In ultimii cinci ani piata romaneasca a evoluat, iar industria de IT a fost precum cea a eolieneleor, un Eldorado pentru companiile tehnologice.

De exemplu, inchiderea Intel nu are nicio legatura cu Romania, oamenii aveau o strategie la nivel global, iar cineva a tras o linie si noi am picat sub ea. Romania este o pepiniera pentru companiile acestea pentru ca avem oameni incomparabil mai bine pregatiti decat cei din India, Bulgaria, Ucraina, iar, China- nu mai vorbesc. Managerii romani stiu ce au nevoie sa stie si pot fi condusi fara a aduce echipe de management din regiune pentru a face fata. Acest Eldorado a atras foarte multe companii in Romania. Unele au venit oportunistic pentru ca aveau un client mare si s-au gandit: <<Hai sa facem mai multi bani si sa trimitem oameni in Vietnam, Congo si Romania>>. Si, evident, cand un astfel de client are o schimbare fundamentala de strategie, dispar si aceste centre mici.

Ce pozitie are Intel privind inchiderea biroului din Bucuresti

Ce pozitie are Intel privind inchiderea biroului din Bucuresti

Profilul nostru de tara cu oamneni atat de bine pregatiti se preteaza foarte bine companiilor care au planuri pe viitor mediu si lung. Companiile cu astfel de planuri sunt cele care creeaza produse, care au centre de cercetare si dezvoltare, care inoveaza, care au iesit din sfera <<Am facut si noi un site de web, am facut o aplicatie pentru pompieri si apoi oferim mententata la misto si ne luam banii de acolo>>. Aceste companii au iesit din zona comuna, atat ca business cat si ca specializare a oamenilor. Daca te concentrezi pe lucrurile usoare nu cred ca este cea mai buna valoare pe care o poti obtine din Romania.

Putine companii mai cauta studenti. Multi vor seniori

In proiectele dificile obtii valoare, stiinta, inveti meserie. In proiectele dificile se implica programatorii aceia care sunt ca la carte: acei ciudati care au inteligenta deosebita. Provocarile nu sunt cuvinte goale. Daca pui un programator sa faca un site de web, probabil, ca o luna il face pentru ca isi ia salariul. Dar, cand toata lumea cauta oameni destepti, putini se mai duc dupa studenti ca la inceputul outsourcingului romanesc. Nici clientii nu mai sunt asa. In ceea ce priveste proiectele, din prima zi trebuie sa fii productiv si nu poti sa faci acest lucru usor daca angajezi studenti. Poti sa fii productiv, doar daca ai noroc ca studentul sa fi invatat ce trebuie in facultate, dar ei nu invata ce trebuie. Educatia in IT inseamna oameni autodidacti sau oamenio care invata la locul de munca. Toate companiile caua seniori acum, iar seniori nu sunt pe toate drumurile si, de aceea, incerci sa te diversifici, sa mergi in alte locuri, in alte orase.

Intel a avut o echipa foarte buna in Romania si multi se bucura de necazul lor pentru ca sunt o echipa mare si rezolva necazuri multora. Toata piata de recrutare este activa acum. Si nu cred ca sunt probleme pentru angajatii lor, deficitul de personal este atat de mare incat nici nu o sa se simta pe piata.

Copy&paste este foarte la moda in industria romaneasca unde multe companii reinventeaza roata

Dar, daca as fi angajat sau la inceput de cariera, m-as duce la companiile de la care as avea de invatat. In urma cu 20 de ani, foarte multi se angajau in orice firma, invatau ce aveau de invatat si apoi migrau catre firmele mari: Oracle, Microsoft. Acum, daca te-ai angajat la Intel, Microsoft sau Google, nu este nimic in neregula. Dar as tine ochii deschisi si as fi foarte atent la ce sunt pus sa fac. Daca lucrez la ceva care pare a fi prioritatea a treia sau a patra, daca lucrez la ceva care nu are gradul de nebunie si stralucire a unei inovatii semnificative…mi-as da seama ca, la un moment dat, va exista o reactie a pietei.

Daca lucrezi la Google si faci unelte de raportare pentru performanta site-urilor web, este evident ca nu vorbim de un varf de gama. Poti sa iti dea seama aplicand niste filtre ale bunului simt. Inca un CRM, inca un ERP, inca un software de analytics...nu au nicio sansa. Vor fi doar bani aruncati. Acest copy&paste este foarte la moda in industria romaneasca unde multe companii reinventeaza roata. Nu este eficient nici din punct de vedere al banilor. Inca un CRM romanesc…nici nu poti sa mai zici ca suna bine pentru ca suna prost, este o idee proasta. Daca ai o idee diferita, esti singurul pe piata care face un anumit lucru, ai realizat un studiu, exista cerere…bravo tie! Probabil, vei avea succes.

