Jeff Bezos, fondatorul si directorul companiei, a dat de curand publicitatii raportul anual asupra strategiei pe termen lung de la Amazon. Bezos insista ca firma va continua sa opereze in acelasi mod ca la infiintarea sa in 1995, adica va sacrifica profitul imediat pentru a face investitii riscante in zone despre care anticipeaza ca vor deveni in curand de mare succes.

Amazon va explora lumea cartilor, filmelor si muzicii digitale

Cu riscul de a supara investitorii, managementul de la Amazon a ales de multe ori strategiile de termen lung, sacrificand castigurile imediate.

Acelasi lucru se intampla si in prezent, cand directorul companiei a decis sa se investeasca in achizitia de tehnologie pentru descarcarea de muzica, filme si programe de televiziune, precum si pentru publicarea unor carti pe suport digital. Din cauza cheltuielilor cu noile tipuri de tehnologii si servicii, profitul net al companiei a scazut cu 58% in al doilea trimestru din 2006, ajungand la 22 de milioane de dolari. Aceasta scadere de profit a avut loc chiar in conditiile unei sporiri cu 22% a veniturilor din vanzari, care ar trebui sa atinga cifra de 10,6 miliarde de dolari pentru anul 2006.

Competitie din ce in ce mai salbatica in lumea comertului digital

Desi pune accentul pe asumarea riscurilor si inovatie, companiei Amazon ii va fi din ce in ce mai greu sa gaseasca nise de piata neexplorate de competitori. Compania s-a lansat in 1995 oferind un serviciu in care nu aveau rivali, vanzarea de carte on-line. Pe masura ce rivali precum eBay sau Google au inceput sa ofere servicii similare, Amazon a extins sfera produselor oferite in cautarea de segmente de piata noi. Alti competitori au venit din afara lumii digitale, si anume gigantii de retail ca Wal-Mart sau Tesco, care au inceput sa creeze ei insisi servicii de comenzi on-line pentru produsele comercializate in magazine. Urmatorul pas pentru Amazon a fost sa preia managementul site-urilor Internet ale companiilor de retail sau sa preia pe site-urile sale comenzi pentru produsele comercializate de alte companii comerciale.

Citeste si:

Ce se mai poate comercializa on-line

Pe masura ce sfera produselor care se vand pe Internet se largeste, iar numarul firmelor implicate in acest tip de tranzactii creste si el, Amazon este in cautarea de noi produse pe care le poate scoate la vanzare.

Un produs despre care se vorbeste tot mai mult este cartea digitala, e-book. Un subsidiar al Amazon, BookSurge, este in prezent implicat in negocieri cu principalele edituri pentru obtinerea acordului de a crea si comercializa versiunile digitale ale volumelor publicate. Desi este sigur ca exista cerere pentru un astfel de produs, este greu de anticipat cat de multi dintre cititori vor fi dornici sa se adapteze la noul mediu.

Intrebari similare apar si in cazul filmelor sau muzicii oferite pe suport digital. In cazul muzicii, chiar daca produsele de tip iPod devin din ce in ce mai populare, cercetarile de piata de tipul celei realizate de compania britanica Nielsen/NetRatings si citata in The Economist arata ca oamenii inca prefera sa aiba colectii de discuri. La randul lor, variantele digitale ale filmelor sau programelor TV prezinta problema spatiului foarte mare de stocare necesar.

Compania Amazon a venit deja in intampinarea unei astfel de nevoi, oferind spre inchiriere spatiu de stocare on-line. Insa pentru a se mentine pe piata in domeniul muzicii si filmelor digitale, Amazon va trebui sa faca eforturi mai mari. Cererea este deja supralicitata de companii puternice precum Apple, Microsoft, Nokia sau NewsCorp.