Piata de publicitate pe internet, care include atat cheltuielile pentru display media (in special bannere), dar si cele pentru performance (Google, Facebook si Yahoo!), era estimata la 46 de milioane de euro in 2013, fata de 41 de milioane in 2012, conform agentiei de media Initiative. De asemenea, segmentul de servicii de creatie (comisioane platite catre agentiile de comunicare online) era evaluat la circa 16 milioane de euro in urma cu doi ani, de catre aceeasi companie.

Publicitatea online ajunge la 41,2 mil. euro, de patru ori mai mult fata de acum cinci ani

Publicitatea online ajunge la 41,2 mil. euro, de patru ori mai mult...

Advanced Ideas este o agentie fondata in 2011 cu afaceri de circa 0,4 milioane de euro anul trecut. Printre cele mai cerute servicii in 2013 au fost cele de SEO (search engine optimization), PPC (pay per click), usability si alte servicii de optimizare care sa aduca mai multi clienti si sa creasca fidelitatea lor.

“Pe langa serviciile digitale legate de performanta online putem vorbi de o cerere crescanda de aplicatii mobile. Este un trend ascendent ce va continua mult mai agresiv in anii ce urmeaza”

Pentru 2014, managerul se asteapta la o crestere de circa 20% a businessului fata de 2013.

“La cum evolueaza lucrurile pana acum probabil vom avea o crestere un pic mai mare, dar sa vedem. Spun probabil pentru ca piata este foarte mica si orice schimbare la nivel macro care misca economia cu procente subunitare o poate afecta destul de mult. Este o piata care desi unii o vad ca matura, eu cred ca abia de acum incolo incepe sa se maturizeze si o sa fie cu adevarat matura in cel putin 5 ani. Este o piata cu potential urias care se poate dubla in urmatorii cinci ani, cu o singura conditie: sa creasca nivelul de incredere in actiuni digitale”, explica Ichim, un antreprenor cu experienta de peste zece ani in domeniul marketingului digital.

Advanced Ideas are in prezent 15 angajati care lucreaza pentru clienti precum grupul Allegro (Autovit, Mercador), Glaxo Smith Kline, Bucovina, Ejobs, Medlife, Simplus sau Bricostore.

Clientii nu inteleg de ce trebuie sa plateasca fee-uri de creatie, strategie si consultanta

Pentru a creste anul acesta Advanced Ideas va miza pe serviciile de consultanta, creatie si strategie.

Citeste si:

“Este o zona mult prea putin fructificata, nu numai de catre noi, ci de catre toate agentiile digitale din Romania. Nu este neaparat o problema a agentiilor, este o problema a pietei care ii priveste pe toti jucatorii. Mai pe scurt, clientul nu intelege de ce trebuie sa plateasca pe langa dezvoltarea unui website si fee-uri de creatie, strategie si consultanta, se asteapta sa le gaseasca incluse fix in orele de programare. Iar agentiile nu insista sa primeasca bani pentru consultanta si strategie si fac aproape fara exceptie compromisuri. Aceasta se traduce fie in livrari sub costuri, fie in livrari sub asteptari. In oricare dintre scenario, unul dintre cei doi participant in acest joc va fi frustrat la sfarsitul proiectului”, spune managerul Advanced Ideas.

El afirma ca sunt clienti care investesc intre 5-10% din bugetul de marketing catre zona digitala, dar si client care aloca 75% din suma.

“Cred ca media pietei este undeva pe la 20%”, declara Ichim.

De altfel pentru a educa piata, Adrian Ichim a inceput in 2013 un parteneriat cu compania de training Ascendis pentru a oferi cursuri de marketing digital.

O filiala in Marea Britanie

Tot de anul trecut antreprenorul a lansat filiala din Marea Britanie a Advanced Ideas. El nu a oferit detalii despre venituri ori clienti, insa a afirmat ca agentia are deja proiecte pe piata britanica.

“Din punct de vedere al cerintelor, clientii din Marea Britanie vin intotdeauna cu un brief in care exprima extrem de concret tot proiectul. Si nu va ganditi la pagini intregi de documente. Cateodata, cerintele se rezuma la zece randuri intr-un e-mail. In plus, din primele noastre contacte cu piata britanica, observ o mai mare incredere in consultanta livrata de agentie inainte de inceperea dezvoltarii efective a proiectului. Din punct de vedere al exigentelor, nu sunt mari diferente. Pe scurt, calitatea si deadline-ul sunt sfinte in ambele cazuri. Diferenta consta in faptul ca odata ce specificatiile proiectului sunt batute in cuie, clientul din Marea Britanie nu mai intervine cu modificari la proiect pana la predare, sau daca intervine plateste pentru ele si intelege ca se va intarzia lansarea proiectului”, spune Adrian Ichim.

Printre cele mai mari agentii de digital de pe piata locala se numara Infinit Solutions, iLeo, MRM Romania, Webstyler sau Senior HyperActive