Romania sunt disponibile numeroase astfel de echipamente, atat pentru soferi, cat si pentru alte aplicatii. Exista chiar si module GPS pentru telefoanele mobile care stiu sa citeasca harti digitale. Sunt insa si solutii de securitate GPS pentru masinile de lux (pentru a fi localizate in caz de furt) si alte asemenea aplicatii.

Producatori si solutii

Printre cei mai cunoscuti jucatori pe aceasta piata se numara Garmin, iGo, Magellan sau Route 66 si exista o sumedenie de alte produse si echipamente, insa in multe cazuri este greu de verificat daca sunt intr-adevar utile sau limba straina in care sunt hartile. Produsele ofera chiar si avertizare prin voce privind directiile de urmat, stiu sa avertizeze utilizatorul daca a gresit drumul sau sa-si recalculeze ruta in cazul in care utilizatorul a schimbat de buna voie directia de mers. „Nevoia de mobilitate, posibilitatea de a acoperi mai bine distante mari cu masina, nevoia de a derula afaceri la nivel national sau international obliga din ce in ce mai multe persoane sa petreaca timp indelungat la volan. Timpul este un element foarte important, iar un sistem GPS asigura utilizatorul ca ajunge la destinatie rapid si sigur”, a declarat pentru SFin Carmen Capitanescu, director de marketing si vanzari la GPS&More, firma care a adus iGO in Romania.

„O astfel de solutie iti ofera siguranta cand te avanti in necunoscut si optimizeaza ruta astfel incat utilizatorul sa obtina economii de timp sau bani”, a explicat la randul sau Bogdan Condurateanu, director al RQA, care distribuie pe piata locala echipamentele Garmin. „Intr-adevar, uneori chiar si cu harta in mana trebuia sa intrebi pe cineva din zona despre destinatie. Acum, nu mai este cazul”, a precizat la randul sau Marin Chiuzbaian, director la MQM Service, companie care are in oferta produsele Magellan, unul dintre cei mai mari producatori la nivel mondial.

Adio, radare pe DN1!

Citeste si:

Exista acum pe piata solutii pentru toate buzunarele, de la adaptoare care costa 50 de euro pana la solutii complete de mii de euro, ce ofera orice isi poate imagina utilizatorul: receptor TV, player MP3 sau chiar DVD, translator de expresii in limbi straine, ghidul oraselor mari sau al regiunilor istorice etc.

Garmin Nuvi 350, de exemplu, include in hartile sale pozitionarea radarelor de pe DN1, astfel ca utilizatorul este avertizat din timp sa incetineasca pentru a nu avea probleme. Asistentul poate vorbi in mai multe limbi, in cazul in care utilizatorul este un executiv strain venit in Romania, care nu mai pierde astfel vremea sa invete Bucurestiul si soselele nationale. „Garmin are o suita intreaga de produse care contin si hartile Europei, asa ca sunt foarte utile pentru cei care calatoresc des in afara”, a declarat Bogdan Condurateanu. Un Nuvi 350 costa acum 3.570 de lei noi, cu TVA inclus, si ofera in plus player MP3, redare de poze pe un ecran generos si ghid de conversatie in limbile de larga circulatie.

Pe de alta parte, iGo vine cu o serie intreaga de oferte: se pot comanda doar harta digitala, doar receptorul GPS sau solutia completa la pachet. Exista harti doar pentru Romania, pentru Europa de Est sau pentru Europa Occidentala sau toata harta batranului continent. Solutia iGo Mio A201, cu receptor, Windows Mobile si car-kit complet costa 2.499 lei noi, cu TVA inclus. Un navigator Magellan, care nu are deocamdata harta Romaniei - dar specialistii software lucreaza la aceasta problema din greu –, costa 2.380 de lei noi cu TVA inclus. Route 66 propune doar solutia pentru un Pocket PC obisnuit (receptor si software), costa aproximativ 300 de euro si are harti furnizate de NAVTEQ, un lider mondial in acest domeniu.

Probleme comune

Sistemul de navigare asistata de satelit are o serie intreaga de probleme, cauzate de distanta la care se afla acestia, obstacolele din jur, viteza de deplasare etc. Intre blocuri nu poate stabili conexiunea cu satelitul, lucru valabil si in unele zone de munte. Alta problema constituie hartile digitale, unele imperfecte, altele imposibil de gasit. Cele mai periculoase sunt cele care omit strazi sau regiuni, iar utilizatorul care se bazase pe GPS pentru a depasi acea zona se trezeste fara ajutor.

Concurenta de la UE

Divergentele politice dintre Europa si SUA, amplificate in ultimii ani, au dus la nasterea unui proiect care sa concureze GPS. Europenii incearca sa creeze prin proiectul Galileo un sistem de pozitionare prin satelit care sa fie mai eficient decat cel oferit de GPS si sa aduca pe viitor mai multe avantaje Uniunii. Va fi creata o retea de peste 30 de sateliti, care vor orbita in jurul Pamantului, iar traseele vor fi stabilite de centre de comanda aflate la sol.

Suma la care a fost estimat proiectul este de 3,2 miliarde de euro, iar costul anual de functionare va fi de 220 de milioane de dolari pe an. În 2010 peste 1,5 miliarde de oameni vor avea nevoie de sisteme de localizare prin satelit. În 2020 cifra va fi de 3,6 miliarde, a explicat un expert european.

Nu trebuie uitat ca exista un proiect similar dezvoltat de URSS, Glonass, care a ramas sub controlul armatei ruse.