Fiecare utilizator al serviciilor AOL a primit un ID sau un numar de serie, tocmai pentru a ii fi protejata identitatea si viata persoanala. Dupa ce compania a facut publice o serie intreaga de date privind cautarile online ale utilizatorilor sai, aparatorii AOL au sustinut ca aceste numere de serie protejeaza dreptul la viata privata. Insa informatiile puse cap la cap au inceput sa conduca deja spre oameni adevarati, nu doar identitati virtuale.

4417749. O insiruire de cifre care ar trebui sa protejeze viata intima a unei persoane. Un scut care ar trebui sa ascunda o identitate ingropata intre alte milioane. 4417749 a facut pe parcursul a trei luni sute de cautari, interesandu-se de privelistile din Lilburn, Ga, de remedii pentru renuntarea la fumat si de persoane cu numele Arnold. De asemenea, din cautarile acestei persoane se putea deduce ca este o persoana singura, probabil in varsta deoarece a cautat informatii despre persoanele singure si mai multe sintome de boli, precum tremuratul mainilor sau senzatia de gura uscata.

Toate aceste informatii, impreuna cu multe altele, pot sa denote multe despre viata privata a unei persoane. Iar un numar de serie s-a dovedit insuficient pentru a apara acest drept. Publicatia New York Times a inlantuit aceste informatii si a ajuns la persoana din spatele ID-ului 4417749: Thelma Arnold, in varsta de 62 de ani, locuitoare a oraselului Lilburn. “Dumnezeule, este toata viata mea persoana aici. Nu aveam nici cea mai mica banuiala ca cineva imi urmarea actiunile”, a declarat aceasta pentru publicatia americana, recunoscand cautarile sale in lista data publicitatii de catre AOL.

Oficialii companiei americane si-au cerut scuze inca odata pentru acest incident, aratand ca respectivele informatii au fost facute publice din greseala fara acordul superiorilor companiei. “Ne cerem scuze in special doamnei Thelma Arnold. Nu mai putem face prea multe acum”, a spus un purtator de cuvant al AOL. Chiar daca compania

Turnatorii AOL, Microsoft si Yahoo

Casuta de cautare a unui motor este privita ca un loc in care intimitatea este garantata. Thelma Arnold este doar una dintre sutele de mii de persoane ale caror vieti si secrete au fost dezvaluite de catre AOL. Unele persoane au cautat remedii pentru cancer sau tratamente pentru starile de depresie. Este indubitabil faptul ca macar una din aceste persoane a tinut secret faptul ca sufera de o boala.

De asemenea, in baza de date data publicitatii se regasesc mii de cautari pe teme sexuale sau modalitati de a realiza o bomba, informatii care ridica multe semne de intrebare legat de atitudinea pe care autoritatile ar trebui sa o adopte. Un alt fapt ingrijorator este acela ca o persoana fara inclinatii de acest gen, ar fi putut sa caute pe Internet informatii privind pornografia cu minori, aceste informatii facute publice putand sa ii afecteze imaginea, cariera sau situatia familiala.

Incidentul in care compania AOL este implicata este doar unul dintr-o serie intreaza de evenimente care au ridicat mari semne de intrebare privind siguranta datelor personale in mediul virtual. La inceputul anului, Departamentul de Justitie a SUA a cerut marilor companii care detin motoare de cautare pe Internet sa ofere o serie de cautari (termeni si rezultate), scopul fiind acela de a observa eficienta legilor antipornografie pe Internet. AOL, Microsoft si Yahoo au oferit aceste informatii autoritatilor americane, starnind un val de proteste la nivel national.

Google a fost singura companie care s-a opus acestei solicitari, argumentand in instanta incalcarea dreptului la viata privata a utilizatorilor proprii. In final Google a avut castig cauza si nu s-a supus cererii autoritatilor americane, insa compania a avut numeroase probleme de imagine in China, unde s-a dovedit faptul ca motorul de cautare cenzureaza anumite cautari. Mai mult, faptul ca Google pastreaza in arhiva cautarile recente a ridicat semne de intrebare, aparatorii drepturilor omului temandu-se ca autoritatile ar putea sa descopere la nevoie identitatea unei persoane.

Uneori nici nu este nevoie sa se mearga prea departe. Yahoo a iesit cea mai sifonata din aceste incidente dupa ce s-a descoperit faptul ca doi cetateni chinezi au fost condamnati la ani grei de inchisoare, in timpul procesului acuzarea folosind informatii din blogurile celor doi, informatii puse la dispozitie chiar de catre compania americana.

Pierderi uriase

AOL trece deja printr-o perioada dificila, anuntand ample planuri de reducere a costurilor si noi directii de dezvoltare pentru a isi spori numarul abonatilor si al vizitatorilor. Insa incidentul de saptamana trecuta va avea un efect negativ asupra afacerilor companiei americane, care a inregistrat in ultimii patru ani o scadere de peste 30% a numarului de abonati.

Thelma Arnold a renuntat deja la contul ei si vor mai fi probabil zeci de mii de persoane care in urma acestui incident vor deveni fosti clienti ai AOL. “Avem dreptul la intimitate. Nimeni nu ar fi trebuit sa afle aceste informatii”, a spus aceasta. Si cum lipsa de incredere in cautarea online se poate extinde si asupra informatiilor din conturile de e-mail sau a informatiilor financiare, pierderile financiare sunt date ca sigure pentru companii precum AOL, Microsoft, Google sau Yahoo.