Dupa doi ani la USBMania.ro, Alexandra s-a extins si in offline insa intr-un domeniu cu totul nou: distributie de produse chimice si echipamente pentru tratarea apei, la care s-a ocupat de partea de marketing online si offline. In paralel, a facut arhitectura si grafic design. Asociatul ei, Dragos, a lucrat ca arhitect de la terminarea facultatii pana cand a luat o pauza in 2014 si s-a angajat pe timpul verii intr-un atelier de machete si productie publicitara ca responsabil departament printare 3D.

De curand, s-a alaturat echipei Anca, studenta la ASE, care lucreaza pe partea de marketing si contabilitate.

Inceputurile si primele provocari

„Aveam o imprimanta 3D luata mai demult prin fonduri europene (25.000 euro) si i-am propus lui Dragos, la sfarsitul anului 2014, sa pornim un business pe cont propriu in domeniul respectiv”, spune Alexandra.

Exceptand imprimanta 3D, cei doi au investit o suma mica, circa 5000 de euro (recuperati in primele 4 luni de activitate), in demararea proiectului si a avea minimul necesar de echipamente. „Apoi, totul a tinut de experienta anterioara. Eu m-am ocupat initial de imaginea business-ului - materialele promotionale si pagina Web pe care am construit-o de la zero, continut, grafica, optimizare pentru motoarele de cautare, iar Dragos, de partea tehnica, printarea 3D efectiva, testarea de imprimante si materiale, precum si de ofertare. Avand formare in arhitectura si experienta in design, ne-a fost usor sa oferim clientilor si partea de modelare tridimensionala computerizata fara de care printarea 3D este cam greu de stapanit”, spune Alexandra.

Marea provocare a fost reprezentata de asteptarile clientilor care nu stiau exact ce presupune printarea 3d raportata la produsele realizate in masa. Obiectele printate 3D au o textura, care si la calitate mai buna nu dispare, precum in cazul produselor fabricate in China.

Apoi, o alta provocare a fost lucrul cu roboti, imprimantele 3D necesitand o atentie constanta. Piese componente care se infunda sau circuite care se intrerup, testarea de diverse materiale pana la gasirea celor ideale pentru o calitate ridicata.

„A durat ceva timp sa ne organizam, am avut cateva esecuri din care am invatat, dar credem ca am inceput sa facem lucrurile din ce in ce mai bine. Mereu e ceva nou de invatat si fiecare proiect e o provocare”, spune Alexandra Stoican.

Clienti si preturi

Preturile difera foarte mult de la un proiect la altul, in functie de modelul 3D – complexitate si calitate. Astfel, o statueta de 10 cm poate sa aiba un pret intre 50 si 80 de lei, in functie de calitatea dorita de client.

Piata de printare 3D este una inca (foarte) mica in Romania, tinerii antreprenori avand anul trecut circa 500 de comenzi. „In ultimele luni am observat o crestere a comenzilor, in ciuda faptului ca a fost vacanta. Speram sa continue la fel si in 2016. Multi incearca sa isi faca un business pe printare 3D achizitionand o imprimanta si deschizand o pagina pe Facebook sau investind fonduri europene in echipamente si angajati. Insa dupa aproape noua ani in antreprenoriat mi se pare ca toate acestea sunt, de departe, insuficiente. Secretul in oricare business este gradul de implicare si pasiunea pentru un anumit domeniu”.

Printre clienti se numara si companii majore precum P&G, Bitel, Hochland, Metro Systems. „Piata de printare 3D este in crestere. Cred ca daca ne bazam numai pe printarea 3D, fara a tine cont de proiectele pe care le avem in plan, cifra de afaceri poate fi undeva la 50.000 – 60.000 euro”.

Citeste si:

„Companiile acestea ne-au contactat, la inceput, din cautari online, apoi au inceput sa vina din referinte. Ne-au recomandat in special firme de IT carora le-am replicat piese sau printat carcase si firme de publicitate cu care am lucrat pentru diverse evenimente”.

Prima lucrare a fost restaurarea unor capete de dragon pe un sarcofag folosit ca recuzita. Si pentru ca nu avea loc la noi la sediu l-am reparat intr-o hala de la Pionierul. „A fost cam sumbru”, povesteste tanara antreprenoare.

Firma construieste obiecte din plastic pentru dentisti, piese micute pentru diverse masinarii (de la masini de inghetata la barci), fac prototipuri pentru firme de publicitate, machete de arhitectura, carcase pentru ingineri, elemente decorative pentru design vestimentar, piese pentru drone si asa mai departe.
Planuri de extindere

In prezent, afacerea tinerilor este destul de restransa, selectandu-si clientii. Vizitele la sediu se fac numai pe baza de programare. „Pentru 2016 ne-am propus sa ne mutam intr-un sediu mai mare si sa pornim pe doua noi directii. Vom incerca intrarea pe piata machetelor imobiliare si punerea in practica a unui proiect pentru persoanele cu deficiente de vedere, care va fi lansat in mai putin de doua luni. Dar, bineinteles, nu sunt singurele planuri. Evolutia si reinventarea constanta sunt mereu necesare”, sustine Alexandra.

Imprimarea 3D va deveni, fara doar si poate, o componenta esentiala in diferite industrii. Vom purta incaltari printate, vom locui in cladiri proiectate la imprimanta 3D, ne vom plimba pe poduri printate 3D sau ne vom barbieri cu aparate realizate cu ajutorul acestei tehnologii.

Incaltamintea 3D: pariul viitorului sau bun venit confort suprem?

Incaltamintea 3D: pariul viitorului sau bun venit confort suprem?

Este deci doar o chestiune de timp pana cand vor aparea din ce in ce mai multe companii care sa ofere servicii de printare 3D sau, de ce nu, am putea asista la departamente specializate in printare 3D in cadrul companiilor cu alte domenii de activitate.

Cum ti se pare business-ul tinerilor? Te incurajam sa comentezi.