Acordul multianual reprezinta o noua sansa pentru ambele companii, care se confrunta cu scaderea cotei de piata pe cea mai mare piata telecom din lume, de 1,2 miliarde de clienti.

China Mobile va comercializa incepand din 17 ianuarie modelele iPhone 5s si 5c, potrivit unui comunicat transmis duminica seara de cele doua companii, care nu au comentat conditiile financiare ale acordului. Variantele iPhone pentru China Mobile vor fi disponibile de asemenea prin reteaua de magazine a Apple din China.

Apple are acum acorduri de distributie cu toti operatorii din China, unde Samsung Electronics este lider de piata, iar majoritatea smartphone-urilor comercializate ruleaza sistemul de operare Google Android. Al doilea operator din tara, China Unicom, are un acord de distributie cu Apple incepand din 2009, iar China Telecom, al treilea jucator de pe piata, comercializeaza iPhone-uri din luna martie a anului trecut.

Pentru China Mobile, care are 763 milioane de clienti, introducerea iPhone in oferta ar putea atrage clienti care cheltuiesc mai mult si sunt interesati de serviciile de date 4G, contribuind la cresterea profitabilitatii companiei dupa primul de scadere a profitului din ultimul deceniu.

Actiunile China Mobile au crescut luni la Hong Kong cu pana la 1,7%, cea mai buna sedinta din ultimele cinci saptamani, dupa ce au pierdut 10% de la inceputul acestui an, fata de un avans de 1,4% al indicelui Hang Seng.

La finalul lunii octombrie, China Mobile avea o cota de piata de 62% in China, fata de 64% cu 12 luni in urma, respectiv 67% in 2011.

In topul marcilor conduce Samsung, urmata de Lenovo, China Wireless si Huawei, potrivit datelor Canalys, citate de Bloomberg. Alti producatori cu profil local, precum Xiaomi, castiga de asemenea teren.

Citeste si:

In trimestrul al treilea, Apple a avut o cota de piata de 6% in China, ocupand locul 5 pe piata, potrivit Canalys.

Plaja de potentiali clienti ai Apple in China este limitata de pretul iPhone, care depaseste echivalentul a 700 dolari SUA. In plus, majoritatea clientilor din China nu beneficiaza de discounturile oferite pe alte piete.

"Este important de notat ca nu vorbim despre 750 milioane de potentiali clienti noi. In China, poate 100 de milioane de oameni isi permit produse premium, precum iPhone-ul", comenteaza pentru Bloomberg un analist specializat in piata telecom.

Apple cauta noi piete dupa cativa ani de crestere spectaculoasa a vanzarilor si profitului, avand in vedere ca cererea pentru smartphone-uri premium se apropie de saturatie in tarile dezvoltate, punand presiune pe marjele companiei americane.

Actiunile Apple au crescut cu doar 3,2% de la inceputul acestui an, fata de un avans de 27% al indicelui Standard & Poor's al bursei de la New York.

China Mobile a anuntat inca din noiembrie 2007 negocieri pentru introducerea iPhone in oferta, insa discutiile nu au dat rezultate pana acum.

Apple a mai reusit doua victorii in acest an. NTT Docomo, cel mai mare operator telecom din Japonia, a incheiat de asemenea un contract de distributie pentru iPhone incepand din luna septembrie. In India, una dintre economiile cu cel mai ridicat potential de crestere, Apple a ajuns la un acord cu Reliance Communications, al treilea operator de pe piata, care a introdus iPhone in oferta in noiembrie.