Programatorii sunt de trei feluri – cei care te tot amana si niciodata nu ajung la final, cei care fac ceea ce le-ai zis sa faca si, in final, cei care fac ce li s-a zis sa faca si mai aduc plus valoare, „ca topping”. Din pacate, majoritatea se incadreaza in prima categorie. Ce mentalitate au romanii, ce diferente fata de specialistii din SUA si cum ar trebui sa se transforme piata, afla din materialul de mai jos.

Radu Constantinescu si Ioan Iacob, actionari si co-fondatori ai Qualitance, companie furnizoare de servicii IT cu afaceri de circa 3 mil. euro la nivelul anului trecut, au reusit sa „sparga” granitele pietei locale si sa atraga trei advisori din State, alaturi de mai multi clienti ce le vor rotunji veniturile la circa 5 mil. de euro anul acesta.

Impactul cu piata din SUA si in special Silicon Valley i-a facut pe acestia sa reconsidere business-ul, sa afle ce inseamna „cultura unei companii” si sa imprime o anumita modalitate de a gandi in cadrul firmei. „In Romania, din pacate, multi programatori fac ceea ce li se spune si…atat. Scriu un cod. Nu sunt pusi in legatura directa cu clientul, nu interactioneaza cu el, nu vad imaginea de ansamblu”, considera Ioan.

Cu alte cuvinte, programatorilor li se da un job si acestia il fac relativ mecanic. „In Silicon, in general, gandirea este diametral opusa. Programatorii sunt incurajati sa interactioneze cu clientul, sa le ofere sfaturi acolo unde este cazul, asta dupa ce au inteles business-ul pentru care lucreaza. Sa nu fiu inteles gresit – job-ul unui programator nu este sa puna la indoiala vointa clientului, companiei pentru care lucreaza, dar poate oricand interveni si sa ofere anumite sfaturi. A duce la bun sfarsit un proiect si, mai ales, sa ofere plus valoare, este ceea ce ar trebui sa se intample si in Romania”, subliniaza antreprenorul.

Perceptiile se regasesc si in mentalitatea celui mai nou advisor al companiei, Tom Chi, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti IT (si nu numai) din state; Tom a fost head of experience in cadrul laboratoarelor de inovatie Google X, ocupandu-se, printre altele, de Google Glasses. Printre alte companii in cadrul carora Tom a ocupat functii manageriale se numara Yahoo! sau Microsoft.

„L-am cunoscut pe Tom dupa ce ne-am intetit activitatea in Silicon Valley si i-a placut foarte mult gandirea noastra – in special ideea de a face ceva pentru societate, per total, sa nu fim doar o alta companie IT care are in prim plan Excelul si rezultatele finale. Am stat de multe ori fata in fata cu el si, una dintre nelamuririle noastre a fost ce implica si ce inseamna «cultura organizationala»”, spune Ioan.

Cultura organizationala

Multe companii nu o au sau o au dar nu realizeaza acest lucru. Tom i-a pus urmatoarea intrebare – daca ai avea un angajat model, extrem de bine pregatit care scrie cod ca nimeni altul, absolut superb, DAR (pentru ca exista intotdeauna un „dar”) se comporta urat cu clientii si, in general, se poarta urat in echipa, l-ai pastra, sau nu?

Imediat ce iti dai raspunsul, fara sa clipesti, atunci se poate spune ca ai cultura organizationala.

„De cand am realizat acest lucru, am inceput modificari importante in Qualitance. Vrem sa crestem, anual, cu circa 70-80 de angajati, in prezent avand 150. Noii angajati vor trebui, pe langa aptitudini de programare, sa se si incadreze in mentalitatea companiei. Ne bazam pe seniori dar avem si programe de internship-uri, pentru studenti. Ii incurajam pe toti sa dialogheze cu clientul, inainte de a se apuca sa faca ce li s-a spus”, puncteaza oficialii companiei.

De ce aceasta crestere de angajati? Raspunsul, usor ambiguu, are la baza o idee scrisa pe un perete negru, intr-o companie in care lucreaza si Tom: „comfortul si moartea sunt buni prieteni”. Practic, prin cresterea numarului de angajati, sunt motivati sa se autodepaseasca continuu si sa nu intre intr-o pasa de relaxare, „sora cu moartea clinica a unei companii”.

Un alt sfat al fostului manager Google X este acela de a-ti propune cresteri mici (10% improvements – n.r.) pe diferite segmente ale companiei. „Daca iti propui prea mult, s-ar putea sa fii dezamagit ca nu ai reusit. Daca reusesti mai putin, nu ignora cresterea”.

In prezent, Qualitance are trei advisori in SUA dar nu are, efectiv, o prezenta juridica; in urmatorii doi ani, pe masura ce compania se va dezvolta, echipa locala are in plan deschiderea unui birou si acolo. „Nu avem o gandire clasica. Orice angajat al nostru, daca performeaza repetitiv, poate ajunge chiar in board-ul companiei. De unde s-a si nascut incubatorul nostru intern, detinut chiar de angajati ai nostri si sustinut de noi – Qlabs”.

In prezent, Qlabs lucreaza la trei proiecte – O aplicatie sociala care va fi un agregator de evenimente, o aplicatie ce va fi un fel de Uber pentru animale de companie si, a treia, o aplicatie care va facilita lunch-urile de business si intalnirile intre oameni de afaceri. Acestea vor fi lansate, cel mai probabil, in primul sau al doilea trimestru al anului viitor, dupa ce vor fi testate. „Acestea nu sunt detinute de noi ci de angajati ai nostri, pasionati de ele. Ulterior, le vom oferi tot sprijinul necesar, ca si pana acum, pentru dezvoltarea lor si, de ce nu, vom deveni actionari in ele”.

Qualitance isi propune pentru anul in curs afaceri de 4,5-5 mil de euro, si pentru 2016 o crestere organica la circa 8 milioane de euro. Printre clientii companiei se numara ING, Deutsche Telekom, Adobe, MSD sau Ubisoft.

Sursa foto: Shutterstock: Programare

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri