Mike Parsons este fondatorul a patru startup-uri, primul dintre acestea fiind un radio online, in 1997, iar ultimul, LaunchPodium, specializat in consultanta de marketing online, in 2014. Totodata, timp de peste 10 ani, Mike a condus din pozitia de Managing Director patru agentii printre care DDB Tribal in Amsterdam si Londra si 215 McCann in Statele Unite, unde a coordonat campanii pentru clienti precum Nike, Levi’s, Microsoft, Xbox, HP, General Motors, Volkswagen sau Nestle, castigand cele mai prestigioase premii ale industriei - Cannes Lion, Effie, TED, David Ogilvy Awards si D&AD Pencils.

Din 2014, Mike a coordonat echipa de inovatie din care facea parte si Tom Chi, cofondator al Google[x] si membru in board-ul de advisori Qualitance, livrand peste 20 de proiecte de inovatie pentru corporatii precum General Electric, Nike, Wells Fargo, Levi's si startup-uri.

L-am intalnit pe Mike, venit recent in tara, la sediul Qualitance din Eroilor – abia aterizase in tara, insa era plin de energie si, contrar a ceea ce eram obisnuit, Mike a dorit sa ma cunoasca mai bine inainte de a incepe interviul propriu zis. Deseori insa, acel „small talk”, vorba americanului, face diferenta. O fire inchizitiva, curioasa, nu este de mirare ca Mike a ales sa cunoasca Romania si din functia de CIO la Qualitance, acoperind, practic, zona de inovatie din cadrul companiei.

WALL-STREET.ro: Ai avut trei startup-uri pana acum, ce doua lucruri mai deosebite ai invatat de-a lungul experientei tale?
Mike Parsons: Ce am invatat este ca intotdeauna, si nu doar in startup-uri tehnologice, ai o formula construita din trei factori care duc la o companie de succes. Acestea sunt:

  1. Echipa, care este esentiala;
  2. Produsul si apoi
  3. Piata.

Secretul este sa iti dai seama care dintre acesti factori trebuie sa aiba un rol mai mare intr-o anumita companie, dar si relatia dintre ele.

W-S.ro: Cum ramane cu marketing-ul?
MP: Adevarat, sunt de acord, insa cred ca rolul marketing-ului s-a schimbat dramatic. Inainte „impingeam” mesajele pe care doream ca oamenii sa le auda. Acum cred insa ca marketing-ul si produsul in sine se integreaza. Cel mai bun marketing este expresia naturala a produsului.

W-S.ro: Deci acum vorbim de social media, word of mouth.
MP: Da. Ce este interesant e ca, daca te gandesti la marketing-ul de acum, singurul lucru care conteaza este nivelul de propagare al mesajului. Daca nu poti crea aceasta propagare, nu doar ca ai probleme cu marketing-ul, dar ai probleme cu produsul! Daca oamenii nu doresc sa vorbeasca despre produs, sa il impartaseasca, este un semnal clar ca ai probleme mai mari.

Social media are un rol enorm inca de la inceput - majoritatea achizitiilor incep sub o forma sau alta de propagare a mesajului, fie review-uri online, fie social media. Daca nu poti sa inciti la conversatie, ai probleme. Tesla are, de exemplu, zero marketing. Si uita-te cum le merge.

W-S.ro: Numeste-i unul sau doua lucruri pe care ar trebui sa le eviti cand lansezi un start-up.
MP: As spune ca una dintre greselile cele mai mari pe care le-am vazut, lucrand in San Francisco cu o multime de startup-uri, este ca firmele sunt ocupate cu orice altceva, decat produsul in sine. Isi fac carti de vizita superbe, un site extraordinar…totul mai putin produsul in sine. Apoi ii intrebi – „ce lucru special face produsul tau? Ce ai invatat?” – se uita la tine, se fastacesc… si in final, afli ca nu au decat planuri, fiind ocupati sa caute bani, sa fie interesati doar de aparente.

S-a schimbat perspectiva asupra finantarilor, in SUA. VC-ii sunt mai stricti, mai greu sa ii abordezi. Inainte, multe companii spuneau ca au ideea respectiva si atrageau bani, acum vor sa vada ceva practic, sunt interesati de numarul de fani, de angajati.

W-S.ro: Care este partea ta preferata in procesul de a construi un start-up?
MP: (dupa un moment de gandire) Cred ca sunt doua lucruri. In primul rand, sentimentul de a lucra impreuna cu cineva, pentru a crea ceva. Experienta impartasita, mica familie pe care o construiesti. Apoi, un alt lucru, atunci cand descoperi rezolvarea unei probleme reale. Acel moment Evrica!

Romanii comunica usor, sunt mai realisti si gata de munca

W-S.ro: De cat timp vii in Romania?
MP: Aceasta este prima mea experienta „hands on” in a lucra cu romani, cu clienti romani. Ii cunosc pe fondatorii Qualitance de multi ani, inca dinainte de LaunchPodium, si cred ca a fost o prietenie mutuala care s-a nascut, in timp. Am avut sansa de a lucra cu ei, cu echipa de aici, asa ca a fost o tranzitie naturala.

De asemenea, chiar cred ca Qualitance are un avantaj major. Sunt impresionat de nivelul academic al inginerilor din Romania, imi imaginez ca faceti ceva foarte special in Universitati!

W-S.ro: Absolut deloc. Invatam singuri.
MP: (zambind) Ok atunci. Sunt foarte impresionat de capacitatile tehnice. Facem o multime de lucruri noi la Qualitance, avem un proiect de realitate virtuala, iar inginerii de aici sunt de acelasi nivel, sau mai buni, decat cei din SUA. Al doilea lucru, cel comportamental, este de asemenea foarte important, si am observat ca romanii comunica usor, sunt buni colegi.

Am locuit in Amsterdam, Londra, SUA, am lucrat cu oameni de peste tot, si cred ca romanii sunt mult mai realisti, gata de munca, gata de a crea, si asta intr-un mod foarte relaxat.

Citeste si:

W-S.ro: Deci am reusit sa te pacalim!
MP: (Rade) As putea chiar sa spun ca Romania, cultural si social, se subestimeaza foarte mult. Nu aveti un brand de tara, si o meritati.

W-S.ro: Ai mentionat ceva legat de realitate virtuala. La ce lucrati?
MP: Lucram la un proiect major de realitate virtuala, are o multime de tehnologii emergente. Va fi lansat in Europa, in urmatoarele 6-9 luni. Vom lucra cu retailerii majori pentru o noua modalitate de a face shopping. Initial vom lansa la nivel european, urmand sa intre si in Romania ulterior.

Avem un lant major de retail cu care am lucrat umar la umar, deja au un prototip, este o modalitate diferita de a lucra. Traditional, compania dezvoltatoare realizeaza produsul, apoi face un pitch pompos, noi avem o altfel de abordare, mult mai aproape de client, pentru a vedea, efectiv, etapele dezvoltarii si utilitatea produsului final.

W-S.ro: Deci realitatea virtuala este aici pentru a ramane.
MP: Absolut, este unul dintre pariurile mele majore.

Vocea ca interfata, urmatoarea inovatie

W-S.ro: Daca ar fi insa sa numesti urmatoarea inovatie majora, ce ai spune?
MP: Exista trei pool-uri de inovatie. Primul, cel care se extinde pe intregi sisteme – precum Bitcoin, de exemplu. Apoi, ceea ce numesc produs inovator si, al treilea, inovatie care tine de experienta pe care clientii o simt. Qualitance este deschisa catre toate trei, este important insa ca o companie sa decida catre ce fel de produs sau serviciu inovator vrea sa se axeze, pentru a evita potentiale conflicte.

Cred ca urmatoarele inovatii vor tine de chat si voce, recunoasterea vocala, comenzi vocale – Cortana, Google Now, Siri si asa mai departe. Toata industria aceasta este foarte interesanta – abilitatea vocii de a deveni interfata pentru a comanda software.

W-S.ro: Ce ai inventa daca ai putea, chiar acum?
MP: Probabil as dori sa construiesc un mediu de invatare in mediul virtual. O aplicatie de invatat, intrucat cred ca orice elev de liceu sau scoala gimnaziala ar primi foarte multe din invatarea prin modalitati diferite.

De asemenea, un serviciu care sa ajute oamenii sa faca lucruri in timp ce sunt in miscare, doar prin voce. Sunt o multime de lucruri pe care am dori sa putem sa le facem, in timp ce suntem in miscare, eventual cu mainile ocupate.

W-S.ro: Crezi ca exista o suma minima de bani necesara pentru a incepe un start-up, sau te poti descurca oricum, daca ai o idee deosebita?
MP: Sunt doua lucruri de punctat. Cred ca, in primul rand, daca te imbarci la un proiect stiintific sau de hardware, vei avea nevoie de capital initial. Barierele, in general, se reduc insa. Cred ca niciodata nu a fost o perioada mai buna pentru a incepe un business, intrucat riscul aferent esecului a scazut puternic, deoarece capitalul necesar este mai mic.

Datorita acestor factori, este o perioada buna pentru a experimenta si a incerca. Nu ai atat de mult de pierdut. Reversul monedei este faptul ca din ce in ce mai multi oameni incep proiecte, astfel incat factorii diferentiatori conteaza din ce in ce mai mult.

Ideea este partea cea mai usoara dintr-un proiect. A-l pune si mentine pe picioare, acolo vin partile grele. A face ceva cu adevarat nou in lume, este extrem de greu si foarte putine companii care inoveaza, intr-un fel sau altul, reusesc sa isi faca loc pe piata.

W-S.ro: Poti sa imi subliniezi cateva diferente dintre antreprenorii romani si cei din SUA, de exemplu?
MP: As spune ca poti sa te uiti la lumea antreprenoriala din doar doua perspective – a americanilor si restul. Sunt in mod egal atasat de ambele lumi, am trait in Europa de peste 10 ani, am locuit in Australia, in SUA. Ce stiu sigur: exista enorm talent antreprenorial oriunde mergi.

Diferenta fundamentala intre antreprenorii din SUA, si in particular Silicon Valley, este atitudinea. Cred ca oamenii viseaza mai mult acolo, nu le e frica de esec si incearca mai mult. Acolo, daca cineva afla ca proiectul nu i-a mers, urmatoarea intrebare este „ce ai invatat din experienta asta? Ce incerci in viitor?”.

In alte locuri, oamenilor inca le e rusine ca ideea lor nu a functionat. Este o chestiune culturala. De asemenea, o tendinta in antreprenoriat este folosirea „efectului de retea”, business-uri precum Uber, Airbnb, dar chiar si Google. Ca particularitate, toate acestea vin din SUA, si, inca ceva, cu cat mai multi oameni se strang in retea, cu atat mai bun devine business-ul. Din pacate, acest „efect de retea” este mai putin discutat in afara SUA, si este pacat.