Suntem un grup foarte pestrit – jurnalisti, bloggeri, persoane de comunicare si, in centru, Ravinder Takkar, CEO al Vodafone Romania. Toti imbracati diferit, figure diferite, culturi diferite. “Va vad pe toti imbracati informal, deci…”, zambeste Takkar, dandu-si jos cravata si “facandu-se comod”. Un gest simbolic, intampinat cu zambete. “Acum, haideti sa vorbim deschis, informal; nu o sa va asaltez cu slogane”, promite primul om din Vodafone Romania.

Intalnirea cu Ravinder a inceput sub auspicii pozitive si a continuat astfel. “Primele trei prioriati ale Vodafone raman similare cu cele pe care le-am prezentat acum un an, la numirea mea; difera insa cum facem, efectiv, lucrurile propuse”, spune el.

In primul rand, Vodafone vrea sa construiasca o asa-zisa “democratie a smartphone-urilor” – fiecare roman sa isi poata permita un telefon inteligent. “De unde si multitudinea de smartphone-uri sub brand propriu. Stiti care este cel mai vandut smartphone din Romania?”. Intrebarea era retorica. Chiar daca stiam, tragand cu ochiul pe rapoarte “pe sub mana”, l-am lasat pe CEO-ul companiei sa spuna. “Este Vodafone Smart Mini. Un telefon accesibil, inteligent. Acesta este doar inceputul, insa. Deja nu mai este suficient sa detii un smartphone, iti trebuie continut, aplicatiile si, evident, sprijinul infrastructurii 4G. Este un proces continuu, nu exista pauze. Am lansat Youtube Unlimited, serviciul a avut un impact enorm in piata, clientii iubesc astfel de servicii. De asemenea, recent, am lansat HBO Go, prin care poti vedea HBO, fara a avea abonament de cablu, pe smartphone-uri”.

Preturile SE POT mari si sunt convins ca romanii sunt dispusi sa plateasca putin mai mult, dar in conditiile in care si primesc mai multe beneficii.

Cu alte cuvinte, se merge din ce in ce mai mult pe continut nelimitat si traim chiar acum schimbari majore de paradigme. “Nimeni nu mai asteapta jurnalul de la ora 20:00 pentru a afla ce se intampla in lume! Este o realitate! La fel, nimeni nu mai are rabdare sa butoneze canale pentru a se uita la filme, ci se uita cand si la ce doreste, pe terminale mobile”, considera Takkar. Pentru a exemplifica acest lucru (dar si lovind subtil in concurenta care pune accent si pe abonamente TV), seful Vodafone spune ca a renuntat complet la abonamentul TV dupa ce, timp de doi ani, nu s-a uitat absolut deloc la televizor. “Toate informatiile, sustinute de vitezele mari ale 4G, sunt in palma mea”.

Pentru a exemplifica ce se afla in palma sa, ca un magician (turbanul il ajuta in acest sens), scoate din buzunar cea mai recenta “gaselnita” a Vodafone – smartphone-ul Smart Ultra 6 care urmeaza a fi scos pe piata cat de curand. “La doar 200 de euro, fara abonament, sau 1 euro, cu abonament, ai in mana un telefon cu ecran de 5,5 inci, cat iPhone 6 Plus, procesor octa-core, camera de 13 MP, 2 GB RAM. Unul dintre cele mai puternice telefoane din Romania, acum si-l poate permite oricine!”, puncteaza Ravinder, zambind larg, “pentru fotografii”.

Seful Vodafone face o paralela interesanta, in ceea ce priveste evolutia preturilor. La lansarea 3G, au trebuit circa 5 ani pentru ca pretul unui smartphone compatibil sa coboare sub 200 de euro; in cazul 4G, a fost nevoie de doar 2 ani. Cu alte cuvinte, viteza cu care tehnologia “ne invadeaza” concureaza cu viteza cu care ea devine mai accesibila.

Si profitul Vodafone?

Atunci cand serviciile se ieftinesc, piata devine din ce in ce mai competitiva si, totusi, trebuie sa iti mentii (sau chiar cresti) marjele de profit, trebuie, automat, sa devii din ce in ce mai atent la investitii, sa economisesti. Intrebat ce strategii are Vodafone in acest sens, Ravinder raspunde diplomatic.

“Investitiile de sute de milioane de euro din ultimii ani dau roade acum. Fara o retea ca a noastra, adica extrem de performanta, servicii excelente, nu am fi putut sa culegem roadele. Chiar si anul acesta fiscal vom investi peste 100 de milioane de euro, urmand ca in urmatorii ani sa recuperam aceasta suma”, spune Takkar. Important, continua el, este ca, din ce in ce mai mult, clientii devin mai pretentiosi.

