Metropolis, productie a anului 1927; dronele aeriene redate in cinematografe de Fritz Lang ar putea deveni realitate, un secol mai tarziu, cu sprijinul noilor tehnologii, a impartirii spatiului aerian a senzorilor de proximitate si, bineinteles, GPS-ului. Amazon, una dintre companiile pionier, sustine acest proiect.

In decembrie 2013, WALL-STREET.ro scria ca Jeff Bezos, fondator si CEO al Amazon a anuntat intentia companiei de a livra produse cu drone ghidate automat, prin GPS. Desi gigantul american inca se lupta cu Federal Aviation Authority pentru a primi aprobarile necesare (si putem intelege de ce nu este un lucru usor – Omenirea este cunoscuta pentru reticenta catre nou si necunoscut), start-up-ul australian Flirtey a facut deja istorie prin completarea primului zbor aprobat de autoritatile aviatice din State.

Misiunea inaugurala a avut loc pe 17 iulie, drona transportand medicamente si tratamente la un targ de sanatate din Virginia rurala. Evenimentul atrage anual 1.500 de rezidenti, multi cautand tratamente pentru anumite boli ce nu au fost tratate corect, din cauza lipsei de acces la servicii medicale urbane. In anii anteriori, transportarea de medicamente in regiunea rurala dura peste o ora si jumatate, produsele trebuind sa fie transportate cu camioane, pe drumuri de munte. In acest an, transportul produselor a durat doar cateva minute!

Transportul a fost incarcat in Tazewell County, intr-un avion al NASA (tot fara pilot uman), de unde a zburat la aeroportul local al Wise County Lonesome Pine. Pachetele au fost apoi prinse de o drona Flirtey si transportate rapid la o distanta de aproape 2 km, in 2 minute si jumatate. Drona, fabricata din fibra de carbon, aluminiu si parti printate la o imprimanta 3D, a trebuit sa faca de trei ori acest drum, pentru a livra toate produsele.

Zborul va intra in istorie, fiind practic primul aprobat de autoritatile aviatice din SUA si ar putea schimba felul in care sunt trimise medicamente, mancare sau produse de prim ajutor in zone greu accesibile sau afectate de dezastre naturale.

Start-up-ul a fost lansat in octombrie 2013, inainte de anuntul facut de Bezzos, si pana in prezent a realizat peste 100 de livrari, in general carti, in Australia.

Cum ar putea functiona, in viitor

Echipa Flirtey munceste din greu pentru a se asigura ca vehiculul aerian nu pune in pericol in nici un fel siguranta oamenilor si animalelor. Acest lucru implica programarea dronelor in asa fel incat sa strabata distantele pe un traseu predeterminat si, atunci cand intampina orice problema – precum scurgeri ale bateriei, lipsa semnalului GPS sau vreme rea, sa se duca, automat, in locuri sigure, gandite si stabilite dinainte.

Mai mult, fiecare drona ar urma sa fie echipata cu senzori de proximitate pentru a evita coliziunea cu copaci sau pasari, in timp ce GPS tracking-ul in timp real permite ca aceasta sa fie localizata oricand si, la nevoie, sa se treaca pe control manual.

Chiar daca Flirtey a primit aprobare de la FAA, un semn incurajator, asta nu inseamna ca ar trebui sa ne asteptam ca dronele sa inceapa sa ne livreze kilul de ceapa si salata direct pe balcon. Mai sunt inca nenumarate probleme pe care le intampina noul concept – in primul rand, similar cu proiectul masinilor fara sofer de la Google, siguranta oamenilor.

Legislatie incompleta in Romania, insa tot trebuie sa inmatriculezi drona!

Suntem tot la nivelul genunchilor broastei – si este si normal. Legislatia din tara este in curs de imbunatatire si completare, urmand ca pana in 2016 sa se alinieze celei internationale (si ea inca in curs de dezbatere). Deocamdata, informatii despre legile din spatele aeromodelelor

In prezent, Autoritatea Aeriana Civila Romana estimeaza ca sunt active 4.000 de drone in Romania, aici incluzand insa si drone de mici dimensiuni, nu doar cele performante, de mii de lei.

Contactati de wall-street.ro, reprezentantii Sierra.ro, una dintre cele mai mari companii autohtone producatoare de drone, subliniaza cateva informatii interesante. „Legislatia din Romania obliga orice posesor de drona sa o inmatriculeze. Chiar si asa, din ultimele informatii, reiesea ca din cele circa 4.000 de drone doar circa 60 au fost si inmatriculate. Pretul inmatricularii este de 90 de euro fara TVA”, spune Eduard Avasilichioaiei, manager de vanzari la Sierra.ro, companie ce are in oferta zeci de drone, areomodele, elicoptere, navomodele si alte produse care se termina, sau nu, in „modele”.

Compania este pe piata de 13 ani, este din Botosani, si anul trecut a inregistrat afaceri de peste 600.000 de euro, la profit net de 37.000 de euro, fiind prima din tara, conform oficialilor companiei, care produce multicoptere.

Mai mult, atunci cand vrei sa filmezi, ai nevoie de aprobare, in functie de zona acoperita sau a obiectivului pe care urmaresti sa il filmezi/fotografiezi. Totodata, daca drona provoaca daune, raspunzator este proprietarul ei, conform legii.

Livrari cu drone, in Romania? Este Science Fiction. Deocamdata

Poate intr-o zi, vom vedea si asa ceva; in prezent insa, astfel de lucruri sunt practic si economic, imposibil de realizat. Reprezentantul Sierra ofera cateva informatii care, tehnic vorbind, sunt perfect valabile.

