"Piata serviciilor postale s-a stabilizat in aceasta perioada, traficul postal total fiind de 523.286.299 de trimiteri postale, in scadere cu sub un procent fata de anul 2011. Atat traficul intern, cat si cel international s-au mentinut aproape de nivelul din 2011, inregistrand scaderi usoare de 0,59%, respectiv 3,43%. (...) Desi Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a continuat si in anul 2012 sa prelucreze cea mai mare parte dintre aceste trimiteri (74,28%, de la 79,41% in 2011 - n.r.), traficul total al acesteia a scazut fata de anul 2011 cu 7,17 puncte procentuale, in timp ce restul furnizorilor au procesat cu 23,98% mai multe trimiteri fata de anul anterior", se arata intr-un comunicat al ANCOM, dat publicitatii de agentia Mediafax.
Aceeasi situatie se inregistreaza si la nivelul trimiterilor interne si internationale. Astfel, din numarul total de 493,44 milioane de trimiteri interne, CNPR a procesat cu 6,85% mai putine decat in anul 2011, respectiv 367,22 milioane de trimiteri, in timp ce numarul de trimiteri interne procesate de furnizorii privati a ajuns la 126,22 milioane de trimiteri, crescand cu 23,54% fata de anul 2011.
"In 2012 s-au procesat 29,85 milioane de trimiteri internationale, inregistrandu-se o usoara scadere, de 3,42%, fata de anul 2011. Dintre acestea, CNPR a procesat 71,9%. Cota acesteia de piata pe segmentul trimiterilor internationale a scazut in anul 2012, cu 12,42%, in timp ce traficul furnizorilor privati a fost de 8,39 milioane de trimiteri, crescand cu 30,98% fata de anul 2011", se mai spune in ANCOM.
Din totalul trimiterilor postale din Romania in anul 2012, 96,61% au fost trimiteri de corespondenta, imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu limita maxima de greutate 2 kg (posta de scrisori). Acest segment s-a mentinut constant fata de anul 2011, fiind procesate 489.865.918 trimiteri dintre care CNPR a procesat 77,87%.
De asemenea, in anul 2012 au fost colectate si distribuite 23,94 milioane de colete postale atat interne, cat si internationale, cu 2,81% mai multe decat in anul 2011.
Din numarul total de colete, CNPR a procesat 10,52%, urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au realizat impreuna un trafic de 11,38 milioane de colete (47,53%), iar restul furnizorilor au realizat un volum de 10,04 milioane de colete, reprezentand un procent de 41,95% din traficul total de colete.
Traficul postal total aferent serviciilor Express a fost de 9,48 milioane, in scadere cu 30,97% fata de anul 2011. CNPR si furnizorii privati si-au impartit acest segment in mod egal.
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a scazut cu 7,76% fata de anul 2011, pana la 391,12 milioane de trimiteri, inregistrandu-se scaderi atat la nivel intern, cat si la nivel international.
Pe acest segment, CNPR a procesat majoritatea traficului (85,32%), remarcandu-se scaderea atat a traficului acesteia, cat si a furnizorilor privati, fata de 2011, cu 8,57%, respectiv 2,78%.
Traficul postal realizat de catre furnizorul de serviciu universal, CNPR, ca urmare a drepturilor rezervate de care a beneficiat in anul 2012, a fost de 262,83 mlioane de trimiteri, reprezentand peste 95% din traficul de corespondenta din sfera serviciului universal procesat de catre acesta in anul respectiv.
Traficul postal total aferent serviciilor postale din afara sferei serviciului universal a inregistrat si in anul 2012 un trend ascendent, astfel ca, in urma cresterii cu 28,01% fata de anul 2011, acesta a atins nivelul de 132,17 milioane de trimiteri postale.
"In anul 2012 au fost inregistrate 79.972 de reclamatii, din care 26.849 s-au dovedit a fi intemeiate. Un numar de 8.161 de reclamatii au fost solutionate cu acordare de despagubiri in valoare de 2.427.462 lei. Raportand traficul general total (523.286.299 de trimiteri postale) la numarul de reclamatii, s-a constatat ca in anul 2012 a existat o reclamatie la 6.543 de trimiteri postale, o reclamatie intemeiata la 19.490 de trimiteri postale, o reclamatie neintemeiata la 9.850 de trimiteri postale si ca, in medie, din trei reclamatii intemeiate, una a fost solutionata prin acordare de despagubiri", se mai spune in comunicat.
Anul trecut, pe piata serviciilor postale din Romania au lucrat 46.598 de salariati, dintre care 32.887 (reprezentand 70,58% din totalul personalului angajat in domeniul serviciilor postale) au fost angajati ai CNPR.
"Aceasta a raportat o scadere a numarului de salariati de 8,18%, de la 35.815 de angajati in anul 2011 la 32.887 de angajati in anul 2012. Comparativ cu anul 2011, in anul 2012 a crescut numarul de angajati din sectorul privat cu 11,55%, in timp ce numarul angajatilor CNPR a scazut cu 8,18%", se precizeaza in raportul ANCOM.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei.