Michael Collins este unul dintre veteranii IT-ului mondial, activand la Dell din 2002, in anii ’90 activand in cadrul IBM. Intotdeauna este interesant de discutat cu manageri ce au o astfel de vechime in industrie, iar Michael nu a facut nota discordanta. Din contra, desi constrans de regulamentele unei companii pana mai acum cativa ani listata la Bursa, el s-a aratat deschis sa vorbeasca despre lucruri pe care alti manageri le-ar fi “musamalizat”.

Michael Collins, nascut in Africa de Sud, este vicepresedinte si director general in cadrul Dell pentru EMEA, avand deci in atributii si Romania.

WALL-STREET.ro: Cum ai caracteriza concurenta de acum, fata de cea de la inceputul anilor 2000 sau chiar anii ’90?
Michael Collins: In multe feluri, sa stii ca nimic nu s-a schimbat. Lucrul fantastic al acestei industrii este ca…fiecare zi se schimba! Ar fi incorect fata de trecut sa spunem ca lucrurile, pe atunci, se schimbau mai lent. Imi amintesc primul job in IT, lucram pe computere XT, apoi AT 16, apoi AT 32. Puneam pe atunci RAM in 8 MB, apoi 16 MB, 32…si tot asa. Am si uitat cat de repede a crescut acest numar, acum vorbim de terabiti.

Deci maine totul se va intampla de doua ori mai rapid decat astazi, peste un an, la fel; fara indoiala ca, si in anii mentionati de tine anterior, vom asista la inovatii fantastice.

W-S.ro: Se discuta foarte mult despre tehnologia verde; un subiect care ma pasioneaza, dar despre care nu prea se vorbeste, in date concrete.
MC: Intr-adevar, este un subiect foarte important pe care il luam foarte in serios. Si nu doar pentru ca suntem obligati – suntem chiar lideri pe acest segment. Este important ca toate companiile din IT, si nu numai, sa realizeze produse care sa lase in urma cat mai putini factori poluanti, iar acei factori poluanti sa poata fi la randul lor reciclati, pe cat posibil.

Am colectat peste 600 de milioane de kilograme de reziduuri din 2007, deci avem o strategie de colectare unica. Planul nostru este sa ajungem la 1 miliard de kilograme in urmatorii ani.

W-S.ro: Se scumpeste IT-ul? Toate noile tehnologii, tot R&D-ul, toate eforturile companiilor pot duce la o scumpire a serviciilor si produselor, pentru ca firmele sa recupereze investitiile si sa isi pastreze marjele.
MC: Nu. IT-ul se va ieftini din ce in ce mai mult! Nevoia de a “implementa” inteligenta, viteza, software in device-uri si servere va creste, lumea va cumpara din ce in ce mai mult si astfel se vor produce volume din ce in ce mai mari.

Cu alte cuvinte, performanta, puterea de calcul pe dolar cheltuit, va scadea; valoarea va creste. Primim mai mult, la aceeasi valoare.

Sectorul sanatatii, slab tehnologizat in Romania

W-S.ro: Pe ce segmente consideri ca Dell mai are de lucru, inclusiv in Romania?
MC: Cred ca avem proprietati intelectuale pe care nu le-am implementat inca la capacitati maxime. Un exemplu – sectorul de sanatate. La nivel global suntem numarul unu, dar asta pentru ca avem o cota de piata covarsitoare in SUA.

In schimb, in tari precum Romania, suntem abia la inceput. Este absolut obligatoriu ca infrastructura si tehnologia in zona de sanatate sa fie mai bine implementata, pacientii sa primeasca consult modern, actual. Ori in Romania, acest lucru, din pacate, nu prea se intampla.

W-S.ro: Care sunt piedicile, in Romania?
MC: Nu as vrea sa condamn Guvernul, pentru ca sunt convins ca au multe de facut!

W-S.ro: Daca nu o faci tu, nicio problema, o facem noi!
MC: (zambind, dar evitand sa comenteze) Sa discutam in general. Healthcare este un domeniu foarte important, dar deseori, in EMEA, alte doua domenii “iau fata” – securitatea si educatia. Sectorul sanatatii este unul extrem de important, cu posibilitati multiple de modernizare.

De exemplu, un management eficient, in cloud, vizibil imediat pe tablete, al starii de sanatate si al consulturilor anterioare ale clientilor, in toate spitalele vizitate de acesta. Ar fi frumos, nu? Oamenii nu ar fi mai sanatosi, imediat, dar ar fi mai eficient, mai rapid! Ai putea folosi tehnologia in acest domeniu pentru a realiza mai repede care este cel mai potrivit tratament pentru un pacient, totul din doar cateva atingeri. De asemenea, poti folosi aplicatii si tehnologie pentru a colecta mai eficient si rapid banii de la pacienti sau companii de securitate.

W-S.ro: Aveti aceste solutii, dar ceva nu se potriveste.
MC: In primul rand, bugetul alocat de institutii ale statului. De asemenea, de ce sa nu recunoastem, poate ca si noi, Dell, ar trebui sa fim mai intruzivi, sa punem pe agenda Ministerului Sanatatii astfel de proiecte.

In Orientul Mijlociu am reusit acest lucru, insa, recunosc, acolo interesul pentru sanatate este destul de ridicat oricum, deci conversatia este mai fluenta. In tari precum Romania, este o provocare mai mare. Important este sa reusim sa implementam astfel de solutii in cel putin un spital din Romania, apoi celelalte vor urma, vazand succesul si economiile pe care astfel de solutii tehnologice le pot aduce.

Segmentul rezidential, inca slab dezvoltat

W-S.ro: Ce particularitati are Romania, comparat cu Ungaria, Bulgaria, alte tari din regiune?
MC: Avem oportunitati foarte mari in Europa de Est de a implementa noi tehnologii benefice comunitatilor. In multe feluri, tarile din regiune nu difera – vorbim in general de aceleasi multinationale, banci, companii de retail care au planuri globale, aceeasi agenda – toti vor virtualizare, cloud si asa mai departe.

Chiar si aceasta teama de cloud este comuna tarilor din regiune, nu doar in Romania. In unele tari chiar exista legi care interzic, pentru companii de stat, outsourcing-ul, stocarea de date in afara tarilor.

In Germania, de exemplu, Angela Merkel a spus ca guvernul german nu are nimic impotriva cloud-ului…atata timp cat serverele sunt in Germania! Asta defineste destul de clar felul in care chiar si tari dezvoltate privesc unele tendinte in industrie.

Citeste si:

W-S.ro: Si segmentul de retail, rezidential?
MC: In linie cu tendintele globale, cele mai multe venituri vin din data centere, infrastructura IT. Acest lucru nu insemna ca nu ne crestem zona de clienti persoane fizice – sau “PC Business”, cum ii spunem noi. Dell este, in Romania, in functie de trimestru, pe locul 4 sau 5.

Nu suntem destul de puternici inca pe segmentul consumer. Este o zona pe care mai trebuie sa lucram, este una dintre cele mai competitive.

W-S.ro: Ce strategii aveti pentru a creste?
MC: Sunt mai multe lucruri. In primul rand, produsul in sine, si aici numarul de premii primite la CES, de exemplu, stau marturie – peste 50! Multe dintre aceste premii sunt oferite datorita inovatiilor aduse in piata.

In al doilea rand, lantul de aprovizionare, numarul si puterea retailerilor parteneri. Din pacate, in Romania aceste segmente sunt slab dezvoltate (underdeveloped – in original). Lucram pentru a imbunatati lantul de aprovizionare.

Apoi, cel mai interesant este eTail-ul, comertul electronic. Avem o relatie foarte buna cu eMag, de exemplu, dorim sa il continuam cel putin la fel de bine. Compania care detine eMag, Naspers, ruleaza in Africa de Sud pe serverein mare parte ale Dell. eCommerce-ul devine un drum catre piata din ce in ce mai interesant ; clientii evolueaza, isi schimba comportamentul de vanzari si multi se duc catre online. Chiar daca la nivel global difera viteza cu care se intampla acest lucru, este clar ca aceasta este tendinta dominanta.

Consumatorii din Romania cauta din ce in ce mai mult performanta ridicata, la preturi competitive – poate ca este o piata chiar mai competitiva decat cea din Ungaria, daca ar fi sa fac o comparatie.

Antreprenoriatul ar trebui studiat in universitati

W-S.ro: Daca ai putea schimba un lucru la Dell, in regiune, ce ai schimba?
MC: (dupa un moment de gandire) As vrea sa accelerez maturizarea pietei, clientii sa inteleaga beneficiile produselor si serviciilor oferite de noi si congruenta lor. Evident, lucram la acest lucru, insa nu ar strica niciodata sa se accelereze intelegerea tehnologiilor si a beneficiilor lor.

De asemenea, ar fi excelent daca am putea sa punem in piata toate drepturile intelectuale pe care le detine Dell si sa ajutam clientii sa inteleaga, sa modernizeze si sa isi creasca capacitatile centrelor de date.

W-S.ro: Este prima oara cand vii in Romania. Care sunt scopurile?
MC: In primul rand, sa intalnesc fata in fata echipa de aici. Fiind prezent fizic aici pot sa imi dau seama mai bine ce merge, ce nu merge, ce eforturi suplimentare trebuie facute, ce oportunitati sunt. De asemenea, m-am intalnit cu cativa clienti si parteneri.

W-S.ro: Deci, exceptand o prezenta mai eficienta in retail, ce altceva este necesar in Romania?
MC: Trebuie sa investim, in timp, in cresterea increderii clientilor pe care deja ii avem si, evident, sa atragem noi clienti. Este un proces continuu. In Europa de Est, avem ca piete principale Rusia, Polonia, Ungaria si Romania, cele mai mari patru piete in care este obligatoriu sa avem succes! Daca nu reusim in acestea, atunci ne va fi mai dificil sa avem succes in celelalte. Asta, evident, nu inseamna ca restul tarilor nu sunt foarte importante pentru noi.

Angajam oameni in Romania, care sa acopere si alte tari din regiune, oferim suport si presales pentru alte state, din Romania, si vom continua acest lucru. Practic, vom angaja zeci de oameni in urmatoarele luni, in tara.

W-S.ro: Ai terminat facultatea de electronica din Africa de Sud, deci iti plac cifrele.
MC: (zambind) Poti spune si asa, da.

W-S.ro: Anterior aminteai de a atinge succesul pe piata locala. Spune-mi in ce pondere consideri ca ai reusit acest lucru?
MC: Suntem undeva la 40%. Si sunt extrem de… Sunt o persoana ambitioasa! Avem o multime de lucruri bune pe care sa le aducem clientilor de aici. Avem o misiune, si nu vorbim doar de venituri si profit, vrem sa permitem clientilor sa isi atinga potentialul maxim, folosindu-se de IT.

Cel mai probabil, nu voi putea spune niciodata ca “gata, am atins succesul in Romania!”. De fapt, poate vom ramane intotdeauna la 40%, deoarece industria evolueaza, Dell creste, va fi foarte greu sa fim tot timpul in linie cu tehnologia.

W-S.ro: Ce curs ai introduce, ca fiind obligatoriu, in Universitati?
MC: (fara sa ezite) Neaparat, curs de antreprenoriat. In Dell, antreprenoriatul este incurajat pe toate liniile si functiile. In urmatoarea decada, peste 600.000 de job-uri vor trebui sa fie create pe plan global, majoritatea urmand a fi job-uri pornite “din garaje”, antreprenoriale.

Deci este important ca studentii sa cunoasca definitia antreprenoriatului, ce implica, care sunt riscurile, beneficiile, legislatia, exemple practice si asa mai departe.