Cel mai mare sector din trimestrul al doilea 2013 a fost cel de Telecom, cu o valoare totala de 99 milioane de euro, fiind totodata sectorul care a generat cea mai mare crestere de valoare, de 17% fata de T2 2012. O alta crestere notabila a fost cea inregistrata de sectorul electrocasnicelor mari, de aproape 5% in valoare fata de T2 2012, precedentul trimestru de crestere pentru acest sector inregistrandu-se in anul 2011. Piata foto, care a inregistrat o descrestere de 25,5%, impreuna cu piata de imprimante si multifunctionale (-8,8%) si piata de electronice (-5,2%) au fost singurele sectoare cu rezultate negative.

Telecom: Segmentul de smartphone-uri isi continua trendul ascendent

Al doilea trimestru al lui 2013 a adus o crestere pentru sectorul de telecom, de 17% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, valoarea nesubventionata totala fiind estimata la 99 milioane euro.

Segmentul smartphone a fost principalul motor de crestere, in timp ce telefoanele mobile continua sa scada.

Electrocasnice mici: Sectorul de electrocasnice mici continua trendul pozitiv

Piata electrocasnicelor mici a atins valoarea de 24 milioane euro in trimestrul doi 2013, valoare cu 8,7% mai mare decat in trimestrul doi 2012. Aceasta evolutie pozitiva se reflecta si in vanzarile din prima jumatate de an, in care s-a inregistrat o crestere de 4,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In ceea ce priveste cea mai mare piata din acest sector, cea a aspiratoarelor, atat modelele cu sac cat si cele fara sac au avut rate de cresteri de doua cifre in comparatie cu trimestrul doi 2012.

Din cadrul aparatelor de indepartat parul, epilatoarele au cunoscut o evolutie liniara, in timp ce segmentul de aparate de indepartare a parului pentru femei care folosesc tehnologia laser/IPL a crescut semnificativ.

Ratele de crestere de doua cifre inregistrate de blendere, mixere de mana si robotii de bucatarie cu motoare puternice au adus o evolutie pozitiva pietei aparatelor pentru prepararea mancarii.

Remarcabila este si evolutia filtrelor de cafea si a expresoarelor, din cadrul careia principalele subcategorii, precum expresoarele fullautomate si cele cu capsule, au inregistrat rate de cresteri de doua cifre.

Electrocasnice mari: Evolutie pozitiva a sectorului de electrocasnice mari

In cel de-al doilea trimestru al lui 2013, piata electrocasnicelor mari a aratat o crestere de aproape 5% fata de trimestrul doi 2012, ajungand la o valoare de 73 milioane de euro. De asemenea, comparand prima jumatate a lui 2013 cu aceeasi perioada a anului 2012, vanzarile de electrocasnice mari au crescut cu 1,7%.

Principalii factori de crestere de pe aceasta piata raman electrocasnicele incorporabile precum cuptoarele si plitele, dar si masinile de spalat vase, hotele si congelatoarele, segmente ce au inregistrat rate de cresteri de doua cifre in acest trimestru fata de cel corespunzator anului precedent. Valoarea de pe piata totala a fost ridicata si de evolutiile pozitive in ceea ce priveste valoarea vanzarilor a segmentelor de frigidere si masini de spalat rufe, chiar daca acestea au scazut din punct de vedere al volumului. Acest lucru se datoreaza faptului ca s-au vandut modele cu caracteristici imbunatatite: mai mult de un sfert din valoarea pietei de frigidere apartine modelelor cu sistem No Frost incorporat si mai mult de un sfert din piata de masini de spalat rufe apartine modelelor din clasele energetice A++ si A+++.

Citeste si:

De cealalta parte, piata cuptoarelor cu microunde a inregistrat o evolutie plata, iar aragazurile continua pe un trend descendent.

IT: Inca un trimestru bun pentru tabletele media

Piata IT a inregistrat o usoara crestere in al doilea trimestru al anului 2013, de 2,7% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, insumand 88 milioane de euro.

Tabletele media au reusit, prin oferta diversificata, sa castige teren in cadrul sectorul IT, in piata existand o gama de produse cu specificatii care sa multumeasca toate categoriile de consumatori. Daca in valoare acest segment de produse aproape s-a dublat, in volum a crescut mai mult de trei ori.
Calculatoarele portabile au inregistrat o usoara scadere in al doilea trimestru al lui 2013 fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cu exceptia tastaturilor (in continuare in crestere) si a mausilor (care au stagnat), celelalte categorii IT - calculatoarele desk, monitoare si camerele web - au suferit scaderi considerabile de doua cifre.

Electronice: Declinul pietei continua

In ansamblu, piata de electronice a suferit un declin de peste 5% in termeni de valoare in T2 2013 in comparatie cu acelasi trimestru al anului precedent, ajungand la o valoare de 52 milioane de euro.

T2 2013 a fost primul trimestru din ultimii doi ani care a adus o scadere de 3% in valoare pentru piata de televizoare cu ecran plat. In timp ce segmentul de televizoarele cu ecran LCD a ramas stabil in valoare si a scazut in volum, segmentul de televizoare cu plasma a scazut mult, atat in unitati cat si in valoare, contribuind la declinul general al pietei de televizoare.

Cel mai mare segment de pe piata televizoarelor LCD, format din cele cu diagonala ecranului de 32 inch, a ramas stabil in valoare; in timp ce segmentul celor cu diagonala ecranului de 40-42 inch, al doilea segment ca marime, a aratat o evolutie negativa. Vestea buna este ca, per ansamblu, pretul a crescut cu aproape 5% pe piata de LCD-uri, acest lucru fiind determinat de dinamica pozitiva a vanzarilor de televizoare cu ecrane mari. Totusi, in cadrul segmentelor premium pretul a inregistrat o rata de descrestere de doua cifre.

In ceea ce priveste restul de dispozitive electronice - audio, video, jocuri si dispozitive de navigatie - evolutiile au fost mai degraba negative.

Piata de imprimante si multifunctionale: Multifunctionalele laser echilibreaza scaderea sectorului

Piata de imprimante si multifunctionale a inregistrat o scadere de aproape 9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand valoarea de 6 milioane de euro.

Segmentul care a echilibrat trendul descendent al sectorului a fost acela al multifunctionalelor laser care a inregistrat stagnare. Produsele inkjet isi continua trendul descendent.

Foto: Lovitura grea in aceasta vara

Cresterea vanzarilor de aparate de fotografiat, vizibila in ultimii doi ani si care a atins varful in timpul campaniei Black Friday si de Craciun din 2012 s-a oprit brusc in trimestrul doi 2013 – in total, sectorul foto a scazut cu 25,5% in al doilea trimestru al anului curent.

Aparatele foto compacte entry level, puternic afectate de smartphone-uri, au inregistrat o rata de descrestere de doua cifre. Chiar si compactele de top si DSLR-urile au contribuit la declin, vanzarile acestor tipuri de camere inregistrand scaderi.