Dupa ce eMAG, cel mai mare retailer online din Romania, a deschis pe rand operatiuni in Bulgaria, Ungaria si Polonia, Depanero, cunoscut anterior sub denumirea de ServSkills, service autorizat eMAG, are planuri mari in regiune.

"Anul acesta vom deschide mai multe puncte de lucru, principalul pe harta noastra fiind Bulgaria, unde suntem in plin proces de negociere. Piata de servicii pe piata de service in Bulgaria este destul de scazuta, dar este loc de crestere. Tot in acest an vrem sa ne extindem si in Ungaria si Polonia, doua piete la fel de fragmentate asa cum este si cea din Romania. (...) In Polonia ar fi cea mai mare concurenta. Planul nostru este sa deschidem toate punctele de lucru in acest an", a declarat Adrian Antohi, directorul general Depanero.

Pentru anul in curs, Depanero si-a bugetat investitii de 500.000 de euro, suma care va fi in principal directionata catre dezvoltarea platformei software, dar si in extinderea in regiune. Mai mult, Depanero planuieste sa isi extinda actualul sediu situat in zona Basarab cu inca 500 metri patrati, urmand ca cea mai mare parte din echipa de aproximativ 300 de angajati sa isi desfasoare activitatea in 3.500 metri patrati.

Intrebat despre cum arata piata service-urilor la nivel local, Adrian Antohi a subliniat faptul ca aceasta este foarte fragmentata, in care se afla foarte multi jucatori locali mici - si unul singur care acopera cam toata tara. "Sa acoperi toata gama de produse nu este simplu. Un service cu acoperire nationala si 18 branduri in portofoliu este un lucru destul de greu".

Depanero vrea sa faca o scoala pentru pregatirea viitorilor tehnicieni: "Avem o mare problema in gasirea de specialisti"

Odata cu reducerea numarului de scoli de meserii si a orientarii tot mai multor tineri catre facultati cu profil teoretic, gasirea de specialisti in zona tehnica a devenit extrem de dificila pentru service-uri, lucru cu care s-a confruntat inclusiv Depanero. In acest sens, managementul celui mai mare service din Romania a luat in calcul deschiderea unei scoli in care tinerii, dar si cei cu mai multa experienta sa beneficieze de cursuri si traininguri specializate.

"Avem o mare problema in gasirea de specialisti. Ne lovim de acest neajuns mai ales la tehnicienii care se afla pe teren. Noi acoperim 36-37 de judete, iar pentru tehnicienii aflati in provincie a fost extrem de dificil sa facem o selectie, motiv pentru care am decis sa investim intr-o scoala tehnica. Vrem sa scolim tehnicieni pentru ca stim in ce investim. Planul este ca incepand din toamna acestui an sa o punem in functiune, dar depindem de mai multi factori. In momentul de fata nu am hotarat ce tip de unitate va fi - daca vorbim despre un proiect intern sau o locatie separata de cea in care ne desfasuram activitatea", a precizat Adrian Antohi.

Pentru noua scoala destinata instruirii viitorilor tehnicieni, Depanero si-a bugetat investitii care s-ar putea ridica la circa 400.000 de lei, insa totul depinde cel mai mult de tipul de scoala care va fi dezvoltat.

"Daca vom opta pentru un model inhouse atunci investitia va fi minima, insa daca o vom face separat atunci s-ar putea ridica si la 400.000 de lei (aproximativ 90.000 de euro). (...) Noi ne-am propus sa gasim oameni pentru companie si pentru dezvoltare, iar astfel, la finalul cursurilor, ii vom alege pe cei mai buni. (...) Meseria de tehnician in Romania nu mai este atractiva pentru tineri si nu este vazuta drept una de viitor. Scolile tehnice profesionale au disparut. De exemplu, meseria de frigotehnist lasa senzatia ca este o meserie murdara, dar noi vrem sa o aducem la alt nivel", a explicat Adrian Antohi, in interviul acordat wall-street.ro.

Cu ce probleme se confrunta romanii in service: cand pretul mic inseamna produs de o calitate slaba

Orice produs cumparat va trece, mai devreme sau mai tarziu, prin service. Este un lucru cunoscut de catre toata lumea. Daca in ziua de azi poate ca ajunge in service mai des decat in urma cu 10-15 ani, asta nu face decat sa creasca exponential nevoia de spatii autorizate care sa gestioneze problemele cu care clientii se confrunta.

Cum numarul de dispozitive inteligente a crescut, iar apetitul romanilor pentru noile tehnologii s-a dezvoltat, in service-urile din Romania isi fac loc tot mai des smartphone-uri, tablete, dar si laptop-uri cu probleme care variaza de la software si pana la situatii mai complexe.