“Diferenta nu o sa mai fie facuta de preturi reduse, ci mai ales de calitate. Te astepti ca semnalul si accesul la date sa fie acelasi pe plaja, dar si in varf de munte. De asemenea, devenim iritati de buffering-ul de la YouTube, de exemplu, nu mai avem rabdare. Preturile SE POT mari si sunt convins ca romanii sunt dispusi sa plateasca putin mai mult, dar in conditiile in care si primesc mai multe beneficii, la servicii adiacente excelente”, puncteaza Ravinder. Dupa un moment de gandire – “Evident, nu zic ca preturile vor ajunge ca in Marea Britanie sau Germania, nu este rezonabil sa spunem asta; pe de alta parte, deja observam unele cresteri, pentru servicii mai multe”, completeaza CEO-ul Vodafone.

M-Pesa si noi reclame: Ghita, la puterea a doua

Este de subliniat ca dialogul (uneori mai mult spre monolog) a fost punctat de cele mai noi reclame ale Vodafone – renumitul cioban Ghita, vorba Hollywood-ului, “returned with a vengeance!” in alte cateva spot-uri destul de reusite; chitaristul si solistul ce interpreteaza melodii de calitate cel putin indoielnica, la fel, ocupa un rol central intr-o reclama M-Pesa.

“Avem sute de mii de utilizatori M-Pesa in Romania. Este un serviciu de care beneficiaza mai ales cei care nu folosesc sistemul bancar, dar si cei care doresc sa trimita bani rapid, comod, prin telefon, catre cei aflati in strainatate si nu numai”.

“Ne place sa inovam; recunosc insa, inovatiile noastre nu schimba fundamental Omenirea, insa realizam lucruri simple, uneori subtile, care fac diferenta pentru clienti. M-Pesa este unul dintre aceste lucruri. Noul smartphone Smart Ultra 6, altul. HBO Go, la fel. Vorbim de asemenea de Internet of Things, un domeniu poate nu atat de vizibil precum ar trebui sa fie (arunca sageti din priviri intr-o directie mai putin definita, dar unde se afla staff-ul Vodafone – n.r.). Oferim o multime de servicii adiacente IoT – solutii de management al flotelor auto, supraveghere video sau automatizare in banci, doar cateva dintre ele”, spune Ravinder Takkar.

"Te-ai plictisit" de 4G? Pe cand 5G?

Nici macar 3G-ul nu a fost exploatat, inca, la maxim, spune CEO-ul Vodafone. Pana sa vorbim de 5G, va mai trece ceva vreme – inca este in stadiu ce concept, nu exista standard universal acceptate, echipamentele necesare si asa mai departe. “Insa ceea ce se va putea face cu 5G va fi…uau!”, exclama, la propriu si entuziasmat ca un copil, CEO-ul Vodafone. “Imaginati-va realitate virtuala! Viteze incredibile ce permit randari in timp real! 4G este doar inceputul unei noi ere, si 4G este, deja, fantastic!”, exclama el.

In ceea ce priveste noua reglementare la nivel UE, prin care se renunta la tarifele de roaming, seful Vodafone spune ca este un lucru bun si care nu va afecta business-ul operatorului britanic, in Romania. “Noi deja oferim in cadrul abonamentelor roaming gratuit! Sau daca nu ai asa ceva, poti, cu o suma foarte mica, sa folosesti minutele/datele nationale, in roaming. Deci noi deja suntem in fata altor tari europene, le urez success si altora”, spune el, zambind, vadit satisfacut.

Un lucru nu pare sa il intereseze in mod special pe seful Vodafone – hotspot-urile wireless amplasate in oras. “Recunosc, nu ma trezesc diminetile gandindu-ma la acest subiect. Atata timp cat ai 4G, la ce iti mai trebuie wireless…?”, spune el. Observ cateva persoane care stramba, subtil, din nas, gandindu-ma totodata la vajnica mea tableta care nu se conecteaza decat wireless. Pe de alta parte, in Romania gasesti din ce in ce mai greu o terasa unde sa nu ai wireless gratuit, lucru care nu se poate spune despre alte tari, in general mai dezvoltate.

Intalnirea cu Ravinder Takkar se termina, similar, sub auspicii pozitive si cateva povesti de-ale lui, dinainte de a veni in tara. Despre acestea, dar si lucruri “din spatele perdelei”, vei putea citi insa in viitorul apropiat, tot pe wall-street.ro.

Pana atunci, 4G placut si spune-ne, in comentarii, ce parere ai de performanta Vodafone in Romania, dar si a concurentilor principali ai sai, Telekom, Orange, precum si RCS&RDS si UPC.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri