"Analizand datele referitoare la numarul total al utilizatorilor activi de telefonie mobila din Romania, se poate observa ca in ultimii ani piata serviciilor de telefonie mobila a inregistrat o usoara scadere, urmata de o stagnare in ultimele patru semestre. Cu toate acestea, atat volumul de trafic de voce originat cat si cel terminat in retelele de telefonie mobila din Romania se afla intr-o continua crestere. Se poate observa ca volumul de trafic originat de utilizatorii finali, desi aflat pe un trend ascendent, a crescut cu o rata din ce in ce mai mica in comparatie cu cea a anilor precedenti", se spune in analiza institutiei.

Scaderea se reflecta si in rata de penetrare a cartelelor SIM active, nivelul inregistrat la sfarsitul anului 2013 fiind cu 3 puncte procentuale mai redus decat cel inregistrat in 2011. "Acest fapt contrazice evolutia mediei ratei de penetrare a cartelelor SIM la nivelul Uniunii Europene, care inca din 2004 se afla pe un trend ascendent", se precizeaza in document. Odata cu scaderea ratei de penetrare a SIM-urilor, se observa o crestere a volumului de trafic de voce originat de utilizatorii finali catre alte retele de telefonie mobila decat cea proprie. Aceasta crestere este pusa de specialistii Consiliului Concurentei pe seama reglementarilor de reducere a tarifelor de interconectare implementate de ANCOM in ultimii ani.

Gradul de concentrare a pietei serviciilor de telefonie mobila din Romania este unul ridicat

Potrivit datelor autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM), utilizate de CC, volumul de trafic de voce terminat in retelele de telefonie mobila din Romania a crescut constant in perioada 2006-2013, de la 4,4 miliarde de minute la 10,7 miliarde de minute. De asemenea, evolutia anuala a volumului de trafic de voce originat in retelele de telefonie mobila din Romania (fara roaming) a avansat de la 14,3 miliarde de minute in 2006 la 63,6 miliarde de minute in 2013. In ciuda scaderii ratei de penetrare a cartelelor SIM in Romania, nivelul acesteia depaseste in continuare pragul de 100%, fapt ce demonstreaza ca, in medie, fiecare utilizator dispune de cel putin o cartela SIM.

"O explicatie a acestui fenomen o poate reprezenta nivelul ridicat al tarifelor de terminare a apelurilor in orice retea percepute de operatori inainte de 2011. Intre aceste tarife si cele de terminare a apelurilor in reteaua proprie exista o diferenta considerabila, consumatorii fiind astfel nevoiti sa achizitioneze pachete pre-paid sau post-paid ale operatorilor concurenti", potrivit Consiliului Concurentei. Comparativ cu alte state membre ale UE, piata serviciilor de telefonie mobila din Romania ar trebui sa prezinte un grad mai scazut de concentrare, avand in vedere numarul mai mare de operatori existenti. Numarul total de patru operatori - Orange, Vodafone, Telekom Romania si RCS&RDS - corespunde mediei Uniunii Europene. Cu toate acestea, se spune in document, o analiza a indicelui Herfindahl–Hirschman arata ca gradul de concentrare a pietei serviciilor de telefonie mobila din Romania este unul ridicat, depasind cu mult pragul de 2.000 de unitati utilizat in mod frecvent de autoritatile de concurenta.

In Romania liderul de piata se detaseaza de concurentii sai

Indicele HHI nu s-a modificat considerabil in decursul ultimilor ani, valorile sale inregistrand doar o usoara crestere in fiecare din cele trei dimensiuni calculate. Indicele traficului de voce prezinta cea mai ridicata crestere, nivelul saau atingand valoarea de 3.818 in anul 2013. Stabilitatea indicelui HHI este datorata stabilitatii cotelor de piata a marilor operatori de telefonie mobila din Romania. "Desi nu a suferit o modificare notabila in ultimii trei ani, cota de piata a liderului se afla insa pe un trend ascendent, in defavoarea concurentilor mai mici ai caror cote de piata au scazut. Potrivit BEREC (Body of European Regulators for Electronic Communications), la sfarsitul lunii ianuarie 2014, liderul pietei avea o cota de aproximativ 43%, concurentul principal avea o cota de piata de 29,2 %, in timp ce ultimele 27,8 procente se imparteau intre ceilalti operatori (majoritatea fiind insa detinuta de o companie cu cota 22,8%). Cotele de piata sunt calculate in functie de numarul de SIM-uri active", se spune in analiza Consiliului Concurentei.

La nivelul Uniunii Europene, statisticile de la sfarsitul anului 2013 arata ca liderul de piata detine, in medie, o cota de aproximativ 35,4%, cu 7 puncte procentuale mai putin decat pe piata serviciilor de telefonie mobila din Romania. De asemenea, cota de piata a liderului se afla in scadere inca din anul 2010, luand in considerare datele la nivelul UE. In schimb, operatorii alternativi (alti concurenti) si-au intarit pozitiile in ultimii ani, la sfarsitul anului 2013 detinand, in medie, o cota de piata de 35,9%, reusind astfel sa depaseasca liderul pietei.

