Numerele nationale scurte interne au forma 12vx(y), 13vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 17vx(y), 18vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88vx, 96vx(y) - 99vx(y) si sunt disponibile pentru utilizatorii unor servicii de telefonie.

Prin aceste numere clientii beneficiaza de diverse servicii cu valoare adaugata, cum ar fi suport tehnic, imagini si sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), horoscop, concursuri si jocuri sau anumite aplicatii ce pot fi descarcate pe telefonul mobil, se arata intr-un comunicat al Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

"De multe ori utilizatorii nu isi dau seama ca, prin faptul ca au apelat, au trimis un SMS sau au raspuns la un SMS primit de la un astfel de numar, s-au abonat ori au solicitat anumite servicii pentru care, in general, sunt taxati suplimentar. Inainte de a se abona sau de a solicita astfel de servicii, utilizatorii ar trebui sa acceseze website-ul operatorului lor de telefonie pentru a se informa atat cu privire la tarifele percepute, cat si cu privire la modalitatea prin care pot afla mai multe detalii despre aceste servicii", se spune in comunicat, citat de Mediafax.

Apelurile sau SMS-urile catre numerele nationale scurte interne sunt, de cele mai multe ori, taxate cu un tarif mai mare decat cel practicat pentru un apel/SMS in retea sau local, nefiind scazute din minutele sau SMS-urile incluse in abonamente/extraoptiuni.

Costurile suplimentare apar pe factura de telefonie mobila in cazul posesorilor de abonamente sau sunt direct scazute din creditul disponibil, in cazul celor care au cartele preplatite. Numerele nationale scurte interne sunt utilizate de catre operatorii de telefonie in vederea oferirii unor servicii specifice de retea pentru abonatii proprii (precum servicii de relatii cu clientii sau cost control) sau a unor servicii cu valoare adaugata.

Citeste si:

La randul lor, operatorii pot aloca acest tip de numere, in vederea furnizarii de servicii cu valoare adaugata, unor furnizori de servicii de continut cu valoare adaugata, caz in care operatorul de telefonie ofera doar posibilitatea tehnica de a primi/transmite SMS-uri sau apeluri, precum si facturarea serviciilor de continut.

"Operatorii de telefonie au obligatia de a publica pe paginile proprii informatii despre numerele de acest tip pe care le utilizeaza sau pe care le-au alocat furnizorilor de servicii de continut, tipurile serviciilor cu valoare adaugata care se furnizeaza prin intermediul acestora, tarifele aplicabile, precum si modalitatile prin care utilizatorii pot obtine informatii sau pot depune reclamatii cu privire la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere. ANCOM poate interveni numai in situatia in care operatorii de telefonie nu publica pe pagina de internet proprie aceste informatii", se mai spune in comunicat.

De la inceputul acestui an, autoritatea a primit 5 reclamatii pe acest subiect, dupa ce in anul 2013 au fost inregistrate 13, in crestere fata de anii precedenti. "Pana la finalul anului 2014 un grup de lucru format din reprezentanti ai ANCOM si ai furnizorilor de retele publice de comunicatii va elabora un cod de conduita care va detalia si informatiile pe care furnizorii de servicii de telefonie au obligatia sa le puna la dispozitia utilizatorilor cu privire la tarifele aplicate pentru serviciile oferite prin intermediul numerelor nationale scurte interne", se arata in comunicat.

Mai multe detalii despre tarifarea serviciilor de telefonie sunt disponibile prin intermediul sectiunii InfoCentru din pagina web a ANCOM. Tot acolo sunt disponibile informatii despre alte categorii de numere taxate la un tarif mai mare decat cel practicat pentru un apel/SMS in retea sau local, precum numerele cu tarif special de forma 09xx xxx xxx, prin care sunt oferite diverse servicii de continut (de exemplu, divertisment, jocuri, informatii generale sau concursuri telefonice).

Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.