Dupa mai bine de doi ani de la liberalizarea deplina a pietei comunicatiilor, cei mai importanti jucatori din telefonie ataca puternic zona serviciilor de tip roaming, detinuta acum de cei doi mari operatori mobili, Vodafone si Orange, dar pe care incearca sa isi gaseasca locul si noul intrat - Cosmote.
Roamingul reprezinta un serviciu aparte atat pentru utilizatori, cat si pentru jucatorii din piata. Buzunarele sau conturile primilor inca mai sufera in momentul in care telefoanele mobile parasesc tara. In schimb, acest serviciu reprezinta o sursa de venit extrem de importanta pentru operatorii de telefonie mobila.

Abonatii furnizorilor de telefonie mobila din Romania au vorbit in roaming 30,484 milioane minute, in primul semestru al anului in curs, in crestere cu 39 la suta fata de perioada similara din 2005, potrivit datelor preliminarii furnizate Agentiei Rompres de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC).

Cele mai multe minute - 17,748 milioane - au fost initiate de abonatii retelelor romanesti aflati in strainatate, inregistrandu-se pe acest segment o crestere cu 34 la suta fata de perioada similara din 2005. Pe de alta parte, romanii care calatoreau in alte state au vorbit 12,735 milioane minute in primul semestru al anului 2006, cu 46 la suta mai mult decat in perioada similara din 2005, cand s-a inregistrat un trafic de 8,74 milioane minute.

In ceea ce priveste traficul de mesaje scrise (SMS), in perioada mentionata au fost trimise 21,361 milioane SMS-uri, in crestere cu 52 la suta fata de primul semestru al anului 2005 cand numarul acestora a depasit 14 milioane. Traficul de mesaje multimedia (MMS) a crescut cu 360 la suta, de la 27.176 in primul semestru al anului 2005, la 125.078 MMS-uri in perioada mentionata din acest an.

Traficul de roaming realizat in 2005 a fost de aproape 53 milioane minute, in crestere cu 14 milioane de minute fata de anul 2004. Potrivit ANRC, datele corespunzatoare semestrului I al anului 2006 reprezinta date preliminare ale evolutiei traficului realizat prin intermediul retelelor publice mobile, valorile finale, determinate pe baza verificarilor si prelucrarilor raportarilor transmise ANRC de furnizorii de comunicatii electronice, putand inregistra anumite diferente fata de valorile prezentate.

In ceea ce priveste veniturile inregistrate de operatori din furnizarea exclusiva a serviciilor de roaming, ANRC nu detine astfel de date deoarece furnizorii nu au avut obligatia de a raporta, in mod distinct, veniturile din astfel de servicii. Nici in ceea ce priveste decizia presedintelui ANRC nr.151/2006 privind raportarea unor date statistice de catre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, care a intrat in vigoare la data de 1 iulie 2006, furnizorii de servicii de telefonie mobila nu vor raporta astfel de date catre ANRC, ci date diferentiate in functie de categoria de servicii oferite - servicii de voce, servicii de apeluri video, servicii de mesaje scrise, servicii de mesaje multimedia, servicii de acces mobil la internet.

Potrivit datelor oferite de Orange Romania, in 2006, traficul de roaming a avut o crestere de peste 30 la suta fata de 2005, ceea ce arata pe de o parte interesul romanilor de a calatori in strainatate, iar, pe de alta, faptul ca utilizarea telefonului mobil in strainatate devine mai accesibila si mai simpla.

"La aceasta a contribuit si conceptul de roaming lansat in aceasta primavara - Orange Travel - prin care tarifele de roaming au fost simplificate, fiind mult mai usor de gestionat", a declarat, pentru Rompres, Irina Pana, director International Roaming la Orange Romania.

Toti operatorii care ofera servicii de roaming au precizat ca traficul de roaming este in crestere in perioada vacantei - lunile de vara - fata de perioadele obisnuite ale anului.

"Traficul de roaming se intensifica in perioada vacantelor de vara, o crestere semnificativa - de aproximativ 15-20 % - inregistrandu-se din trimestrul al doilea al anului, fata de primul trimestru. Ne asteptam ca in lunile iulie, august, septembrie cresterea sa fie chiar mai mare, de aproximativ 50 la suta fata de primul trimestru", a precizat Pana.