"Aceste efecte sunt urmarile reglementarilor referitoare la portabilitatea numerelor si tarifele de terminare a apelurilor, dar si a politicii comerciale agresive ale concurentilor din esalonul doi (de exemplu, RCS&RDS). In consecinta, situatia la nivelul Uniunii Europene pare a fi mai echilibrata decat in Romania, unde liderul de piata se detaseaza de concurentii sai", se arata in document. Comparativ cu alte state membre ale UE, Romania nu se evidentiaza ca o piata in care apar temeri semnificative cu privire la cota de piata a liderului, asa cum se intampla in cazul Ciprului, unde liderul de piata detine 70%, sau Greciei si Olandei, unde liderul de piata detine 50% (Comisia Europeana, 2012).

In Romania nu este niciun operator virtual pe piata de telecom

Cu toate acestea, atat in Romania cat si in celelalte state membre ale Uniunii Europene, primii doi operatori de telefonie mobila detin aproximativ doua treimi din totalul utilizatorilor, ceea ce indica gradul ridicat de concentrare a acestei piete. Tarifele de interconectare pe piata de telefonie mobila din Romania au scazut continuu in ultimii ani, prin reglementarile impuse de ANCOM. La inceputul anului 2014, dupa o serie de schimbari, valoarea acestor tarife a coborat cu mult sub media UE, Romania situandu-se pe locul 25 in topul tarilor europene cu cele mai mici tarife de interconectare. Astfel, din punct de vedere concurential, nivelul scazut al acestor tarife poate reprezenta o intensificare a concurentei si o scadere a barierelor de intrare pe piata a operatorilor virtuali de telefonie mobila (MNVO).

Citeste si:

Conform ANCOM, operatorul mobil virtual (MVNO) este definit ca acea entitate care furnizeaza servicii de comunicatii electronice la puncte mobile, fara a detine o licenta proprie de utilizare a frecventelor radio si fara a avea in mod necesar toate elementele de retea si/sau infrastructura ceruta pentru a furniza servicii de comunicatii mobile. Prin incheierea unui acord, acesta obtine acces la reteaua de telefonie a unui operator deja existent, platind tarife en-gros pentru serviciile utilizate. Pe piata de retail, operatorii virtuali au posibilitatea de a stabili propriile tarife, independente de cele ale operatorului gazda.

In acest moment, Romania face parte din categoria tarilor europene in a carei piata de telecom nu este prezent niciun operator virtual. Conform datelor disponibile pe site-ul Comisiei Europene, la polul opus se situeaza tari precum Cehia (58 MNVO-uri) sau Olanda (52 MNVO-uri). "Prezenta acestor operatori contribuie la cresterea competitivitatii pe piata serviciilor de telefonie mobila si, in acelasi timp, la scaderea gradului de concentrare a acestei piete", se precizeaza in analiza institutiei. Dupa reducerea tarifelor de interconectare din aprilie 2014, costul operatorilor pentru furnizarea de minute pentru apeluri in orice retea de telefonie a scazut considerabil.

Puterea de negociere a consumatorilor a crescut, factor favorabil intensificarii concurentei pe piata

Comparativ cu tarifele reglementate la data de 1 martie 2012, costurile au scazut cu 76,3 %. Spre exemplu, daca in martie 2012 costul asociat furnizarii de 100 de minute in orice retea a unui operator ajungea la 4,05 euro, din aprilie 2014 furnizarea aceluiasi serviciu costa doar 0,96 euro. Reducerea tarifelor de interconectare realizata in ultimul an se ridica la un procent de aproximativ 68,7%, de la 3,07 eurocenti/minut la 0,96 eurocenti/minut. Introducerea serviciului de portabilitate a numerelor in octombrie 2008 a adus o serie de beneficii pietei de telefonie mobila, se mentioneaza in document. Spre exemplu, puterea de negociere a consumatorilor a crescut, factor favorabil intensificarii concurentei pe piata. Odata cu aceasta, operatorii existenti au fost nevoiti sa ofere pachete din ce in ce mai avantajoase, astfel incat sa isi mentina sau chiar sa isi mareasca baza de clienti.

In intervalul 2009-2013, numarul de portari anuale pe piata de telefonie mobila a crescut cu aproximativ 73%, numarul total al portarilor atingand 201.000 in 2013.
"Tot statisticile ANCOM arata faptul ca 80% dintre cei care apeleaza la serviciul de portabilitate in reteaua de telefonie mobila sunt detinatori de abonamente, iar numai 20% dintre acestia detin cartele pre-paid. In ceea ce priveste distributia numerelor portate, ANCOM a realizat un clasament al operatorilor in functie de numerele mobile primite in retea din momentul in care acest serviciu a fost disponibil. Statisticile facute publice la sfarsitul anului 2013 arata ca Vodafone Romania a obtinut cele mai multe numere portate, surclasand liderul de piata, Orange Romania", se arata in document.

Potrivit CC, din punct de vedere structural, industria telecomunicatiilor mobile este foarte apropiata de modelul de piata cu structura de oligopol, ca urmare a numarului redus de companii active pe piata, implicit si un gradului ridicat de concentrare, a omogenitatii produselor si a barierelor la intrarea pe piata. Pe de alta parte, institutia apreciaza ca exista elemente importante de natura structurala, dar si comportamentala, care reprezinta surse semnificative de presiune concurentiala. Principalii factori care contrabalanseaza structura de tip oligopol a acestei industrii sunt impactul semnificativ al concurentului rebel, expunerea pietei la inovatie, precum si activitatile intense de marketing si comunicare.