Romania se mentine, in pofida unei conexiuni rapide la internet si a ratei de penetrare relativ ridicate, pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste progresele in directia unei economii si societati digitale, trasa in jos de lipsa competentelor digitale si a increderii scazute in serviciile online.

Editia pe 2015 a Indicelui economiei si societatii digitale (DESI) elaborat de Comisia Europeana claseaza Romania pe ultimul loc in UE, cu un scor general de 0,31 puncte, in crestere usoara de la 0,28 de puncte in 2014. Scorul maxim este de 1 punct si nu a fost obtinut de niciunul dintre statele membre UE, scrie Mediafax.

Indicele DESI este un indice compozit, care integreaza un set de indicatori relevanti, structurati in jurul a cinci dimensiuni: conectivitatea, capitalul uman, utilizarea internetului, integrarea tehnologiei digitale si serviciile publice digitale.

Danemarca se situeaza pe primul loc in UE, cu un scor de 0,68 puncte, urmata de Suedia (0,66 puncte), Olanda (0,63 puncte), Finlanda (0,62 puncte) si Belgia (0,59 puncte). Romania face parte din grupul tarilor cu rezultate slabe, alaturi de Bulgaria, Cipru, Grecia, Croatia, Ungaria, Italia, Polonia, Slovenia si Slovacia.

Fata de editia de anul trecut, Romania a inregistrat progrese in ceea ce priveste conectivitatea la internet, un procentaj tot mai important din populatie fiind abonat la retele in banda larga rapide. In prezent, 59% dintre abonamentele la internet fix sunt abonamente la conexiuni rapide de internet, fata de 54% in anul 2013, ceea ce plaseaza Romania pe locul doi din acest punct de vedere, se arata in raportul Comisiei.

"Cu toate acestea, nivelul scazut al competentelor digitale si al increderii utilizatorilor pare sa franeze dezvoltarea economiei digitale", potrivit raportului. Comisia noteaza ca numai 20% dintre romani detin competente digitale de baza, Romania avand cel mai mic procentaj de specialisti in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC) in totalul fortei de munca din toate tarile UE, de numai 1,3%.

Mai mult, doar 7,7% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile bancare online si numai 17% fac cumparaturi online, cea mai scazuta rata din UE. Potrivit Comisiei, Romania se confrunta cu doua provocari principale in materie de conectivitate, si anume imbunatatirea acoperirii retelelor fixe in banda larga, care este in prezent de 90%, sub media UE de 97 %, si cresterea numarului de abonati la serviciile in banda larga. In prezent, 54% din gospodarii sunt abonate la servicii fixe in banda larga si 43 % dintre cetateni sunt abonati la retelele mobile in banda larga, ceea ce "limiteaza capacitatea Romaniei de a exploata beneficiile oferite de economia digitala".

Unul dintre motivele care explica rata redusa de utilizare a serviciilor in banda larga in Romania ar putea fi pretul abonamentului, noteaza Comisia, in contextul in care Romania are unul dintre cele mai scumpe abonamente la servicii de baza in banda larga din UE, situandu-se pe locul al 7-lea.

"O persoana care doreste sa se aboneze la internet in banda larga trebuie sa cheltuiasca in medie 1,8% din veniturile sale brute, ceea ce reprezinta mai mult decat media UE, de 1,35 %", potrivit raportului. In schimb, tot in cadrul dimensiunii conectivitatii, Romania sta mai bine in ceea ce priveste accesul la internet de mare viteza, rezultatele in acest domeniu fiind mai bune decat cele inregistrate in UE, in general. Doua treimi (66%) din gospodariile din Romania au acces la conexiuni in retea la viteze de cel putin 30 Mbps (fata de 62% in UE). In ceea ce priveste rata de utilizare, 60% din abonamentele la internet fix sunt abonamente la retele in banda larga rapide, in ciuda faptului ca nivelul general de utilizare ramane scazut (locul 25 din UE).

Cu un scor de 0,27 puncte in ceea ce priveste capitalul uman (competentele digitale), Romania se claseaza pe ultimul loc intre tarile UE, chiar daca situatia a cunoscut o usoara imbunatatire fata de anul precedent, cand a obtinut 0,26 puncte.

"Romania trebuie sa isi acopere lacunele grave in materie de competente digitale. Competentele digitale sunt necesare indiferent de specializare, iar faptul ca doar 20% dintre romani detin competentele digitale de baza poate constitui o bariera importanta in calea dezvoltarii economice a tarii", noteaza Comisia.

Singurul indicator in privinta caruia Romania are rezultate mai bune decat media UE este cel referitor la procentul de absolventi STEM (Stiita, Tehnologie, Inginerie si Matematica), 1,9% dintre romanii cu varsta intre 20 si 29 de ani fiind absolventi ai unei facultati din acest domeniu. Chiar daca acest lucru este pozitiv, nu este totusi suficient pentru a compensa deficitul de competente digitale al Romaniei, se arata in raport.

In ceea ce priveste activitatile desfasurate online, Romania are un punctaj de 0,27 (fata de 0,21 anul trecut) si se situeaza pe ultima pozitie in randul tarilor UE. "Romanii par sa fie manifeste cea mai mare reticenta atunci cand trebuie sa incheie tranzactii pe internet, iar tara are de recuperat decalaje atat in ceea ce priveste serviciile bancare online, cat si efectuarea de cumparaturi online", noteaza Comisia.

In ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale de catre firme, Romania are un punctaj de 0,19, cel mai mic dintre scorurile primite la cele cinci dimensiuni DESI 2015. "Intreprinderile din Romania trebuie sa exploateze mai bine avantajele oferite de comertul online, de retelele de socializare si de aplicatiile de tip cloud", avertizeaza raportul.

Procentajul firmelor din Romania care utilizeaza tehnologii cum ar fi schimbul electronic de informatii ERP (21%), facturile electronice (7,2 %), serviciile de cloud (2,8 %) sau retelele de socializare (5,9 %) este printre cele mai scazute din UE.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri