"In ceea ce priveste serviciul universal postal, ANCOM a decis necompensarea costului net inregistrat de CNPR in anul 2013 aferent furnizarii serviciilor incluse in sfera serviciului universal postal, avand in vedere ca aceste sevicii au adus profit companiei si nu constituie o sarcina injusta pentru CNPR", se arata intr-un comunicat al ANCOM, scrie Mediafax.

Aceasta decizie a fost luata dupa ce autoritatea a analizat situatia financiara si concurentiala a CNPR in contextul pietei serviciilor postale din Romania, precum si conditiile de piata ale furnizorilor alternativi de servicii postale. "Analiza a aratat ca, in ciuda liberalizarii complete a pietei serviciilor postale care a eliminat de la inceputul anului 2013 monopolul CNPR pe segmentul serviciilor rezervate, furnizorul de serviciu universal si-a mentinut constanta cota de piata", se mai spune in comunicat.

De asemenea, autoritatea a calculat nivelul pragului de rentabilitate al CNPR si a constatat ca, in anul 2013, furnizorul de serviciu universal a inregistrat profit pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal si respectiv o marja bruta a profitului mult superioara nivelului rezonabil al profitului, stabilit de ANCOM pentru anul 2013 la 13,10%. "Autoritatea considera astfel ca valoarea costului net nu reprezinta o sarcina injusta in sarcina furnizorului de serviciu universal", se mai spune in comunicat.

Costul net al obligatiilor de serviciu universal reprezinta diferenta dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a indeplinirii obligatiilor de serviciu universal (scenariul de baza) si costul net al furnizorului in cazul in care si-ar desfasura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fara a avea obligatiile de serviciu universal (scenariul alternativ). Decizia va fi comunicata CNPR si intra in vigoare la data comunicarii.

Citeste si:

Accesul la serviciul universal postal reprezinta dreptul oricarei persoane de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale de baza, la un anumit nivel de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul de serviciu universal desemnat are obligatia de a furniza servicii la tarife accesibile pe intreg teritoriul pentru care a fost desemnat, inclusiv in zonele situate in conditii geografice exceptionale sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde volumul de corespondenta este mic si din acest motiv activitatea poate fi neprofitabila.

In perioada 2008-2012, potrivit datelor Ministerului Finantelor Publice, Posta Romana a consemnat pierderi in fiecare an, care, cumulate, au atins 530 milioane de lei, cu toate ca a bugetat profit in fiecare an. In 2013, pierderile au atins 29,43 milioane de lei, la o cifra de afaceri de 1,15 miliarde de lei.

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei.