Fiind clar depasit de catre sistemele de operare rivale Android (Google) si iOS (Apple), Windows Phone-ul celor de la Microsoft nu doar ca a fost evitat de catre utilizatori ci si de catre dezvoltatorii de aplicatii si jocuri pentru dispozitivele mobile.
Concluzia la care au ajuns specialistii din domeniu este ca platforma realizata de catre Microsoft nu este profitabila pentru un dezvoltator de jocuri din cauza cotei foarte scazuta pe piata, dar si a rigorilor pe care gigantul IT american le impune.
“Platforma dezvoltata de Microsoft este inca la inceput. Nu exista in-app purchase-uri (posibilitatea de a cumpara diferite obiecte in timpul jocului – n.red), in plus reclamele nu fac parte din strategia Windows Phone, ceea ce pentru un dezvoltator inseamna inca o pierdere de ordin material. O aplicatie de succes pe Windows Store poate sa inregistreze pana la 100.000 de descarcari, unde cel mult 10% din utilizatori sunt si platitori. La final, profitabilitatea unui dezvoltator de jocuri este foarte scazuta”, a declarat pentru wall-street.roFlorian Gheorghe (foto stanga), senior producer in cadrul AMA (Advanced Mobile Applications), unul dintre cei mai mari dezvoltatori de jocuri pentru echipamentele mobile din lume.
El a precizat ca in momentul in care dezvolti o aplicatie pentru Windows Phone, a carei buget este de 100.000 de euro trebuie sa calculezi si nivelul de profitabilitate pe care il poti obtine. In plus, numarul scazut de utilizatori nu te incurajeaza ca dezvoltator sa derulezi astfel de investitii, iar experienta realizarii unui joc dezvoltat pentru Windows Phone este mai dificila decat cea de pe Android sau iOS.
“Sistemul de certificare si de verificare al Microsoft este foarte rigid, poate chiar mai riguros si decat in cazul iOS-ului dezvoltat de Apple. Pentru un dezvoltator mic este mult mai dificil. Dezvoltarea unui joc trebuie realizata pe un sistem propriu al Microsoft, denumit Visual Studio Professional, care este foarte costisitor. Ca dezvoltator trebuie sa iti faci si un cont, iar acest lucru presupune costuri foarte ridicate. O solutie care poate aduce oarecare profit pentru dezvoltarea de jocuri si aplicatii pe o astfel de platforma mobila este ca un producator de echipamente mobile, cum este cazul Nokia, sa vina si sa ne solicite o aplicatie care va fi acoperita de catre companie. O alta solutie este gasirea unui soft care sa permita realizarea de aplicatii pe toate cele trei mari platforme de jocuri”, a completat Gheorghe.

Asemanari si deosebiri intre sistemele de operare mobile

Faptul ca Windows Phone nu are inca un market share foarte mare sta si la baza deciziei studiourilor de jocuri King din Romania, de a nu folosi aceasta platforma pentru dezvoltarea de jocuri.
“In cazul in care costul de productie era mic, atunci argumentul acesta n-ar mai fi contat. Oamenii sunt cea mai importanta resursa in economia oricarui proiect. Daca mobilizam sase oameni sa porteze un joc pentru Windows Phone, atunci avem sase oameni care nu lucreaza la un alt proiect pentru iOS si/sau Android care, cel mai probabil, va fi mult mai profitabil. De aceea, market share-ul este foarte, foarte important”, a spus pentru wall-street.ro - Cristian Bidea (foto stanga), lead developer in cadrul King Romania.
Intrebat care sunt principalele asemanari si diferente dintre cele trei platforme, Bidea a precizat ca exista diferente foarte mari, dar toate platformele implementeaza suficient de multe standarde, astfel incat diferentele sa nu fie atat de evidente.
“Mare parte din aplicatie poate fi facuta cross-platform, dar adevaratele diferente se afla in detalii. Iar aceste detalii pot fi foarte mari consumatoare de timp”, spune lead developerul King Romania.
Potrivit acestuia, diferentele vin din modelul diferit al aplicatiei si al ciclului ei de viata. Desi mare parte din aplicatie poate fi scrisa independent de platforma, exista suficiente detalii care trebuie reconciliate:

1. Managementul ciclului de viata al aplicatiei.
2. Windows Phone nu suporta OpenGL deci trebuie scris un motor de randare a graficii care suporta DirectX.
3. Cerintele pentru submisie sunt diferite.

De ce marea majoritate a producatorilor a optat pentru Android

In opinia lui Florian Gheorghe, senior producer AMA, motivul pentru care marea majoritate a utilizatorilor a ales Android este ca accesul la sistemul de operare este complet gratuit.
“Pe un astfel de sistem de operare, orice dezvoltator de telefoane mobile care isi doreste sa isi personalizeze dispozitivul poate schimba si optimiza sistemul de operare dupa bunul plac. Asa se face ca Samsung, Sony, HTC si ceilalti producatori realizeaza propriile interfete pe device-urile lansate. Pe Windows Phone este imposibil de realizat acest lucru. In plus, fiecare producator de telefoane mobile care dezvolta smartphone-uri echipate cu WP trebuie sa plateasca Microsoft 5$ pentru fiecare telefon mobil vandut”, a spus acesta.

Senior producerul AMA a mai spus ca atat Google cat si Apple castiga foarte mult din vanzarea aplicatiilor prin intermediul magazinelor virtuale.

Citeste si:

“In medie, circa 30% din valoarea unei aplicatii revine Google sau Apple. Daca o aplicatie costa un dolar, dezvoltatorului de joc ii revin 70 de centi, in timp ce 30 de centi sunt opriti de catre proprietarul magazinului virtual. De aici vin castigurile mari pentru cele doua companii”.

In opinia lui Cristian Bindea lead developerului de la King, dezvoltarea pentru platforma Android prezinta mai multe dificultati prin cauza ofertei foarte variate de dispozitive mobile ce ruleaza sistemul de operare Android.

„Venind de la producatori diferiti, aceste dispozitive integreaza versiuni de hardware si software diferite. Jocurile pe care le dezvoltam trebuie sa ruleaze perfect pe majoritatea dispozitivelor cu Android pentru a asigura cea mai buna experienta de joc. Din acest punct de vedere, este mai usor de dezvoltat jocuri pentru platforma iOS care ofera o gama limitata de dispozitive mobile si versiuni de software”, a completat lead developerul King Romania.