  1. In primul rand, autonomia dronei este un impediment major in livrarile comerciale. Astfel, o drona de top poate parcurge un maxim de 15 km, deci dus-intors ar trebui sa fie maxim 7,5 kilometri;
  2. Pretul unei astfel de drone este foarte ridicat – undeva la circa 10.000 de euro. Cate livrari ar trebui sa faci cu respectiva drona, pentru a amortiza costurile, se intreaba, retoric, Eduard;
  3. Viteza – in zona de campie, viteza maxima atinsa poate fi de circa 50 km/h; in aglomeratii urbane insa, viteza scade simtitor, reprezentand inca un impediment;
  4. Legislatia – inca incompleta, vaga;
  5. Pericolul public – subliniat mai sus si unul dintre principalele considerente pentru care nici in Statele Unite ale Americii astfel de livrari nu au primit inca aprobari de le autoritatile aviatice;
  6. Spatiul aerian comun si cel personal – in schita de mai jos, publicata pe Wired.com, este specificat spatiul aerian din SUA si zonele permise si interzise de zbor; gasirea unor cai de transport, care sa nu se intersecteze cu drone ale amatorilor sau cu vehicule aeriene conduse de oameni reprezinta o provocare majora;



Cu toate acestea, dronele POT si vor fi folosite in Romania, in situatii de urgenta, considera reprezentantul Sierra.ro. „O drona poate cara pana la 15 kilograme, in zbor – alimente, produse de prim ajutor, medicamente si asa mai departe, deci, fara indoiala, se pot dovedi foarte utile in situatii punctuale”, subliniaza Eduard.

Pe langa aceasta, dronele achizitionate sunt folosite pentru o multime de alte activitati – filmari, fotografieri, paparazzi, supraveghere, filmare in infrarosu, reclame, productie TV sau cinematografica. „Fara indoiala, aplicatiile dronelor vor fi din ce in ce mai multe – de exemplu, recent au aparut primele drone cu senzori de proximitate, foarte importanti, pentru a nu se ciocni de alte obiecte. Este si un prim pas important in livrarea de produse”, puncteaza reprezentantul companiei botosanene. „Tot mai nou, dronele sunt folosite si pentru cartografiere sau topografiere”.

Cele mai cautate modele sunt Phantom, cu preturi cuprinse intre 5.000 si 6.500 de lei. „Daca te gandesti la aceste preturi, cei circa 90 de euro pentru inmatriculare nu mai conteaza atat de mult. Pentru o drona de 500 de lei, da, este o problema”, mai spune reprezentantul Sierra.

Amazon priveste spre viitor. Cum ramane insa cu zgomotul?

Revenind la numele amintit la inceputul articolului, Amazon, prin vocea fondatorului Jeff Bezos, insista asupra unui viitor in care dronele vor survola la cateva zeci de metri deasupra capetelor noastre. Intr-o prezentare facuta in cadrul conferintei Unmanned Aerial Systems Traffic Management, organizata de NASA, oficialii Amazon au prezentat idei futuriste – drone destul de inteligente incat sa nu se intersecteze cu absolut nici un obiect, adaptabile, trasee prestabilite.

Practic, daca ar fi sa credem toate cele spuse, in cateva decade cerul va vajai (sau zbarnai, cum preferati) de zgomotul robotilor care aduc retete, baterii, chips-uri nesanatosi si orice altceva dorim, in timp ce noi, oamenii, vom sta precum legumele in fata smartphone-urilor, ingrasandu-ne si diminuandu-ne speranta de viata.

Si da, aceasta este INCA o problema pusa pe plan international – calitatea vietii, daca „visul dronelor” ar deveni realitate. Livrarea prin drone promite cateva beneficii, printre care enumeram scaderea poluarii, reducerea drumurilor la supermarket daca am uitat ceva, inlocuirea postasului, oricat de carismatic ar fi el, cu zumzetul dronei catre care saliveaza orice pisica.

Cu toate acestea, cresterea popularitatii dronelor devine deja o sursa de plangeri din partea mai multor oameni – in primul rand, zgomotul, poate fi deranjant pentru multi. Totodata, asa cum era de asteptat, sunt multe voci care se arata ingrijorate de violarea vietii private, scaderea intimitatii. Mai mult, aceste drone ar putea perturba activitatea unor profesii, cum ar fi cea a fermierilor care imprastie substante peste plantatii din mici aeronave. Inca nu este cazul in Romania, majoritatea fermierilor locali functionand inca dupa modelul saptezecist.

Amazon priveste spatiul aerian ca pe un tort. Graficul de mai sus arata felul in care este „feliat” spatiul aerian si zonele libere, permise, precum si cele rezervate pentru avioane/elicoptere. Propunerea companiei americane – ca dronele sa zboare sub 60 de metri, cu viteze reduse si, in zone rurale, sa poata fi vizibile de operator. In zonele urbane, distantele pot fi mai reduse, astfel incat sa poata fi comandate si prin Wi-Fi, daca GPS, din orice motive, nu este suficient. Aceste tehnologii deja exista si, pentru cateva mii de euro, pot fi achizitionate drone suficient de capabile pentru a face o astfel de treaba.

Pana una-alta insa, dupa cum chiar Amazon recunoaste, ar mai trebui sa treaca vreo 20 de ani pana cand aceste imagini ar putea deveni realitate – si atunci, doar in anumite zone, cel mai probabil rurale. Romania ar trebui sa aiba si mai mult de asteptat, avand in vedere ca este o operatiune dificila, costisitoare si autoritatile locale sunt recunoscute pentru reticenta la nou.

Tu cum vezi o societate „dronata”? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Drona

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri