Auzim tot mai des termenul de VR (Virtual Reality) si cum acest concept ar urma sa schimbe complet modul in care percepem azi ceea ce ne inconjoara. Cu investitii de ordinul sutelor de milioane de dolari, bani cheltuiti de catre gigantii tehnologici in R&D sau in dezvoltarea continua a acestui concept, in cativa ani vom putea asista la o schimbare completa a felului in care operam in anumite domenii cheie, fie ca este vorba despre medicina, invatamant sau entertainment.

Intr-un interviu acordat wall-street.ro, Jorg Roskowetz (foto), senior manager, channel business development si technical evangelist al operatiunilor pe regiunea EMEA in cadrul AMD, unul dintre cei mai mari producatori de procesoare din lume, sustine ca in urmatorii 2-3 ani vom asista la o popularizare masiva a acestui sistem tehnologic, care ar urma sa devina un standard pentru majoritatea utilizatorilor pasionati de noile tehnologii.

“Tehnologia VR (Virtual Reality) va aduce de 16 de ori mai multa calitate imaginii in urmatorii 5 ani fata de cum este in prezent. Vom asista la o tehnologie care va permite imagini la rezolutie 2K pentru un singur camp vizual, o tehnologie care va fi folosita pe scara larga si nu doar pentru consumatorii in cautare de entertainment. Tehnologia VR va putea folosita in domenii precum turismul – pentru rezervari de hoteluri, dar si in domeniu medical, iar VR va fi unul din domeniile de baza ale viitorului”, a declarat Jorg Roskowetz, pentru wall-street.ro.

Potrivit acestuia, tehnologia VR nu va fi un concept destinat exclusiv jocurilor video, acest domeniu fiind poate cel in care se va manifesta doar la inceput interes. “Jocurile video si utilizarea acestor solutii catre entertainment este doar o mica parte a ceea ce poate face cu adevarat o astfel de revolutie tehnologica. De anul viitor vor incepe simularile in spatiu cu astfel de solutii. (…) Deja se pot vedea schimbari in industrie. (...) Invatamantul va avea foarte mult de castigat. Exista atatea domenii in care aceasta tehnologie va putea fi implementata, dar un mare castig va fi adus industriei medicale. Sa realizezi simulari in industria medicala in care este nevoie de o calitate buna a imaginii este un vis care cat de curand va deveni realitate. Virtual Reality este o tehnologie noua, care in 2-3 ani va deveni mainstream”, a mai precizat managerul AMD.

Marii jucatori din piata au facut deja pasi importanti in ultimii ani, iar focusul acestora va fi centrat in urmatorii ani pe dezvoltarea acestui segment, lucru pe care si AMD il face. “Investim sume uriase in acest domeniu. Este una dintre principalele directii de dezvoltare. VR va veni si pe viitoarele console de jocuri si va trebui sa pregatim tehnologiile pentru a face fata viitorului in domeniu. Totodata, numarul de aplicatii a crescut puternic in ultimii ani, doar ca dureaza un timp pana cand acestea vor fi optimizate. (…) Oculus Rift si HTC au facut progrese foarte mari in domeniu, la fel ca si ceilalti jucatori implicati. (…) Primii ochelari pentru VR au aparut pe piata in urma cu 10 ani, intr-o perioada in care rezolutia folosita era una de 640x480 de pixeli. Era teribil sa fi folosit atunci astfel de tehnologie".

Gigantii Google, Microsoft sau Facebook ridica miza in VR

Tehnologia VR a creat o nevoie si a oferit o alternativa, iar acest lucru a facut ca gigantii tehnologici sa analizeze cu atentie potentialul acestui business pentru viitor. Asa se face ca atat Google, cat si Samsung sau Facebook au inceput sa investeasca timp si bani in dezvoltarea proiectelor in aceasta directie. Facebook, de exemplu, a achizitionat anul trecut Oculus VR, in schimbul sumei de 2 miliarde de dolari. Compania s-a ocupat de dezvoltarea proiectului “Rift”, ducandu-l la un nivel destul de avansat, dar care din acel moment ar fi avut nevoie de un sprijin financiar urias pentru a-si putea continua dezvoltarea, lucru care face din Facebook azi o companie care va ridica destul de mult miza in viitor.