Citeste si:

'Sunt produse in perioada de garantie care se defecteaza chiar si in primele sase luni. Este o curba ascendenta care apoi scade pana la doi ani, iar ulterior unele produse intra in perioada de post-garantie. (...) Nu exista o anumita gama de produse care sa se strice mai des, ci depinde pe ce brand esti autorizat si ce volume de vanzare are acesta. Cea mai mare rata de intrare in service este la tablete. Tableta a ajuns un produs comun de uz casnic. Sunt foarte multe tablete la preturi de 200 - 300 - 400 lei, care nu pot avea componente de calitate la acest pret si astfel au o rata de retur mai mare. Zona ieftina este mai problematica. Tableta Inca nu este un produs matur. A fost un iures, a fost vazut ca o oportunitate de producatori si piata este invadata de sute de modele. Romanul se uita la pret si cauta in primul rand un produs ieftin. Cumpara tableta pentru copii. Nu ii va cumpara un iPad. Sunt doua tablete in piata. iPad si restul. Tabletele iPad intrate in service le numaram pe degete", a mai aratat Adrian Antohi, directorul general Depanero.

In ceea ce priveste numarul de dispozitive intrate in service, statisticile Depanero arata ca smartphone-urile si tabletele ocupa primele locuri, fiind urmate de laptopuri, televizoare, produse din categoria SMA (cuptoare cu microunde, roboti de bucatarie), in cele din urma fiind electrocasnicele de dimensiuni mari precum frigidere sau masini de spalat.

Tot datele Depanero arata ca in industrie rata de cadere a unui produs dupa terminarea garantiei tehnice (24 luni) (2 ani) este de 2% si sustin ca sunt si producatori care au si sub 1%. "Cele mai mari probleme sunt legate de defectiuni cu softul echipamentelor, pentru marea majoritate a acestor dispozitive fiind necesara o resoftare, urmate de defectiuni cu ecranul. Acestea sunt cele mai frecvente probleme", a mai punctat seful Depanero.

Experiente cu Depanero: Critici, nervi intinsi la maximum si termene de rezolvare intarziate. Care este explicatia?

La o simpla cautare pe Internet dupa numele "Depanero" apar foarte multe comentarii negative care fac referire la calitatea serviciilor oferite de companie. Este adevarat ca orice termen de solutionare a unei probleme depasit pune o presiune foarte mare pe client, care cedeaza de cele mai multe ori acuzand compania de service de neglijenta.

Oficialii Depanero recunosc ca s-au confruntat cu probleme in ultimele luni si sustin ca nimic nu a fost intentionat si ca lucreaza la reducerea acestor situatii neplacute, sustinand ca ceea ce s-a intamplat in ultimele trei luni a fost ceva ce nici acestia nu au anticipat.

"Inceputul de an ne-a adus un volum foarte ridicat de produse in service. In prezent ne-am revenit, dar in primele 3 luni am avut peste 100.000 de produse procesate (ian - martie), mai mult decat dublu fata de perioada anterioara a anului trecut. O explicatie ar fi aceea ca evenimentele comerciale Black Friday si perioada cumparaturilor de Craciun, ca si sursele principale de vanzare, au cauzat ca o parte din produsele achizitionate sa se incadreze in acea pondere a dispozitivelor care pica dupa nici doua luni. Noi intelegem frustrarea, ne-am asumat multe pierderi, fiind nevoiti inclusiv sa inlocuim produsele", a precizat Adrian Antohi.

Seful Depanero a subliniat ca intr-o singura zi din prima parte a anului intrau in service intre 1.500 si 2.000 de produse, ceea ce a fortat la maximum capacitatile de lucru.

"Am incercat sa ne adaptam si sa schimbam totul din mers. De la structura de management, pe departamente. Investim in platforma software, in automatizarea proceselor. Au fost perioade incarcate cand nu puteam raspunde la telefoane. Este o spirala degenerativa, dar acum ne revenim. Lucrurile s-au schimbat. Perceptia negativa, insa, nu se va schimba peste noapte", a mai aratat Adrian Antohi, director general Depanero.

Legislatia din Romania, printre cele mai dure la nivel european

Potrivit acestuia, romanii sunt din ce in ce mai pretentiosi cand vine vorba de service si trimiterea unui produs defect spre solutionare. "Nivelul de asteptari a crescut foarte mult. Legislatia din Romania este una dintre cele mai dure. Termenele de rezolvare la nivel european se ridica la 30 de zile, in timp ce in Romania acestea sunt de 15 zile. Acest lucru este perceput si diferit de catre producatori. Legea a protectiei consumatorului, adoptata inainte de 2007, intrata in vigoare imediat dupa aderate a fost tradusa de catre cineva care nu cunostea domeniul - sunt foarte multe ambiguitati. S-a incercat o corectare, insa pana in prezent nu s-a ajuns la un rezultat", a mai spus seful Depanero.

Depanero a incheiat anul trecut cu o dublare a afacerilor, insa profitabilitatea a suferit o scadere de 1 milion de lei pe fondul investitiilor in intreaga campanie de rebranding, insa in 2015 mizeaza pe o dublare a rezultatului financiar din 2014, la circa 35-36 milioane de lei, echivalentul a circa 8 milioane de euro.

Principalii concurenti ai Depanero la nivel local sunt ESD-ROM, dar si alte service-uri autorizate atat din Bucuresti cat si la nivelul tarii.