“Piata echipamentelor foto compacte scade intr-un ritm accentuat, declinul fiind vizibil inca de anul trecut. Telefoanele mobile iau locul camerelor foto compacte, acesta este adevarul. Anul trecut piata a scazut cu circa 40%. Desi in acest an ne asteptam sa se mai stabilizeze, pana in luna iunie a fost raporata o scadere tot de 40% ceea ce a facut ca interesul retailerilor care tineau multe produse de display la raft sa fie unul tot mai mic”, a declarat Catalin Neagu (foto mai jos), group product marketing manager in cadrul Sony Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

In opinia lui Catalin Neagu, trendul este dat de scaderea continua a vanzarilor de aparate foto din segmentul entry (300-400 lei, zona in care telefoanele mobile fac o concurenta serioasa camerelor foto), insa partial compensat de cresteri pe subsegmente (camere foto bridge, compacte travel high zoom sau premium) cat si pe segmentele SLR si Mirrorless, astfel incat, in termeni valorici, scaderea este mult mai mica (in jur de 9-10%).

Potrivit estimarilor Sony, o consecinta a evolutiei negative este aceea ca retailerii au delistat de pana la patru ori numarul camerelor foto prezente la raft in ultimul an.

“Daca anul trecut, de exemplu, clientii puteau gasi 20 de repere la raft acum cel mult 5-7 modele mai sunt disponibile in magazine, iar trendul este unul de scadere. Este adevarat ca aceasta statistica depinde de la o retea de magazine la alta. O scadere mai puternica se simte, insa, in retelele de tip hypermarket si Cash&Carry, unde delistarea este si mai accentuata, locul camerelor foto compacte fiind luat in cea mai mare parte de smartphone-urile dotate cu camere foto care ofera o calitate a imaginii tot mai buna”, a mai punctat Catalin Neagu.

Conform managerului Sony, in ceea ce priveste canalele de vanzare, retailul ramane unul dintre cele mai importante pe segmentul entry, in ciuda reducerii numarului de modele vandute; pe segmentele de pret mid si high sau pe produsele specializate, principalii jucatori sunt magazinele foto specializate (care ofera posibilitatea de testare a produselor si servicii de consultanta) si online-ul (datorita varietatii mari de produse si a informatiilor detaliate despre acestea).

Citeste si:

Catalin Neagu - Sony Romania

Segmentul high-zoom si cel al action cam-urilor, solutiile salvatoare pentru echipamentele compacte

Conform datelor Sony, segmentele camerelor foto compacte de cu zoom ridicat si cel al action cam-urilor sunt singurele care au inregistrat inclusiv cresteri in ultimul an.

“Am observat o crestere a vanzarilor de camere foto tip bridge, cu zoom ridicat, dar si vanzari crescute pe segmentul echipamentelor premium de tip bridge, dar cu un senzor mult mai performant, apropiat de cel cu care vin dotate aparatele foto profesionale. (…) Pentru noi s-au inregistrat rezultate foarte bune, in ciuda evolutiei din piata. O crestere se inregistreaza constant pe zona de action cam-uri, acolo unde concurenta a crescut foarte mult in ultimul an. (…) In momentul de fata sunt peste 10 jucatori, inclusiv branduri care au invadat piata cu solutii mai ieftine”, a mai declarat Catalin Neagu, care a punctat faptul ca 80% din piata de profil este dominata de catre GoPro (70%) si Sony (10%).

Intrebat de asteptarile pentru evolutia pietei foto la nivelul acestui an si daca exista riscul sa ne apropiem de o disparitie a camerelor foto compacte, reprezentantul Sony a subliniat faptul ca aceasta scadere din ultimul an a segmentului camerelor foto compacte ar trebui, in teorie, sa ia sfarsit, dar estimeaza ca in final tot se va pastra un declin de 30%.

“Este foarte greu de spus cum va evolua. Logica ne spune ca nu ar mai putea scadea cu atat de mult, dupa un declin asa mare. Noi ne asteptam la o ameliorare, poate ca in final vom vorbi de un minus 30%. Depinde ce se va intampla in sezonul de iarna, Black Friday si perioada sarbatorilor de Craciun. (...) Estimam ca in cel de-al doilea semestru, trendul se va mai pondera, iar valoric va atinge sau chiar depasi nivelul anului trecut (asta datorita dinamicii pozitive mentionate mai sus – compacte travel high zoom, compacte premium, camere foto bridge, SLR si Mirroless); ”, a conchis managerul Sony.

Potrivit celor mai recente date oferite de compania de cercetare GfK, piata foto din Romania a scazut cu aproape 17% in trimestrul al doilea din 2015, pana la o valoare totala de 6 milioane de euro.

Piata electroIT din Romania creste, dar incetineste ritmul

Piata electroIT din Romania creste, dar incetineste ritmul