Timp de cateva saptamani ea a sustinut doua sesiuni de training cu Orange Kenya – una dedicata angajatilor ce ocupa pozitii de management in magazinele companiei, cealalta pentru angajatii din echipa de training.

Desi s-au dovedit a fi foarte politicosi si dornici sa invete cat mai mult intr-un timp mai redus, la inceput personalul din Kenya a fost mai retinut in a pune intrebari si a intra in dezbateri noi. „Dupa prima zi de training insa, bariera s-a ridicat si ne-am trezit in fata unei sali de oameni care ne provocau sa le raspundem si, mai ales, sa ii ajutam sa gaseasca solutii adaptate realitatii lor. Iar cand mai aparea celebra fraza «dar la noi asta nu se aplica» - pe care trainerii o aud cel mai des – imediat veneau din sala doua-trei voci care gaseau solutii sau adaptari viabile”, povesteste training managerul Orange Romania.

Obiceiurile africane nu au lipsit insa nici chiar in timpul sedintelor business, adauga ea, zambind. „Ritmurile africane...da, le-au adus in sala de training, in timpul pauzelor, inainte de curs, chiar si la curs! Incepeau sa danseze sau sa cante cand te asteptai mai putin”, povesteste ea.

Intoarcere la primii ani de multinationale

Am intrebat-o pe Ionela Moldovan care sunt principalele diferente in mentalitaea angajatilor Orange Kenya fata de echipa din Romania si nu a ezitat sa raspunda.

„Din acest punct de vedere, as putea spune ca am simtit o intoarcere la primii ani in care companiile multinationale au intrat la noi in tara. Spun asta datorita vitezei cu care angajatii preiau ideile noi, adera la ele si le inglobeaza”, puncteaza ea.

Africa, intr-adevar, alaturi de tari din America de Sud si nu mai amintim de China sau India, este o regiune care, spun specialistii, „va prinde din urma” foarte rapid zonele dezvoltate ale Globului. Acest lucru este vizibil „cu ochiul liber”.

„Este impresionanta dorinta lor de dezvoltare, curiozitatea pe care o au pentru «a scormoni» dupa lucruri noi. De asemenea, am remarcat faptul ca sunt foarte deschisi fata de cei care au rabdarea si dorinta de a le impartasi din experientele si cunostintele lor”.

Desi managerul Orange Romania a plecat in Kenya cu planul de a livra un training in cel mai obisnuit mod cu putinta, „s-a trezit” dedicand aproape doua zile unor activitati de tipul „shared experience”, cu o multitudine de intrebari – de la cum se gestioneaza intregul proces de antrenamente la Orange Romania si pana la amanunte legate de administrarea materialelor si gestionarea grupelor de training la distanta.

Cum este perceputa industria telefoniei mobile

Telefonia mobila a devenit mai mult decat necesara in Kenya. Distantele mari dintre orase si infrastructura in dezvoltare cresc considerabil necesitatea utilizarii telefoniei mobile.

„Rata de penetrare este in jur de 75% si creste de la an la an; o evolutie similara poate fi observata si in cazul Internetului mobil”, puncteaza training managerul Orange Romania.

Veniturile scazute ale majoritatii populatiei genereaza insa doua efecte – utilizatorii opteaza pentru sistemul prepay iar smartphone-urile nu sunt atat de des intalnite ca in Romania.

„Pe de alta parte, poate intr-o masura mai mare ca la noi, exista utilizatori care folosesc doua retele si care au doua telefoane simultan – in general unul de serviciu si unul personal. In rest, nu sunt chiar mari diferente: toata lumea vorbeste la telefon iar cei tineri, din generatia Y, folosesc chat-ul”, mai spune Ionela Moldovan.

Diferente culturale intre Romania si Kenya

Africanii in general, si kenienii in particular, pun pe primul plan familia. Daca te intalnesti cu cineva, chiar si pentru doar a doua oara in viata ta, esti intrebat „cum este familia, mama, tatal, fratele si asa mai departe”.

Citeste si:

„Toti cei pe care i-am intalnit au adus in discutie radacinile lor, triburile din care fac parte. Vorbeau cu mandrie despre locurile din care proveneau, despre obiceiurile lor si despre cultura specifica fiecarei zone”, povesteste Ionela Moldovan.

Din pacate, in general in Romania mandria de a te fi nascut intr-o anumita regiune si, in general, mandria de a fi roman, se pierde din ce in ce mai mult – poate am putea invata, in acest sens, de la africani.

„Am trecut cu masina prin cateva localitati intr-o dimineata de duminica si dincolo de saracia pe care nu poti sa nu o remarci, care te intristeaza si te intriga, am vazut femei si fetite imbracate frumos, venind de la biserica, cu rochite curate si colorate. Uitandu-ma la ele mi-am adus aminte de duminicile din copilaria mea din Ardeal, de bunica mea care se gatea sa mearga la slujba. Sentimentul meu este ca la noi s-a cam pierdut un pic din aceste ritualuri, oamenii nu-si mai arata respectul prin modul in care se imbraca”, completeaza Ionela Moldovan.

O experienta memorabila din Kenya

Cuvantul „de ordine”, cand vorbesti de Africa este „Safari”. Acest lucru a marcat-o si pe managerul Orange Romania – Safari in Masai Mara.

„Da, e chiar ca la National Geografic sau Animal Planet: aceleasi culori, un pamant rosu-caramiziu acoperit de iarba uscata si inalta, animale tolanite la soare ce se uita cu indulgenta la niste nebuni care fac mii de poze si care le perturba siesta”, poveste, cu umor, managerul Orange Romania.

Totul este atat de diferit fata de alte experiente ale sale incat timp de cateva minute a uitat complet de aparatul foto, admirand peisajul si animalele salbatice.

„Prima intalnire cu animalele nu a fost insa in rezervatie ci in afara ei, am avut parte de un «wow» pe masura. La aproximativ 150 km de Nairobi asfaltul a disparut si am intrat pe un drum de pamant uscat. Jeep-ul in care eram ridica un nor mare de praf, iar daca inaintea noastra era o alta masina nu vedeam absolut nimic. Intr-un astfel de nor de praf ne-am oprit fortat in spatele unui camion; nu stiam exact de ce si nici nu vedeam mai mult de un metru in faaa noastra, cand, deodata, venite de nicaieri, au trecut drumul maiestuoase si un pic grabite cinci girafe… Mi s-a taiat rasuflarea, m-am bucurat ca un copil. Erau atat de aproape si atat de frumoase! Nu am surprins in poza momentul acela, dar, ca sa-mi aduc aminte – desi nu stiu cum as putea uita – mi-am cumparat un magnet cu o girafa”, incheie scurta povestire Ionela Moldovan.

Desi Kenya este cea mai mare si cea mai bogata economie din Africa Centrala si de Est si o minoritate a populatiei traieste in opulenta in aglomerari urbane, acest lucru nu trebuie sa te insele. Kenya ramane unul dintre cele mai sarace state din lume, pe locul 145 din 186 si circa 38% din populatie traieste in saracie absoluta.

Economia statului se dezvolta insa, mai ales datorita turismului, in special legat de Safari, tehnologiei si telecomunicatiilor. Sectorul ceaiurilor sprijina de asemenea evolutia tarii africane.

Turismul acopera circa 61% din produsul intern brut al statului cu capitala la Nairobi.