Citeste si:

Dar antreprenoriat fara date si cunostinte nu se poate, trebuie sa iti faci temele. Nu trebuie sa fii in turnul de fildes ca sa iti dai seama ca lucrezi pentru o companie oarecare si faci inca un proiect oarecare.

Joburile la companiile mari au dinamica mica- mai ales in centrele fara prioritate

Cand eram mici, schimbarile importante in industrie erau o data la trei ani, dar acum se intampla mai des de un an. Tehnologiile evolueaza mai repede, dar tot datorita oamenilor. Si joburile la aceste companii - corporate hign-end- au calitatea de a tine oamenii pe aceleasi specializari. Dinamica este mai mica, mai ales in centrele fara prioritate. Degeaba lucrezi la Intel, Google sau Microsoft, daca nu fierbe apa acolo, daca nu faci lucruri noi tot timpul.

De ce nu lansam produse desi avem foarte multi specialisti IT extrem de buni? In primul rand, este greu sa faci cercetare si dezvoltare. Odata ce stii sa scrii cod, nu devii inventator sau un genial creator de produse. Este greu sa faci ceva ce oamenii au nevoie si te platesc pe tine pentru asta. In zona de servicii este mai usor. In Sillicon Valley nimeni nu face servicii, acolo toata lumea creeaza produse. In Romania, businessurile sunt liniare. De tipul: «Cati oameni ai? 100. Atunci, o sa faci o cifra de afaceri de cel mult 4 milioane de euro pe an…maxim 5 milioane. Vrei sa faci 10? Mai angajeaza 100 de oameni». Noi la stadiul acesta suntem.

Sa fii in stratosfera nu este pentru oricine

Nu avem mintea, viziunea pe termen lung, ne bucuram de lucrurile rapide. Ne bucuram ca prindem un contract pentru zece oameni cu o firma din strainatate si...dupa aceea, ce facem? Dupa aceea, clientul va pleca in Vietnam sau Congo. Trebuie sa creezi valoare, sa te schimbi mereu dupa piata si sa ajungi in varful varfurilor. Iar asta este greu. Sa fii in stratosfera nu este pentru oricine.

In urma cu cativa ani, unii antreprenori din Romania au scos banii din aceste initiative de inceput, au inchis operatiunile de servicii si au investit tot in produse. Unii au avut succes, unii nu. Si Bitdefender, la inceput, facea conversii de texte, soft pentru educatie. Dar au avut viziune astfel incat sa scoata banii de acolo si sa-i aloce in produs. Iar acum sunt super OK, pot sa faca tot ce isi doresc. Bravo lor!

Pentru industrie, acestea sunt cele doua optiuni: ori ramai in varf ori scoti banii din lucrurile de baza si ii investesti in produse. Am vazut de curand un comentariu despre sansa noastra gigantica de a dezvolta software pentru industria auto. Nu stiu daca este o sansa gigantica, este una ca oricare altele, dar cred ca este una prin care sa ducem acest capital uman foarte bun intr-o industrie foarte avansata. Cum este industria medicala, cea de telecomunicatii, cea de virtualizare- adica generatia urmatoare dupa cloud.

Daca ne limitam la o cutiuta cu cabluri, expiram repede

Asta trebuie sa facem…daca ne limitam la o cutiuta cu cabluri, o dam din nou in lucruri comune, expiram foarte repede. Acum, schimbarile sunt o data pe an si risti ca peste un an sa nu mai aiba nimeni nevoie de tine. Si este foarte posibil ca astfel sa se fi intamplat si la Intel. Ca ei sa fi ratat aceste schimbari, sa nu le fi facut, sa fi pus energie in proiecte cu prioritate redusa.

In Statele Unite, senatorii se bat pentru locuri de munca si sunt companii care angajeaza enorm de multi oameni. In Romania vine cineva sa te intrebe ce probleme ai? Daca ai nevoie de un campus? Pentru ca primaria are maidane care nu au fost ecologizate si in care ar putea construi centre de afaceri pe care sa le inchirieze. Vine cineva sa te intrebe daca impozitele si CAS-ul au valori sustenabile intr-o industrie perfect globalizata?