Prezenta la cel mai mare eveniment b2b din Europa, ISE Amsterdam, Epson a prezentat cele mai noi proiectoare dedicate, in general, segmentului business. De departe cel mai impresionant este modelul L25000U, un proiector cu greutate - la propriu dar si la figurat.

"Tendinta este laserul - incepem sa targetam din ce in ce mai mult sectorul high-end. Proiectoare special concepute pentru sali mari, pentru concerte, mapping. Practic, jocurile de lumini pe care le vedem la concerte sunt realizate cu astfel de proiectoare si, pe masura ce tehnologiile noi vor intra pe piata, vor fi din ce in ce mai spectaculoase si mai precise", spune, intr-un interviu exclusiv pentru wall-street.ro, Hans Dummer, business unit owner EMEAR - Visual Instruments la Epson Europe.

Un alt lucru dorit de sectorul business este o crestere a interactivitatii, pentru intalniri cu parteneri sau intalniri interne, controlul informatiilor proiectate facandu-se prin ecrane tactile, direct implementate pe proiector. "Daca ar fi sa mi se implineasca o dorinta, mi-as dori ca tehnologiile pentru ca proiectorul sa fie pus in functiune sa ajunga si mai departe decat in prezent", spune, zambind, Hans. "Chiar si acum insa, proiectoarele nu mai seamana cu cele de acum 5-6 ani. Durata de viata a unui proiector cu laser a crescut la 20.000 de ore sau mai mult, fata de 5-6.000 de ore pe lampi, L25000U este unul dintre cele mai luminoase proiectoare de pe piata - 25.000 de lumeni. Panasonic are unul de 28.000 de lumeni, dar dublu ca marime si nu are sursa laser, precum al nostru".

Performanta vine, insa, cu un pret pe masura - 75.000 de euro, cel mai scump proiector vandut de Epson. Anteriorul "record" era de 16.000 de euro, produs din care compania a vandut in Romania circa 5 bucati intr-un an. "Se va merge insa destul de mult si pe inchirierea acestor echipamente, inclusiv pentru spectacole de mare anvergura, din ce in ce mai multe in Romania".

Romanii, atenti la pret, abia apoi performanta

Fara a generaliza, romanii sunt, in continuare, sensibili la pret. "Daca in tari vestice lumea se uita mai intai la calitate si ceea ce ii ofera un produs, si abia apoi la pret, in Romania lucrurile stau deseori invers - intai pretul, abia apoi si ce poate sa ofere un produs. Acest lucru este valabil mai ales in relatia cu statul care ramane unul dintre principalii clienti ai companiei pe plan local".

Criza si-a spus cuvantul si pe segmentul de proiectoare, in special in relatia cu institutii ale statului - cel mai bun client pe mai multe industrii IT. "Acum sapte ani, vindeam peste 5.000 de proiectoare in contracte cu statul, de prin 2009 insa au ramas fara bugete. Lucrurile au inceput sa se mai indrepte insa, am reusit un trimestru patru foarte bun anul trecut, la nivelul anului 2008.

Citeste si:

Pe plan local, per total, se vand anual circa 20.000 de proiectoare, piata din care Epson detine circa 32% din piata, conform oficialilor companiei. "Concurenta a inceput sa creasca, este adevarat, insa consideram ca avem cea mai complexa gama din piata - atat in Romania cat si pe plan global".

Prezenta la ISE, branding si reasigurarea partenerilor

Epson are la ISE al patrulea cel mai mare stand dintre miile de expozanti - 600 de metri patrati, in care afiseaza circa 30 de proiectoare, in mare parte dedicate segmentului business. Cel mai scump, anterior mentionatul model la 75.000 de euro; cel mai mic pret - 228 de euro, pentru segmentul consumer.

"Tehnologiile evolueaza, preturile raman relativ constante. Nu suntem insa prezenti aici neaparat pentru a vinde produse, pe loc, ci pentru a ne intalni cu partenerii, a le prezenta oferta. Lucram, inclusiv in Romania, prin lanturi de retail si distributie, trebuie tot timpul sa fim aproape de ei". Cu alte cuvinte, astfel de evenimente reprezinta o oportunitate de a te (re)intalni cu partenerii cu care faci business, pe un teren neutru, plin de tehnologie si "white collars".

Clientii au invatat ce sa intrebe, sunt educati

Daca acum cativa ani jucatorii din piata locala de proiectoare - Epson, BenQ, Canon, incercau cot la cot sa educe clientii, in timp, inclusiv datorita sprijinului retailerilor online, acestia au invatat importanta a trei intrebari - "ce luminozitate are", "cum arata culorile si contrastul" si, de ce nu, "ce garantie ofera compania producatoare".

Conform companiei de cercetare Futuresource, in Romania Epson are o cota de piata de 32% ca valoare. "In Europa de Est proiectoarele noastre merg foarte bine pe segmentul de educatie - toate institutiile de invatamant ar trebui sa fie echipate cu cel putin un proiector", considera Hans Dummer. Acest lucru nu este valabil si pe segmentul consumer - majoritatea celor care au proiector, au si televizor in locuinta. "Eu sunt o exceptie aici, am trei proiectoare si niciun televizor", spune, zambind, oficialul companiei.

In ceea ce priveste modalitatile de achizitie, acestea sunt in continua (si rapida) schimbare, in special pe segmentul consumer. "Din ce in ce mai multi clienti cumpara online; in curand vom avea proiectoare care se vor conecta din ce in ce mai usor si, in viitor, de ce nu, vor putea fi conectate prin si pe telefoane sau tablete. Veritabile produse din valul Internet of Things".

Influenta Campionatului Mondial de Fotbal se va vedea inclusiv pe piata locala, in vanzari in crestere, mai ales ca, dupa mai multi ani, si echipa de fotbal a Romaniei va participa. "Pe de alta parte, stiu ca legislatia din Romania privind difuzarea meciurilor in aer liber s-a schimbat, nu stiu foarte multe despre aceasta, insa este posibil ca acest lucru sa afecteze negativ, intr-o oarecare masura, potentialul vanzarilor", mai spune oficialul Epson.

Tu iei un calcul achzitionarea unui proiector, pentru uz personal sau afacere? De ce (nu)? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: lassedesignen