"In luna octombrie a acestui an se implinesc 5 ani de cand in Romania este posibila portarea numerelor de telefon. In cei cinci ani de functionare a portabilitatii au avut loc 1.125.959 de portari, ceea ce inseamna ca 759.273 de numere de telefonie mobila si 366.686 de numere de telefonie fixa si-au schimbat reteaua, dar nu si posesorul", se arata intr-un comunicat al ANCOM dat publicitatii de Mediafax.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de servicii de telefonie sa isi pastreze numarul de telefon atunci cand schimba furnizorul. Se pot porta numerele de telefonie fixa, mobila si numere speciale precum cele din categoria 0800 sau 0900. Portarea se face doar in cadrul aceleasi categorii (fix-fix, mobil-mobil). Serviciul este disponibil in Romania din 21 octombrie 2008.
De la lansarea serviciului numarul de portari a crescut constant. Astfel, in ultimele trei luni din 2008 au fost realizate 15.681 de portari, in 2009 circa 180.240 de portari, in anul 2010 s-au inregistrat alte 221.219 de numere noi portate, in crestere cu 23% fata de 2009, trend mentinut si in anul 2011, cand numarul portarilor a continuat sa urce, la 260.256.
Anul trecut, numarul portarilor a atins 255.881, iar in perioada ianuarie - octombrie a acestui an s-au realizat 192.683 de portari.
"La 5 ani de cand ANCOM a lansat acest serviciu, 5% dintre utilizatorii de telefonie au ales sa isi schimbe furnizorul si sa-si pastreze numarul. Procentul nu este mare, dar ce conteaza este libertatea pe care a adus-o cu sine acest serviciu, puterea de negociere pe care a conferit-o portabilitatea utilizatorilor in relatia cu operatorii si plusul de efort al furnizorilor pentru a-si pastra clientii – oferte din ce in ce mai competitive, investitii in tehnologie si calitate si servicii inovative", a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu.
Din numarul total de 1.125.959 de portari realizate pana la 1 octombrie, 759.273 sunt numere de telefonie mobila, reprezentand 67% din total.
Datele statistice arata in continuare ca cei mai interesati sa isi pastreze numarul de telefon sunt utilizatorii cu abonament (aprox. 80% din total) in timp ce doar 20% dintre cei ce au ales sa isi schimbe furnizorul de servicii folosesc cartele preplatite.
In segmentul telefoniei mobile, in cei cinci ani, Vodafone a primit in reteaua sa 257.958 de numere noi, Orange - 249.922 de numere, Cosmote - 241.483 de numere, RCS & RDS - 7.791 de numere, Romtelecom – 1.400 numere si Telemobil - 719 numere.
In cazul telefoniei fixe, 34 de furnizori impart cele 366.686 de numere portate pana in prezent. Dintre acestea, cele mai multe au fost portate catre retelele RCS & RDS - 101.822, UPC Romania - 89.503, Orange - 72.374, Vodafone - 68.428 si Romtelecom - 15.161.
Cele mai multe cereri de portare a numarului de fix s-au inregistrat in Bucuresti (115.185 de numere), capitala fiind urmata de judetul Cluj cu 25.286 de numere portate, Timis (21.010), Prahova (18.051) si Galati (14.870), care insumeaza peste 50% din totalul numerelor de telefonie fixa portate.
De-a lungul celor cinci ani de portabilitate in Romania s-au realizat in medie pe luna un numar de 15.020 de portari in anul 2009, 18.435 in 2010, 21.688 in 2011, 21.324 in 2012 si 21.500 in 2013.
Utilizatorii de internet au la dispozitie pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon folosit in Romania, chiar daca a fost portat. Site-ul ofera detalii cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a beneficia de acest serviciu, raspunsuri la intrebari care apar frecvent in situatia portarii numerelor, dar si cateva sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
In acest an, ANCOM a primit 72 de sesizari de la utilizatori cu privire la procesul de portare, principalele probleme sesizate vizand aspecte tehnice aparute in cadrul procesului de portare si furnizarea de informatii incomplete/incorecte privind procedura de portare.
Printre cele mai des intalnite motive de respingere a unei cereri de portare s-au numarat necorespondenta dintre numarul SIM-ului si numarul pentru care se solicita portarea, introducerea gresita a codului de abonat sau a adresei de instalare. In aceasta situatie, cererea de portare trebuie reintrodusa de catre furnizorul acceptor, cu acordul abonatului, astfel putandu-se finaliza portarea.