Reprezentantii Cosmote au declarat ca special pentru aceasta perioada a vacantelor compania a lansat cel mai mic tarif unic de roaming de numai 0,65 euro pe minut, cu TVA inclus, pentru convorbiri catre toate destinatiile, valabil atat pentru abonati, cat si pentru utilizatorii cartelei Cosmote care vorbesc in roaming in tarile unde Grupul este prezent.

In prezent, la nivelul UE, exista dezbateri privind posibilitatea reducerii tarifelor de roaming. Pana la aceasta data, au avut loc doua faze de consultare initiate de Comisia Europeana privind reglementarea tarifelor de roaming international, in luna iulie, Comisia adoptand o propunere, care a fost inaintata Parlamentului si Consiliului European. Dupa ce Parlamentul si Consiliul European se vor pronunta, se va stabili data de la care va intra in vigoare actiunea de reglementare a tarifelor de roaming si se va stabili un calendar pentru implementarea acesteia de catre statele membre.

In momentul definitivarii deciziei la nivelul organismelor internationale ale UE, ANRC va introduce acest obiectiv in planul sau de activitate si va fi in masura sa stabileasca cele mai eficiente metode de a implementa actiuni de reglementare a tarifelor de roaming la nivelul pietei nationale, iar Romania, ca viitoare tara membra a Uniunii Europene, va trebui sa aplice legislatia si reglementarile europene, inclusiv cele referitoare la roaming.

"In principiu, reglementarea in acest domeniu ar trebui sa previna exagerarile. Dar cel mai important este ca oamenii sa fie informati, sa cunoasca tarifele si conditiile de care beneficiaza in roaming si sa nu aiba surprize. ANRC lucreaza in prezent la Ghidul utilizatorului, o aplicatie interactiva destinata informarii utilizatorilor cu privire la ofertele furnizorilor de telefonie, care va avea si o componenta de prezentare a tarifelor de roaming pentru fiecare furnizor si fiecare tara", a declarat, pentru Rompres, presedintele ANRC, Dan Cristian Georgescu.

Planul UE impune reducerea cu 70 la suta a costurilor suportate de utilizatorii din Europa pentru un apel in roaming. In urma adoptarii noului cadru legislativ, aproximativ 147 de milioane de utilizatori vor plati tarife mai mici, in conditiile in care pana acum plateau, in medie, 1,15 euro pentru un minut de convorbire in roaming, adica de cinci ori mai mult decat cheltuiau operatorii pentru a oferi serviciile clientilor si de patru ori mai mult decat costul unui apel national.

In urma noii legislatii, tarifele vor fi de pana la 0,49 euro pe minut pentru apelurile efectuate si de pana la 0,17 euro pentru apelurile primite. Operatorii de telefonie mobila vor beneficia de o perioada de gratie de sase pana la noua luni pentru a diminua preturile retail aplicate convorbirilor din strainatate ale clientilor lor, dar vor avea posibilitatea sa perceapa tarife cu maximum 30 la suta mai mari decat cele pe care le platesc in relatia cu alte companii.

Legislatia europeana trebuie aprobata mai intai de Parlamentul European, dar si de cele 25 de state membre ale UE, iar tari precum Marea Britanie sau Franta sunt rezervate in aceasta privinta. Planul Comisiei Europene s-ar putea dovedi inutil, intrucat operatorii de servicii de telefonie mobila vor gasi solutii pentru a acoperi pierderile survenite in urma reducerii tarifelor pentru convorbirile in roaming, relata presa internationala.

Operatorii europeni ar putea evita pierderile anuale de 4,3 miliarde de euro si scaderea profiturilor cu aproximativ 2,3 miliarde de euro pe piata europeana a serviciilor de telefonie mobila, evaluata la 150 de miliarde de euro, prin diferite metode, care includ cresterea tarifelor pentru apelurile locale, ingreunarea utilizarii serviciilor de roaming sau diminuarea investitiilor in acest segment.

In UE veniturile din roaming ajung la aproximativ 8,5 miliarde euro anual.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri