Vanzarile au cunoscut o importanta tendinta ascendenta in ultimii ani, smartphone-urile ajungand la o pondere de 25% din totalul pietei de telefoane mobile in unitati in 2012, iar numarul de tablete vandute a crescut de aproape 5 ori in 2012 fata de 2011.
Aceste evolutii incep sa isi puna amprenta nu doar asupra stilului de viata al consumatorilor, ci si asupra comportamentului lor de cumparare. Daca pana nu de mult magazinele si mediile traditionale de comunicare erau principalele surse de informare in vederea luarii deciziei de cumparare, in prezent Internetul este utilizat pe scara larga.

Un studiu desfasurat de GfK Romania pe un esantion reprezentativ pentru populatia urbana utilizatoare de Internet, cu varste intre 15 si 45 de ani, releva rolul important al Internetului in redefinirea comportamentului de cumparare. 70% dintre cei chestionati declara ca Internetul a devenit un instrument de cumparare foarte util, iar 44% mentioneaza ca retelele sociale au devenit la fel de importante ca si alte surse de informatii pentru a face cele mai bune alegeri de produse.

“Accesarea site-urilor de comparare a preturilor, consultarea online a descrierilor detaliate ale produselor si a recenziilor altor cumparatori, schimbul de informatii din retelele sociale, toate acestea sunt activitati desfasurate din ce in ce mai mult in vederea luarii celei mai bune decizii de cumparare, care sa aduca cea mai mare valoare cumparatorului. Astfel, accesul la surse multiple de informare ne transforma pe toti in cumparatori mult mai implicati si mai exigenti, mai dificil de multumit decat inainte”, spune Raluca Raschip, consumer goods & retail director GfK Romania.

In afara de mediul online, treptat se dezvolta si alte medii de interactiune, cum ar fi cel prin intermediul smartphone-urilor. Daca in momentul de fata smartphone-ul este folosit cu precadere pentru a compara preturi (44% dintre detinatorii care s-au informat online sau au cumparat online in ultimele 6 luni), pentru a cauta informatii si recenzii (42%) si pentru a localiza magazine (42%), si alte tipuri de comportamente incep sa apara: verificarea disponibilitatii unui produs (31%) sau scanarea de coduri QR (22%).

Citeste si:

In acest mediu in care cumparatorul este mult mai constient de instrumentele pe care le are la indemana si mai implicat in procesul de cumparare, utilizand tot mai multe parghii pentru a maximiza valoarea pe care o obtine, devine tot mai dificil pentru producatori si pentru retaileri sa pastreze un nivel de loialitate ridicat.

De aceea, cunoasterea modului in care cumparatorii se informeaza si folosesc noile tehnologii, a diversitatii stimulilor cu care acestia intra in contact in procesul de cumparare, devine din ce in ce mai importanta pentru asigurarea succesului pe piata, nu doar pentru a raspunde nevoilor actuale ale cumparatorilor, ci si pentru a anticipa nevoi viitoare intr-un peisaj din ce in ce mai digitalizat.

Studiul GfK FutureBuy integreaza toate aceste date si ofera mai multe detalii despre influenta tehnologiei asupra comportamentului de cumparare, despre experienta de cumparare online versus offline sau despre noul tip de cumparator informat si implicat.

Cercetarea a fost desfasurata online, pe un esantion de 600 de respondenti din panelul online AskGfK. Studiul GfK FutureBuy este reprezentativ pentru populatia utilizatoare de Internet din mediul urban, cu varste intre 15 si 45 de ani.