"In urma unor sesizari primite din partea utilizatorilor cu privire la modalitatea de incheiere de catre Orange Romania a unor contracte la distanta, ANCOM a desfasurat o investigatie si a constatat ca operatorul de telefonie mobila nu a comunicat clientilor, inainte de a incheia prin telefon un contract pentru furnizarea serviciului de acces la internet prin intermediul unui modem stick portabil, informatii privind data la care este considerat incheiat contractul, precum si faptul ca au dreptul sa denunte acel contract in termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii contractului sau a livrarii echipamentului, fara plata vreunor penalitati sau despagubiri si fara invocarea vreunui motiv, asa cum prevede OUG 111/2011 privind comunicatiile electronice", se arata intr-un comunicat al ANCOM.

Orange Romania este parte a grupului francez de telecomunicatii Orange si este cel mai mare operator local de telefonie mobila in functie de cifra de afaceri si numarul de clienti la finele anului 2012, scrie Mediafax.

"Decizia ANCOM este surprinzatoare, avand in vedere explicatiile oferite anterior autoritatii de Orange Romania pe marginea acestui subiect. In consecinta, evaluam posibilitatea contestarii in justitie a acestei decizii", a declarat directorul public affairs, Wholesale & Partnerships al Orange Romania, Dorin Odiatiu.

Odata cu livrarea echipamentului, clientii Orange Romania au primit si semnat contractul. Ulterior activarii abonamentului contractat in aceste conditii, petentii au solicitat rezilierea contractului fara plata penalitatilor aferente incheierii relatiei contractuale inainte de expirarea perioadei minime contractuale.

"Orange Romania, considerand contractul incheiat cu abonatii un contract scris, si nu unul incheiat la distanta, a respins solicitarea utilizatorilor, cerand plata in avans a taxei de abonament pentru numarul de luni ramase din contract", se mai spune in comunicat.

In urma analizarii documentelor si a convorbirilor telefonice purtate de petenti cu reprezentantii Orange Romania, ANCOM a constatat ca acordul de vointa al abonatilor a fost obtinut la telefon, contractul fiind astfel unul incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta.

"Faptul ca, in timpul convorbirilor telefonice prin care li s-a obtinut acordul pentru incheierea contractelor, petentilor nu le-au fost comunicate informatii cu privire la data la care este considerat incheiat contractul si nici la dreptul lor de denuntare unilaterala, precum si faptul ca operatorul telecom nu le-a transmis nici in scris utilizatorilor informatii privind conditiile de exercitare a dreptului lor de denuntare unilaterala, potrivit OUG 111/2011, constituie contraventii si au fost sanctionate de ANCOM cu amenzi in valoare cumulata de 20.000 lei", se mai spune in comunicat.

Citeste si:

De asemenea, autoritatea a dispus anumite masuri pe care trebuie sa le ia operatorul de telefonie mobila, si anume identificarea tuturor abonatilor care au incheiat contracte in conditii similare si care au reclamat Orange Romania modalitatea de incheiere a contractului si transmiterea catre acestia, in scris, a informatiilor referitoare la dreptul de denuntare unilaterala, potrivit prevederilor OUG 111/2011, fapt ce le asigura astfel abonatilor respectarea tuturor drepturilor conferite de legislatia in vigoare.

Intrucat incheierea contractelor prin mijloace de comunicatie la distanta - telefon sau internet - a devenit o practica tot mai raspandita, ANCOM atrage atentia utilizatorilor ca, in cazul in care sunt contactati telefonic sau prin alte mijloace electronice de operatorii telecom, sa solicite informatii detaliate despre ofertele prezentate si sa fie constienti de faptul ca acordul exprimat telefonic sau prin intermediul internetului este suficient pentru ca un contract sa fie considerat valabil incheiat, cu aceeasi valoare juridica cu unul scris.

De asemenea, in cazul unui astfel de contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta, furnizorul are si obligatia de a transmite in scris cel putin informatiile care au fost prezentate si in cursul convorbirii telefonice",

"Desi contractul la distanta are avantajul ca nu mai necesita deplasarea la sediul sau magazinele furnizorului, el prezinta in acelasi timp si anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a intelege si retine anumite informatii prezentate in cadrul ofertei. Daca cel contactat nu este sigur ca a inteles serviciul sau oferta prezentata, poate cere un timp de gandire sau poate solicita clarificarea unor informatii", se precizeaza in comunicat.

De asemenea, ANCOM subliniaza ca, in cazul oricarui contract incheiat prin mijloace de comunicatie la distanta ce are ca obiect furnizarea de servicii de comunicatii, utilizatorul are dreptul de a denunta contractul, fara plata penalitatilor de reziliere anticipata sau a altor despagubiri, intr-un termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii acestuia sau de la data la care furnizorul transmite in scris informatiile prevazute de OUG 111/2011.

In ceea ce priveste drepturile utilizatorilor de servicii de comunicatii (telefonie, internet, televiziune), ANCOM poate interveni in situatiile in care furnizorii incalca drepturile de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informatii in contract sau nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta.

De asemenea, in anumite situatii, autoritatea poate face demersuri pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor dintre utilizatorii finali si furnizorii de servicii de comunicatii.