“Tehnologia VR necesita simultan o procesare grafica ultra-rapida, rezolutii mari, niveluri de latenta mici si calitate vizuala ridicata, in timp ce aspectele neplacute precum viteze mici de procesare, timpi de raspuns mari se doresc a fi eliminate.Scopul suprem al tehnologiei VR este de a mentine magia universului creat si pentru aceasta utilizatorul are nevoie de un contact aproape inexistent cu procesele din fundal. (...) Astazi, filmele fac din spectatori simpli obervatori ai povestilor, pe cand tehnologiile implementate in jocuri ofera acestora posibilitatea de a se implica activ. Tehnologia VR duce totul cu un pas inainte, creand impresia unei lumi extrem de apropiate senzorial de realitate. Insa pentru a ajunge in acest punct, tehnologia trebuie sa se integreze perfect, devenind invizibila, nedetectabila. In momentul in care tehnologia afiseaza o interfata cu zgomot sau reda un aspect nerealist, magia se pierde si astfel “prezenta” in lumea virtuala dispare”, sustine Ramona Prodea, manager regional in cadrul AMD, pentru Europa de Sud Est.

Si totusi…asistam sau nu la moartea PC-ului? Cum vor arata device-urile viitorului

Unul dintre topicurile interviulului realizat cu managerul regional AMD a fost legat si de iminenta “moarte” a PC-ului, despre care mai toata industria vorbea in urma cu cativa ani. In ciuda unei scaderi constante a pietei din ultimii ani, PC-ul incepe sa isi revina, asta o data si cu lansarea noilor solutii bazate pe sistemul de operare Windows 10, dezvoltat de catre Microsoft, dar si a reconfigurarii dimensiunilor acestuia.

Nu am crezut nicio clipa ca PC-ul va muri, ci doar ca isi va schimba dimensiunile. PC-ul viitorului va fi unul de dimensiuni mici, cel mult de 4x4 inch, iar acest lucru este dat si de numarul tot mai mare de utilizatori si clienti care opteaza pentru PC-uri mai mici. Un viitor in domeniu va fi dat si de dispozitivele convertibile, care incet-incet iau locul tabletelor si ar urma sa devina un standard in perioada urmatoare, iar cand vor deveni un standard atunci vor fi mai ieftine. (…) Conceptul tabletelor nu va muri, ele regasindu-si deja locul in piata, dar acestea vor fi inlocuite de dispozitivele convertibile”, a mai punctat managerul regional AMD.

Intrebat despre cum aleg vesticii un sistem de calcul si cum se schimba acest lucru cand vine vorba de Romania, Jorg Roskowetz apreciaza ca numai 5% dintre nemti isi construiesc propriile PC-uri, spre deosebire de tara noastra, in care procentul depaseste 70%.

“Integratorii de sisteme trec printr-o schimbare. Oamenii cauta solutii si nu doar produse. Daca vreau sa ma joc, de exemplu, am atunci o solutie potrivita pentru mine. Integratorii de sisteme vor stabili modele adaptate pe gusturile tuturor utilizatorilor. (…) Numarul celor care isi construiesc propriul PC scade puternic de la un an la altul. Oamenii nu isi mai doresc sa petreaca timpul cu astfel de lucruri. Sunt pasionati de tehnologie, dar nu mai vor acest consum de energie. (…) Sunt clienti in Germania, intr-un magazin de specialitate, care cumpara calculatoare si de 10.000 de euro. Magazinul respectiv vinde 30 de astfel de bucati pe luna. Explicatia este simpla: este ca diferenta dintre un client al unei masini obisnuite si unul al unei masini de lux. Ambele duc in acelasi loc, dar diferenta este data de confort si dotari”, a conchis managerul AMD.

Jorg Roskowetz s-a alaturat echipei AMD in anul 2008, in momentul in care a parasit grupul Fujitsu Siemens, in care detinea functia de senior manager pentru solutiile mobile. Roskowetz este co-proprietar al grupului Bikom, specializat in definirea obiceiurilor de consum pentru zona de PC-uri a clientilor din Germania. Jorg Roskowetz detine o diploma in tehnologie obtinuta de la Universitatea de Stiinte Aplicate din Augsburg, Germania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri