“Sunt doua zone in care operatorii vor face tot mai multe parteneriate. Una dintre ele este retailul, in special cel online. Pe de alta parte, tot mai multi retaileri traditionali vor dezvolta servcii precum <<click and collect>>, un serviciu care creste foarte mult la nivel mondial. Deocamdata romanii folosesc mult online-ul pentru a se informa inainte sa cumpere. Dar de la informare, vor merge catre cumparaturi si plati. O alta zona interesanta pentru operatori este cea de servicii bancare mobile. Vodafone este deja in acest segment si cred ca si alti jucatori mari precum Telekom si Orange vor merge catre zona aceasta. Este doar o chestiune de timp”, afirma Hassan.

El mai spune ca in celelalte tari din vestul Europei in care operatorii au mai lansat servicii bancare pe mobil exista cate 4-5 modele de business.

“Intrebarea este cum se va intampla in Romania. Faci un parteneriat cu o banca mare? Lansezi pe cont propriu sau faci o retea virtuala? De exemplu, In Romania daca te uiti la serviciul M-Pesa, Vodafone a mers singur. Dar cred ca este loc pentru joint-venture. De exemplu, intre banci si telecom, fiecare urmand sa isi mentina pozitionarea dar activand impreuna. Important este ca fiecare sa isi gaseasca partenerul potrivit. De exemplu, cei din industria de telecomunicatii sunt foare buni pe zona de segmentare a datelor, au foarte multe informatii despre clienti si ii pot ajuta pe cei din banci sa isi vanda mai bine produsele”, mai spune managerul Deloitte.

Vodafone Romania a lansat anul trecut serviciul de transfer de bani pe mobil M-Pesa, iar Orange se pregateste sa introduca un serviciu similar, cel mai probabil anul acesta, dupa cum declara pentru Wall-Street, Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange Romania.

Hassan: Operatorii trebuie sa inoveze mai mult ca sa le creasca veniturile

Operatorii ar putea intra pe zone de servicii in contextul in care venitul mediu per utilizator (ARPU) din Romania este unul dintre cele mai mici in Europa, iar companiile au nevoie de noi surse de venituri pentru a-si sustine businessul.

“Cea mai mare provocare in telecom este si va continua sa fie faptul ca venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) continua sa fie foarte mic. Daca continua asa, majoritatea operatorilor telecom nu vor putea oferi servicii la aceeasi calitate precum ofera in Vestul Europei. Este o zona unde trebuie sa ne uitam pentru servicii mai inovative pentru consumatori astfel incat veniturile sa creasca".

Hassan adauga ca tot mai multi operatori isi vor uni fortele pe segmentul de retea pentru a-si micsora costurile de infrastructura, care sunt in medie de aproximativ o suta de milioane de euro pe an, per operator.

"Operatorii au o presiune pe costuri, Dezvoltarea retelelor este foarte scumpa, acum au toti retele 4G si sunt multe cheltuieli. Sa ai propria retea nu este tocmai un avantaj asa ca vom vedea tot mai multi operatori care se vor alia in dezvoltarea unei retele", afirma seful Deloitte Romania.

In urma cu doi ani, Orange si Vodafone au incheiat un acord pentru partajarea infrastructurii de retea, care va permite companiilor sa continue investitiile in dezvoltarea de tehnologii la nivel national. Pe de alta parte, anul trecut, RCS&RDS si Vodafone au incheiat un acord de roaming national prin care RCS&RDS poate extinde acoperirea serviciilor de telefonie mobila.